اروپا به دنبال تجزیه ایران و برهم زدن مذاکرات-راهبرد معاصر
احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

اروپا به دنبال تجزیه ایران و برهم زدن مذاکرات

احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان با هشدار درباره اینکه غربی‌ها امنیت و ثبات ایران را نشانه گرفته‌اند، گفت: دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با لیدرهای اغتشاشات و زن بدنامی که به همه مقدسات، شعور و استقلال مردم ایران توهین می‌کند، نشان می‌دهد اروپا به دنبال تجزیه ایران است.
احمد دستمالچیان؛ سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۱ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 11
کد خبر: ۱۶۷۴۵۰

اروپا به دنبال تجزیه ایران و برهم زدن مذاکرات

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ 20  آبان دخترک سرکرده اپوزیسیون خارج نشین به همراه چند نفر دیگر از هم قطاران خود با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرد. سفر علی‌نژاد و دوستانش به فرانسه و دیدار با رئیس‌جمهور این کشور به همت مؤسسه‌ای به نام JFK (سازمان عدالت برای کردستان) انجام شد؛ سازمانی که به وسیله برنارد هنری لِوی تأسیس و اداره می‌شود و تمرکز ویژه‌ای بر احزاب تجزیه‌طلب کُرد دارد.

 
این موضوع نشان می‌داد هزینه و برنامه‌ریزی سفر و نقشه طراحی شده در پشت پرده آن کار تجزیه‌طلبان بوده است. هنری لوی که یک فرانسوی صهیونیست است، در بیشتر اتفاقات منطقه و هر جا سخن از جنگ و تجزیه در غرب آسیا باشد، خودش را می‌رساند.

 
احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان درباره اقدام غرب علیه ایران و نیز نقش مخرب اروپا در مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام به «راهبرد معاصر» گفت: اروپا در زمینه دستیابی ایران و آمریکا به توافق پایدار در سال های گذشته خبیث ترین نقش را ایفا کرده است، به گونه ای که با اقدامات ریاکارانه دولتمردان اروپایی برجام تاکنون به فرجام خاصی نرسیده، این روند بسیار طولانی شده و شبیه استخوان لای زخم باقی مانده است.

اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام وعده های پوچ و توخالی نسبت به سرمایه گذاری در اقتصاد ایران و ایجاد صندوق مشترک پولی میان ایران و اروپا داد؛ وعده هایی که هیچ کدام محقق نشد


وی افزود: بعد از خروج دولت آمریکا از برجام به وسیله دونالد ترامپ، اروپا سعی کرد با سیاست ریاکارانه علاوه بر اینکه تعهدات خود را در برجام ایفا نکند، نقش «پلیس خوب» بازی کند شاید ایران را از خود نرنجاند و باعث تحریک بیش از حد تهران و ایجاد ناملایمات جدیدی در برجام نشود.

 


سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان عنوان کرد: اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام وعده های پوچ و توخالی نسبت به سرمایه گذاری در اقتصاد ایران و ایجاد صندوق مشترک پولی میان ایران و اروپا داد؛ وعده هایی که هیچ کدام محقق نشد، به همین دلیل معتقدم اروپا نسبت به آمریکا نقش مخرب تری در تحمیل تحریم ها و فشار به ایران ایفا می کند. بازی های اروپا را در بازارگرمی میان ایران و آمریکا نباید به نفع خود بیانگاریم و باید مراقب حرکات مختلف و سیاست های خصمانه اروپا در قبال کشورمان باشیم.


دستمالچیان گفت: در محافل سیاست خارجی و کارشناسی هایی که انجام می شود، باید توجه کرد اروپایی ها از سویی با آمریکایی‌ها می‌نشینند و علیه ایران به جمع بندی دست می یابند و احتمالاً به آمریکا خط می دهند که توافق با ایران را معطل نگه دارد، شاید با اعمال فشار بیشتر به ایران دستاورد بیشتری داشته باشند؛ اما از سوی دیگر چهره ریاکارانه خود را به گونه ای به ما نشان می دهند تا باور کنیم مدافع امضای برجام هستند.


سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان تصریح کرد: اگر بنا بود اروپا اقدام فعال مثبتی بعد از خروج ترامپ به نفع ایران انجام دهد، در وهله نخست باید تعهدات قانونی و بین المللی خود را به منصه ظهور می رساند، اما چون اراده این کار را ندارد و زیر نفوذ آمریکاست، نمی تواند از خود رفتار مستقلی نشان دهد؛ به همین دلیل بهتر است تلاش کنیم نقش اروپا را در موضوع برجام کمرنگ کنیم، زیرا غرب به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و شاهدیم در گذشته و امروز هیچ گونه فعالیت مثبت و سازنده ای به نفع ایران انجام نداده است.


وی عنوان کرد: وقتی ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا را با مساعدت، ملاطفت و انعطاف پذیرفت، شاهد بودیم جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان واسطه ای که برای پذیرش برجام باید آمریکا را زیر فشار قرار می داد، به گونه ای عمل کرد که باعث متوقف شدن روند مذاکرات شد؛ درست در همان نقطه ای که قرار بود مذاکرات به نتیجه دست یابد. نداشتن موضع گیری جامع و قاطع از سوی اروپا نشان می دهد به دنبال فشار بیشتر بر ایران هستند و هدفشان که تجزیه ایران است را در اغتشاشات اخیر نشان دادند.

در موضوع برجام باید تکلیفمان را با اروپا مشخص کنیم، زیرا دلیلی ندارد اروپا در موضوعات میان ایران و آمریکا سهمی برای مداخله داشته باشد


دستمالچیان با بیان اینکه اروپایی ها امنیت و ثبات ایران را نشانه گرفته اند، توضیح داد: دیدار امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با لیدرهای اغتشاشات و زن بد نامی که به همه مقدسات، شعور و استقلال مردم ایران توهین می کند، نشان می دهد اروپا به دنبال تجزیه ایران است.

 


وی گفت: در موضوع برجام باید تکلیفمان را با اروپا مشخص کنیم، زیرا دلیلی ندارد اروپا در موضوعات میان ایران و آمریکا سهمی برای مداخله داشته باشد. موضوعات میان ایران و آمریکا به وسیله شرکای دوجانبه می تواند مطرح شود، لذا به واسطه گری اروپا نیاز نداریم.


دستمالچیان تأکید کرد: آلمان در اغتشاشات اخیر تمام قد در کنار ضد انقلاب قرار داشت و به شکلی بی سابقه با منافقین و سلطنت طلبان همکاری کرد تا با برافراشته کردن پرچم های تجزیه طلبی، ایران را چند پاره کنند. فرانسه نیز همواره پایگاه حمایت از منافقین بوده، به همین دلیل بهتر است فریب نمایش های ظاهری اروپا را نخوریم و در موضوع پیش بردن توافق برجام بدون اروپا کار کنیم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار