پیامدهای تشدید تنش میان ایران و آمریکا برای محور عبری – عربی-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

پیامدهای تشدید تنش میان ایران و آمریکا برای محور عبری – عربی

اگرچه رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات در افزایش تنش میان ایران و آمریکا نقش مهمی ایفا کرده‌اند، اما بدون شک این بازیگران از تشدید تنش تأثیر زیادی می‏‌پذیرند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۳۰ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 21
کد خبر: ۱۶۹۵۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ تنش میان ایران و آمریکا طی دو ماه‎‌ گذشته درپی تنش‌زایی‌ مقامات آمریکا با ایران بر سر توافق هسته‌ای و تهدید به وقوع درگیری نظامی روند صعودی و آشکاری داشته است. در این بین محور عبری – عربی از طریق اتهام‌‏زنی به ایران در حوادث اخیر منطقه و تحریک ترامپ برای آغاز جنگ، در شدت گرفتن این تنش‌ها نقش مخربی ایفا کرده‌‏است.

 

یکی از موارد نقش‌آفرینی رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات در تشدید تنش بین ایران و آمریکا، تحریک ترامپ برای خروج از برجام بوده است. دومین روش تأثیرگذاری رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات برای افزایش تنش میان تهران و واشینگتن، اتهام‌زنی به ایران مبنی بر دست داشتن تهران در ناامنی‌ها و خرابکاری‏‌های اخیر در منطقه نظیر: فجیره، حمله به سفارت آمریکا در عراق و حادثه حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان است. سومین شیوه‏ تأثیرگذاری محور عبری - عربی برای افزایش تنش میان ایران و آمریکا، تحریک ترامپ برای حمله به ایران بوده است. رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات بارها از واشینگتن و پنتاگون خواسته‌اند تا علیه ایران وارد جنگ شود.

 

با این حال اگرچه رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات در افزایش تنش میان ایران و آمریکا نقش مهمی ایفا کرده‌اند، اما بدون شک این بازیگران از تشدید تنش تأثیر زیادی می‏‌پذیرند. در حقیقت یکی از موانع روی آوردن آمریکا به جنگ نظامی با ایران تأثیرپذیری و آسیب‌پذیری متحدان منطقه‌‏ای واشینگتن از وقوع چنین جنگی است.

 

کارشناسان صهیونیستی بارها ابراز نگرانی کرده‌اند که در صورت شعله‌ور شدن آتش جنگ میان ایران و آمریکا، احتمال بسیار می‌رود حزب‌الله لبنان، جهاد اسلامی و حماس به یک جنگ موشکی علیه تل‌آویو دست بزنند و نقاط حساس و تأسیسات حیاتی آن را هدف قرار دهند. در همین راستا، الکس فیشمن تحلیلگر صهیونیستی در روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشته است که «رویارویی آمریکا و ایران دامان اسرائیل را خواهد گرفت؛ چه در واکنش به شلیک موشک از عراق یا سوریه و چه برخی تعرض‌های دیگر علیه اسرائیل.»

 

یعقوب عمیدرور، رئیس سابق شورای امنیت رژیم صهیونیستی با هشدار درباره اینکه حزب‌الله هم‌اکنون بزرگ‌ترین تهدید برای تل‌آویو است، می‌گوید: «اگر جنگی بین آمریکا و ایران رخ دهد ما با 130 هزار راکت و موشک از سوی حزب‌الله مواجه می‌شویم. این منجر به جنگی ویران‌کننده خواهد شد.»

 

مردخای کیدار، پروفسور صهیونیستی و کارشناس امور خاورمیانه معتقد است «آنهایی که تصور می‌کنند که در صورت وقوع جنگ، اسرائیل هدف حملات موشکی قرار نخواهد گرفت، بسیار اشتباه می‌کنند.» کیدار معتقد است که «نه تنها از شمال و شرق و غرب، اسرائیل موشک‌باران خواهد شد، بلکه خود ایران نیز خواهد کوشید اسرائیل را هدف حملات موشکی قرار دهد.» یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نیز در روزنامه هاآرتص نوشت «اگر بین ایران و آمریکا جنگ دربگیرد، احتمال حمله موشکی ایران و متحدان آن به خاک اسرائیل را باید کاملاً جدی گرفت.»

 

بدیهی است که جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا، جنگی محدود و کوتاه مدت نخواهد بود. از این‌رو هرگونه درگیری میان ایران و آمریکا می‌تواند سبب افزایش ناامنی در سطح منطقه و در درون کشورهای متحد آمریکا در خلیج فارس نظیر: عربستان سعودی و امارات متحده عربی شود.

 

امارات یکی از متحدان واشینگتن است که بیش از همه کشورها از پیامدهای جنگ با ایران متضرر خواهد شد به خصوص که فرودگاه‌های مهم و بین‌المللی دبی و ابوظبی از لحاظ مسافت به ایران نزدیک‌تر هستند.

 

البته تأسیسات نفتی، فرودگاه‌‏ها و پایگاه‏‌های نظامی و مناطق حساس و راهبردی عربستان نه تنها در تیررس موشک‏‌های ایران، بلکه در تیررس موشک‌های نیروهای محور مقاومت قرار دارند. در همین راستا حزام الحزام، کارشناس سعودی در توئیتی نوشت «ابوظبی و ریاض گمان می‌کنند که [جنگ] بازی کودکان است... ایران می‌تواند امارات را با یک ریتوئیت ساقط کند.»

 

علاوه بر آن تشدید تنش و وقوع جنگ در منطقه خلیج فارس برخلاف منافع عربستان و امارات که به شدت به حضور تجار و شرکت‌های بین‌المللی وابسته‌اند خواهد بود. همچنین در صورت بسته شدن احتمالی تنگه هرمز امکان صادرات نفت برای عربستان و امارات میسر نخواهد بود. این امر خسارت‏‌های اقتصادی سنگینی را برای ریاض و ابوظبی به دنبال خواهد داشت. تبعات و پیامدهای اقتصادی نیز به نوبه خود افزایش نارضایتی مردمی را علیه حکام این کشورها در پی خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده