جزئیات قرعه‌کشی فروش خودرو‌های وارداتی/ ثبت درخواست ۹۵ هزار نفر برای ۱۰ هزار خودرو قیمت انواع برنج در میادین و بازار‌های میوه و تره بار اعلام شد پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ معتمدیان: تبعیض منطقه‌ای در قطعی برق وجود ندارد / افزایش ساعات قطعی برق خارج از برنامه به علت فشار به شبکه برق است ازسرگیری پرواز‌های منظم باکو–تهران از اول سپتامبر رئیس کمیسیون عمران مجلس: خط انتقال آب طالقان مهرماه به تهران و البرز می‌رسد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ / بازار طلا همچنان تحت تاثیر دلار طرح جدید فروش اقساطی خودرو ریسپکت مرداد ۱۴۰۴ + شرایط فروش قرعه کشی ایران خودرو آغاز شد + آمار تالار شیشه‌ای قرمز شد/ یازدهمین افت پیاپی بازار سرمایه طلای بورسی از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد وزیر راه: کاهش تراز آب خزر معیشت ساحل‌نشینان و کشتیرانی را تهدید می‌کند مدیرکل صمت استان تهران: امسال سال سختی برای بخش صنعت است دستور بانک مرکزی برای فعالیت شبانه‌روزی ۴ بانک مجوز پرواز هواپیما‌های MD به نجف صادر شد

درخواست خودروسازان از سازمان بازرسی برای حمایت از عرضه خودرو در بورس

انجمن خودروسازان ایران با اعلام مزیت‌های فروش بورسی خودرو از سازمان بازرسی کل کشور درخواست کرد که از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت کند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 22
کد خبر: ۱۶۹۵۵۳

به گزارش راهبرد معاصر، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد این انجمن از رئیس سازمان بازرسی کل کشور درخواست کرده که از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت کند.

 

به گفته نعمت‌بخش، انجمن خودروسازان از روند عرضه خودرو در بورس دفاع می‌کند، چرا که به طور مثال عرضه محصول‌های ایران خودرو در بورس کالا نسبت به قیمت‌های حاشیه بازار پایین تر است.

 

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه هر چه پیش می‌رویم، قیمت‌هایی که در بورس کالا برای خودروها کشف می‌شود، نسبت به بازار بسیار پایین‌تر رقم می خورد، گفت: در این مسیر خودروسازان ضرر نمی‌کنند و حتی اگر سود بیشتری هم عاید آن‌ها شود، جبران مواقعی است که ضرر کرده‌اند و به توسعه تولید می رسد؛ این در حالی است که از عرضه خودرو در بورس کالا تنها چند ماه می گذرد.

 

وی تاکید کرد: در بحث قرعه‌کشی شاهد بودیم که 85درصد متقاضیان دلال بودند و فساد و دلالی در این بخش بسیار بود. به گفته راهور ناجا، 75درصد محصولات سایپا طی یک سال گذشته تغییر سند داده‌اند این موضوع نشان می‌دهد که تنها 30درصد متقاضیان سایپا و 15درصد محصولات ایران‌خودرو خریدار واقعی بودند.

 

او خطاب به منتقدان عرضه خودرو در بورس اظهار داشت: باید از بورس دفاع کنیم تا شرایط برای عرضه بیشتر خودرو رونق بگیرد و روند متعادلی در این بازار ببینیم اما اگر آقایان از فروش در حاشیه بازار حمایت نمی‌کنند، دست‌کم مانع عرضه خودرو از طریق بورس کالا نشوند و اجازه دهند خودروسازان محصولاتشان را بدون زیان به فروش برسانند.

 

نعمت بخش در خصوص مخالفت برخی نمایندگان نیز گفت: باید این سوال را از نمایندگان مجلس پرسید که چرا وقتی خودروسازان مجبور بودند محصولات خود را در ‌قرعه‌کشی‌ها زیر قیمت تمام‌شده بفروشند و زیان کنند و به همین علت صف 5میلیون نفری برای عرضه‌های 10هزار دستگاهی آن‌ها تشکیل می‌شد،‌ مخالفتی با این موضوع نداشتند؟ اگر مردم به صنعت خودرو بدبین هستند و از کیفیت ناراضی هستند به دلیل قیمت‌گذاری دستوری است چراکه وقتی یک کارخانه زیان‌ده است، نمی‌توان از آن انتظار کیفیت داشت.

 

او در پایان تاکید کرد: روش قرعه‌کشی و تعیین قیمت دستوری بسیار اشتباه است و باید دید به چه دلیل نمایندگان مجلس، قرعه‌کشی را بهتر از بورس می‌دانند و استدلال آنها چیست. مگر زمانی که قرعه‌کشی انجام می‌شد، قیمت‌ها بالا نمی‌رفت؟ اقتصاددانان کشور باید فکری به حال نقدینگی جامعه کنند، وگرنه این پول به سمت هر بازاری حرکت می‌کند و آن را از بین می‌برد.

ارسال نظر