به گزارش راهبرد معاصر، در جلسه علنی امروز سه شنبه 11 بهمن مجلس شورای اسلامی سوال حسین گودرزی نماینده درود و ازنا از فاطمیامین وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت.
در ادامه روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس را به شرح زیر قرائت کرد:
خلاصه سوال: بر اساس گزارش رئیس پلیس راهور کشور در تصادف زنجیره ای 59 خودرو در شهرستان بهبان، کیسیه هوا هیچ خودرویی باز نشده است. در این رابطه چه برخوردی با خودروسازان انجام گرفته است؟
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: سوال فوق در جلسه 4 بهمن 1400 کمیسیون مطرح و پس از استماع نظرات طرفین و عدم اقناع نماینده سوال کننده وزیر صمت، کمیسیون سوال را ملی قلمداد کرده و گزارش سوال جهت اعلام وصول به صحن علنی ارسال کرد.
پس از قرائت سوال و گزارش کمیسیون صنایع مجلس توسط سخنگوی این کمیسیون، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن تجارت برای پاسخ به سوال حسین گودرزی نماینده سوال کننده اظهار کرد: ابتدا خبر نسبتا خوبی را میخواهم عرض کنم از سال ۹۲ ۱۳ تا ۱۴۰۰ تعداد کشتهها در تصادفات به یک چهارم رسیده است.
وی با برشمردن عوامل تصادف افزود: عامل انسانی دلیل ۴۹ درصد از تصادفات است 36 درصد جاده و15 درصد خودرو عامل تصادفات جادهای است در این سالها کارهایی انجام شده است. خوشبختانه تعداد کشتهها کاهش داشته است البته یک کشته هم نباید داشته باشیم.
وزیر صمت تصریح کرد: الزامی شدن ترمز ضد قفل و کیسه هوا از جمله اقداماتی است که در این سالها انجام شده است.
فاطمی امین با اشاره به تصادف جاده بهبهان گفت: بعد از این تصادف به استان سفر و از خودروها بازدید کردم. در همان زمان سردار اشتری فرمانده وقت نیروی انتظامی ۸ محور را مطرح کردند که یکی از آنها مربوط به ایمنی می شد که گزارشش را عرض میکنم.
وزیر صمت تصریح کرد: اولین اقدامی که باید انجام شود اصلاح پلتفرمهاست، حرکتی جدی برای تغییر پلتفرم ها باید انجام شود، ایجاد مراکز آزمون برای خودروها در کشور هم باید مد نظر قرار بگیرد.
حسین گودرزی نماینده مردم درود و ازنا در مجلس در تشریح سوال خود از وزیر صمت اظهار کرد: طبیعی است مشکلات صنعت خودرو مربوط به وزارت آقای فاطمی امین نیست و از گذشته این مشکلات بود.
وی افزود: در 10 سال اخیر نسبت تصادف ها تفاوت معناداری ندارد. با چشم عادی می توان دید نه تنها تعداد متوفیان تصادفات کم نشده بلکه در 1400 9 درصد افزایش پیدا کرده و هر هفته 322 نفر کشته داشتیم و 317 هزار نفر مصدوم داریم و تفاوت نکرده است. حال این سوال مطرح می شود که نقش مثبت وزارت صمت در کاهش تلفات تصادفات چیست؟
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس خاطر نشان کرد: تلفات تصادفات ایران دو برابر کشورهای اروپایی است. آیا وزارت صمت نظارتی بر کیفیت خودروها دارد تا شاهد تلفات جانی و انسانی و مالی نشویم؟
گودرزی ادامه داد:شروع الزام استانداردها از سال 88 بوده است و هر سال یک بخشی اضافه شده است. در سال 96 سازمان استاندارد و وزارت صمت ابلاغ شده است اما 9 مورد آن تعلیق شده است.
وی به تصادف بهبهان اشاره کرد و گفت: در 20 دی ماه این تصادف صورت گرفته است؛ قانون مرجع تشخیص تصادفات را به پلیس محول کرد است. گزارش پلیس موجود است و بر اساس این گزارش ای بی اس هیچ خودرویی عمل نکرد است و هیچ خط ترمزی دیده نشده است. از این 58 خودرو هیچ یک سیستم ترمز عمل نکرده است. بخشی اصلا کیسه هوا نداشتند. از آن هایی که داشتند 15 خودرو داشتند و تنها یک خودروی سمند عمل کرده است و 14 خودرو کیسه هوایشان باز نشده است.
گودرزی افزود: من با کارشناسی یک ساله ای که داشتم بحث برنماه ریزی و اعلام از رده خارج کردن پلتفرمها قدیمی است. مردم تا کی باید از خودروهای قدیمی دههه 50 و 60 استفاده کنند؟
وی افزود: حذف انعقاد قرارداد مستقیم با خودروسازان و قطعه سازان هم باید نظارت شوند. باید بفرمایید این قراردادهای مستقیم لغو شود.
نماینده درود در مجلس گفت: برنامه ریزی برای استفاده از ورق های با استحکام بالا برای خودروها و همچنین ایجاد انگیزه اقتصادی برای ارتقای خودروهای تولیدی انجام شود.
گودرزی خاطر نشان کرد: اگر وزیر صمت این کارهای مشخص را با قید زمان بندی 6 ماهه انجام دهند، سوال را به رای نمی گذارم.
وزیر صمت در پایان گفت: در زمان بندی مقرر شده از سوی نماینده سوال کننده، موارد را پیگیری خواهم کرد.
در آخر گودرزی نماینده سوال کننده از توضیحات وزیر صمت به صورت مشروط قانع شد./ فارس