سفر رئیس‌جمهور پزشکیان به نیویورک با هیأت همراه محدود/ تأکید بر کاهش هزینه‌ها حقوق نمایندگان مجلس چقدر است؟ پزشکیان: با اسنپ‌بک نمی‌توان جلوی ما را گرفت واکنش محمد مخبر به فعال شدن اسنپ بک؛ ایران چالش را به فرصت تبدیل می‌کند علم‌الهدی: مشکل آمریکا دین‌داری، استقلال و عزت ایران است عارف: جامعه در پرداخت مالیات نباید احساس ظلم کند خطیب نماز جمعه تهران: انقلاب اسلامی پرچم عفاف و هویت زن مسلمان را برافراشت قائم‌پناه: دغدغه پزشکیان، ارتقای جایگاه، کرامت و اثربخشی کارمندان است رفیع‌زاده: اصلاح نظام اداری و کوچک‌سازی دولت ادامه‌دار خواهد بود پزشکیان: تلاش ما این است که اسنپ‌بک فعال نشود شهادت یک بسیجی در عملیات تروریستی در ایرانشهر سردار کارگر: در برابر جنگ ترکیبی دشمن، تهاجم ترکیبی خواهیم داشت جلسه فوق‌العاده دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور سردار دلیری: تروریست‌های اسرائیلی ‌منتظر پاسخ محکم نیروهای مسلح ایران باشند‌ مخبر: اگر اقتدار ملی کشور حفظ شود دشمن به فکر جنگ نمی‌افتد

توضیحات مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور درباره تعطیلی مدارس

مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در پی انتشار برخی مطالب انتقادی در رسانه ها از طرح احتمالی اصلاح شاخص‌های آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس، توضیحاتی ارائه کرد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 28
کد خبر: ۱۷۰۵۲۷

به گزارش راهبرد معاصر، مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در پی انتشار برخی مطالب انتقادی در رسانه ها از طرح احتمالی اصلاح شاخص‌های آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس، توضیحاتی ارائه کرد.

 

متن این توضیحات به شرح زیر است:

موضوع آلودگی هوا و تعطیلی مدارس موضوع مهمی است که با شدت گرفتن آلودگی ها در فضای رسانه ای کشور مطرح شده است.

 

آموزش و پرورش پس از این انتقادها و تماس های مکرر و فراوان خانواده ها که از این تعطیلی ها ناراحت بودند، ایده تعریف استاندارد شاخص های آلودگی برای تعطیلی مدارس را مطرح کرد و سپس وزیر کشور هم در یک گفت و گوی مطبوعاتی از وجود چنین طرحی خبر داد.

 

استدلال وزارتخانه های کشور و آموزش و پرورش بر این مبناست که تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا ضربه جدی به تعلیم و تربیت دانش آموزان و افت تحصیلی معنادار آنها می انجامد.

 

براساس گزارش های تحقیقی صورت گرفته، موافقان تغییر استاندارد آلودگی هوا معتقدند تعطیلی مدارس باعث افزایش آسیب هایی نظیر چاقی دانش آموزان، کم تحرکی، افت تحصیلی شدید و تنبلی در یادگیری شده است.

 

در کنار این امر دانش آموز به خاطر فقدان ارتباط اجتماعی در مدارس زمینه افسردگی و انزوا طلبی بیشتری می گیرد.در برابر مخالفان با استناد به آمار عوارض آلودگی و نیز تحقیقات معتبر داخلی و بین المللی در خصوص عوارض آلودگی هوا بویژه در کودکان، با این ایده مخالفت کرده اند.

 

باید توجه داشت که تعطیلی مدارس در گام نخست با هدف حراست از سلامت دانش آموزان است و این موضوع به صورت مستقیم ارتباطی با کاهش آلودگی هوا ندارد.

 

نگاهی به تجربه سایر کشورها همچون هند هم گویای این واقعیت است که مدارس ابتدایی در اولویت نخست تعطیلی در شرایط اضطرار آلودگی هوا هستند. اگرچه موضوع آلودگی هوا یک چالش مهم جهانی است و کشورهای توسعه یافته جهان نظیر هند و چین هم درگیر این چالش هستند اما هر کشوری متناسب با شرایط خود، استاندارد و سیاستگذاری های مختلفی را برای حل این چالش اعم از تعطیلی مدارس و مشاغل برای افراد و گروه های حساس جامعه در پیش می گیرند و یک راه حل جهانی برای آن وجود ندارد.

 

برای نمونه مالزی در صورت رسیدن شاخص آلایندگی به عدد ۲۰۰ میکرون، به تعطیلی مدارس اقدام می کند و در پکن و چین هم این عدد بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تعریف شده است.این مساله در هند هم هنگامی که شاخص به ۳۰۰ رسید، منجر به دستور مقامات برای تعطیلی مدارس شد.

 

به این ترتیب چند نکته در خصوص خبر بررسی تغییر استانداردها برای تعطیلی مدارس باید مورد توجه قرار گیرد:

۱. با توجه به تاثیرگذاری معنادار آموزش حضوری، سیاستگذاری ها بایستی معطوف به حضور مداوم دانش آموزان در کلاس های درس باشد.

۲. باید توجه داشت که تلاش برای تغییر استاندارد آلودگی هوا به مفهوم بی توجهی به اجرای قانون هوای پاک نیست. مصوبات این قانون به صورت مستمر و ماهیانه با حضور دستگاه های ذی ربط با راهبری وزارت کشور در حال پیگیری است.

۳. تعطیلی مدارس برای کاهش آلودگی هوا نیست اما این اقدام بر اساس یک مصوبه انجام می شده است. وزیر کشور هم متناظر به این مساله اظهار کرد «احتمال وجود دارد که پیشنهاد جدیدی با کمک سازمان حفاظت محیط زیست به دولت ارائه شود».

۴. ملاحظه می شود که این مساله تنها یک احتمال بوده است و باید در شوراهای مربوطه و با حضور اعضا پس از بررسی های دقیق علمی و با رویکرد حفاظت از سلامت جسمی و روانی هموطنان مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد./ فارس

ارسال نظر
آخرین اخبار