فاطمی‌امین: با واردات خودرو، رانت از بین می‌رود-راهبرد معاصر

فاطمی‌امین: با واردات خودرو، رانت از بین می‌رود

وزیر صمت گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت پایه را مشخص می‌کند و این سازمان هزینه‌های واردات و غیره را در نظر می‌گیرد؛ در این‌صورت رانت قیمتی وجود نخواهد داشت.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۷ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 28
کد خبر: ۱۶۵۷۴۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران طی توضیحاتی پیرامون واردات خودرو، بیان کرد: واردات خودرو به نسبت قبل، با چند تغییر مهم انجام می‌گیرد؛ یکی اینکه انتقال فناوری الزامی شده و این خودروها در بورس کالا عرضه می‌شوند تا قیمت شفاف باشد تا رانتی ایجاد نشود.

 

وی افزود: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت پایه را مشخص می‌کند و این سازمان هزینه‌های واردات و غیره در نظر می‌گیرد؛ در این‌صورت رانت قیمتی وجود نخواهد داشت.

 

وزیر صمت گفت: چون عرضه خودرو بخشی از نقدینگی جامعه را جمع می‌کند، تحلیل می‌کنیم عرضه گسترده خودرو داخلی و یا وارداتی به جذب پول و نقدینگی به این سمت کمک می‌کند. این خودروها از 8 هزار دلار قیمت دارد و قیمت ریالی آن تعیین خواهد شد.

 

وزیر صمت اظهار داشت: صنعت خودرو در حال متعادل‌سازی است و خود من به صنعت خودروسازی انتقاد دارم.

 

فاطمی‌امین درباره دلایل گرانی اخیر خودرو گفت: قیمت ارز از 5 مسیر بر قیمت‌های داخلی اثر می‌گذارد؛ مسیر اول مواد اولیه است، یعنی برخی از تولیدات مواد اولیه‌ای دارند که از خارج از کشور وارد می‌شوند. بنابراین وقتی قیمت ارز بالا می‌رود قیمت آنها هم بالا می‌رود.

 

وی افزود: تأثیر این موضوع معمولا سه-چهار ماه بعد اتفاق می‌افتد یعنی وقتی قیمت ارز بالا می‌رود زمانی طول می‌کشد تا مواد قبلی که خریداری کرده‌اند را استفاده کنند و محصول مسیر جدید بیاید این مسیر اول است و قیمت بازار خودرو به این دلیل گران نشده است. دومین مسیر این است که برخی کالاها هم تولید داخل دارند و هم وارداتی هستند؛ مانند لاستیک‌های سنگین که 30 درصد تولید داخل و 70 درصد وارداتی است.

 

وزیر صمت گفت: وقتی قیمت ارز بالا می‌رود قیمت لاستیک‌های وارداتی هم بالاتر می‌رود، بنابراین روی قیمت داخلی اثر می‌گذارد و بازار سیاه شکل می‌گیرد. این مسیر دوم است؛ یعنی برخی از کالاها یک بخشی تولید داخل و بخش هم وارداتی است و باعث تغییر قیمت می‌شود و گرانی خودرو از این مسیر هم نیست. مسیر سوم نیز این است که ما در برخی از قواعد و مقررات‌مان، قیمت‌های داخلی را به قیمت‌های خارجی متصل کرده‌ایم و این تصمیم اشتباهی بوده است.

 

فاطمی‌امین ادامه داد: به‌عنوان مثال در سال‌های قبل گفته شده بود قیمت گاز، ترکیبی از قیمت گاز در اروپا، انگلیس و شرق آسیا و آمریکاست. وقتی قیمت آنجا بالا برود و قیمت دلار بالا برود قیمت گاز هم افزایش می‌یابد. این موضوع با پیگیری که از سوی وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد انجام شد و دستور ویژه‌ای که معاون اول رئیس‌جمهور صادر کرد، از اسفند ماه پارسال ثابت شد. یعنی سال گذشته هر ماه قیمت گاز بالا می‌رفت اما از اسفند ثابت شد. این مسیر سوم است و گرانی خودرو متأثر از این موضوع هم نیست.

 

وی اظهار داشت: مسیر چهارم این است که وقتی قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند مردم تصور می‌کنند تا تورم انتظاری مواجه هستند و می‌خواهند ارزش پول‌شان را حفظ کند؛ بنابراین کالایی خریداری می‌کنند که ارزش پولشان حفظ شود و خودرو از همین مسیر گران می‌شود. پنجمین مسیر تورم انتظاری است،؛ یعنی کسی که ممکن است حتی خواربار فروش، مهندس یا هر شغلی دیگری داشته باشد وقتی می‌بیند قیمت بالا می‌رود تصور می‌کند این قیمت ارز در آینده نزدیک باعث تورم و افزایش قیمت خواهد شد. بنابراین کالا و خدمت خود را گران می‌کند. از میان این پنج روش، روش چهارم قیمت بازار را تعیین می‌کند.

 

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: صنعت خودرو دچار یک بیماری زمینه‌ای است؛ به‌این معنا کمبود عرضه و تقاضا فرصت سوداگری را در آن مهیاست. زمانی‌که افزایش نرخ ارز اتفاق می‌افتد، آن را فعال می‌کند.

 

فاطمی‌امین گفت: برای واردات 200 هزار خودرو برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تولید نیز خوب پیش می‌رود. آبان امسال 122 هزار دستگاه تولید شد که در پنج‌سال گذشته بی‌سابقه بود و آذرماه شد بیش از 122 هزار دستگاه که رکورد آبان را شکست.

 

وی عنوان کرد: یکی-دو واحد پتروشیمی دچار مشکل شد که از همین هفته فعال شده و هفته بعد نیز عرضه خود را در بورس خواهد داشت. درباره بورس کالا با مدیرعامل بورس کالا صحبت کردم و به من گفتند که در حال آماده‌سازی نرم‌افزاری هستند تا مردم بتوانند مستقیما خرید کنند و واسطه‌ای نداشته باشد و فرآیند تسهیل شود./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده