به گزارش راهبرد معاصر، دومین ماه امسال بود که عرضه خودرو در بورس کالا شروع شد و همچنان با سنگاندازیهای متعدد ادامه دارد.
خودرو مسیر سختی برای عرضه در بورس کالا داشت و تا به امروز وزارت صمت، شورای رقابت و نمایندگان مجلس به صورت آشکار مخالف عرضه خودرو در بورس بودند و هر یک به نوعی مانع این مسیر میشدند. البته هنوز هیچ یک از این جریانها تا به امروز موفق به توقف عرضه کامل خودرو در بورس کالا نشدهاند.
تا به امروز ۱۴۶ خودرو در رنگها و مدلهای مختلف در بورس کالا عرضه شده است و در ادامه این عرضهها قرار است در اولین هفته بهمن ماه سه خودروی هایما محصول ایران خودرو، لاماری ایما محصول آرین پارس موتور و خودروی T ۵ اتوماتیک محصول فرداموتور وارد بورس شود.
برنامه عرضه خودروها در هفته جاری
بر اساس اعلام بورس کالا، ایرانخودرو ۲۰۰۰ دستگاه هایما S ۷ را روز سه شنبه ۴ بهمن با قیمت پایه ۷۴۳ میلیون تومان در بورس کالا عرضه خواهد کرد.
زمان تحویل این خودروها ۲۰ اردیبهشت سال آینده است و ۵۰ درصد قیمت محصول نیز به عنوان پیش پرداخت تعیین شده است.
نکته مهم اینجاست که این خودروها در رنگ سفید عرضه میشوند، اما به درخواست خریدار، امکان تغییر رنگ به مشکی متالیک آبنوس و خاکستری متالیک وجود دارد.
شرکت آرین پارس موتور نیز ۱۵۰ دستگاه لاماری ایما خاکستری، ۲۰۰ دستگاه لاماری ایما مشکی و ۲۰۰ دستگاه لاماری ایما سفید را روز سهشنبه روی تابلوی معاملات بورس کالا خواهد برد.
قیمت پایه این خودروها ۹۸۱ میلیون تومان تعیین شده و تاریخ تحویل آن ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ است. در همین حال پیش پرداخت لازم برای شرکت در این عرضه ۵۰ درصد خواهد بود.
شرکت فرداموتور هم ۲۰۰ دستگاه خودروی T ۵ اتوماتیک سفید و ۳۰۰ دستگاه خودروی T ۵ اتوماتیک مشکی را با قیمت پایه یک میلیارد و ۱۷۴میلیون تومان در سه شنبه ۴ بهمن به بورس کالا خواهد آورد. تاریخ تحویل این خودروها ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ خواهد بود و پیش پرداخت آن ۵۰ درصد تعیین شده است.
مزیت عرضه خودرو در بورس کالا
پیشتر فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره مزایای عرضه خودرو در بورس کالا به تجارتنیوز گفته بود: «برای اولین بار است که خودرو در بورس عرضه و حراج میشود. مهمترین دستاورد این عرضه شفافیت قیمت است؛ چرا که بورس یک بازار شفاف است. دومین مورد کوتاه شدن دست دلال و سفتهبازان از بازار خودرو است.»
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرده بود: «عرضه خودرو در بورس کالا به شرط اینکه جامعیت داشته باشد و شامل کلیه محصولات با تیراژ بالا شود خوب است. زمانی که تقاضای خرید کم است عرضه نیز همانند آن کم میشود این درست نیست و باید عرضهها بیش از تقاضا باشد.»
این کارشناس بازارهای مالی با ارائه مثالی گفته بود: «دنا باید به اندازهای عرضه میشد که خریدار به کمترین قیمت سفارش خرید خود را ثبت میکرد. افزایش تعداد عرضهها توسط خودروسازان رعایت نمیشود و وظیفه بورس کالاست که روی میزان عرضه نظارت کند؛ این بدان معناست که عرضه باید به روش هلندی از قیمت بالا به پایین یا تعداد بالا به پایین بگذارد.»
وی افزوده بود: «مابهالتفاوت درب کارخانه و بازار آزاد تا پایان آبان ماه به ۸۳ هزار میلیارد تومان رسید و تا این لحظه ۳۴ هزار دستگاه در بورس کالا به فروش رفته؛ این درحالی است که در ماههای بهمن و اسفند سال گذشته بدون اتکا به بورس کالا ۱۲ هزار خودرو قرعهکشی شد.»
آقابزرگی اظهار کرده بود: «اکنون ما انتظار چند برابر شدن عرضهها طی یک سال را نداریم؛ اما باید عرضه خودرو در بورس کالا ادامه دارد باشد تا قیمت نهایی خودور کنترل شود و در این بین مصرفکننده نهایی و سهامدار شرکتها نیز به حق خود برسند.»
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرده بود: «من موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم و اگر قرار است ذینفعان هر روز لابی کنند تا عرضه خودرو در بورس کالا لغو شود این عرضه خاصیت خودش ار از دست میدهد. باید خودرو به طور کلی در بورس کالا عرضه شود یا اینکه به سیستم قبلی بازگردیم. اما به طور کلی عرضه خودرو در بورس کالا به اقتصاد کشور نیز کمک میکند.»/ تجارت نیوز