به گزارش راهبرد معاصر ، آخرین فرصت بازیابی و تغییر رمز کارت سوخت مهر 98 بود و اکنون طرح قرار گرفتن 4 رقم آخر کد ملی افراد به عنوان رمز کارت سوخت خودرو و موتور سیکلت ملغی شده است. با این حساب برای تغییر رمز کارت سوخت دو روش وجود دارد. روش نخست برای آن دسته از افرادی است که رمز اولیه کارت سوخت خود را به خاطر دارند و اینها می توانند در هنگام سوخت گیری در پمپ بنزین بعد از ورود کارت سوخت به دستگاه گزینه تغییر رمز را بزنند و رمز جدید را وارد کنند. برای مشاهده جزئیات تغییر رمز کارت سوخت کلیک کنید.
اما آن دسته از مالکان خودرو و موتور سیکلت که به دلیل فراموش کردن رمز اولیه کارت سوخت امکان استفاده از آن را ندارند ناچارند برای بازیابی رمز کارت سوخت به یکی از نواحی شرکت ملی پخش و پالایش فراورده های نفتی مراجعه کنند و با ارائه مدارک شناسایی خود و مدارک خودرو یا موتور سیکلت و همچنین اصل کارت سوخت برای صدور رمز جدید اقدام کنند که جزئیات آن در صفحه بازیابی رمز کارت سوخت قابل مطالعه است.
و اگر فرد کارت سوخت خود را گم کرده باشد و یا کارت سوخت خراب و مخدوش باشد باید به ترتیبی که در خبر زیر آمده است، برای صدور کارت سوخت المثنی اقدام کند.
نحوه ثبت نام کارت سوخت خودرو شخصی/ مراحل و مدارک ثبت کارت سوخت بانکی و المثنی
خبر قبلی
از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، امیر وکیل زاده در گفتگوی تلویزیونی درباره جزئیات سوختگیری با کارت سوخت شخصی توضیحاتی را ارائه و با اشاره به اینکه استفاده از کارت سوخت شخصی که به تدریج در کل کشور اجرایی می شود، گفت: این روش از قاچاق سوخت و سوء استفاده از کارت های سوخت جلوگیری می کند.
وی با اشاره به اینکه بنزین هم خودش قاچاق می شود و هم می تواند در مناطق مرزی خدمت لجستیک قاچاق دیگر کالاها قرار بگیرد، در خصوص اهداف استفاده از کارت سوخت گفت: هدف اصلی استفاده از کارت سوخت جلوگیری از قاچاق سوخت و نیز سوء استفاده از کارت های سوخت شخصی است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه این کار سبب می شود یارانه سوخت در سرزمین خودمان و برای مردم خودمان هزینه شود، گفت: جلوگیری از قاچاق سوخت خود به خود باعث کاهش مصرف سوخت و هدر رفت منابع ملی میشود.
وی ادامه داد: در حال حاضر ما میدانیم از نازل هر جایگاه چقدر بنزین خارج شده، اما نمیدانیم چه کسی از آن استفاده میکند و اگر عرضه بنزین با کارت آزاد جایگاه باشد اطلاعاتی در خصوص خودرو مصرف کننده استخراج نمی شود.
مدیر عامل شرکت ملی پخش با اشاره به این که اجرای برنامه لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی با اولویت در کلان شهرهای تهران، کرج، تبریز و اصفهان اجرا می شود، افزود: این طرح در مدت زمان کوتاه در دیگر کلان شهرها و کل کشور نیز اجرا می شود.
امیر وکیل زاده در خصوص مسائل احتمالی اجرای این طرح گفت: در ابتدای اجرای این طرح، امکان عرضه سوخت با کارت جایگاه دار برای کسانی که هنوز کارت سوخت ثبت نام نکرده اند یا کارت سوخت را همراه خود ندارند، وجود دارد اما با اعمال محدودیت در کمیت بنزین، به طوری که برای مثال به جای ۶۰ لیتر، ۳۰ لیتر سوخت به راننده عرضه میشود و به مرور این محدودیت بیشتر می شود تا اینکه همه کارت سوختشان را تهیه یا فعال و از آن استفاده کنند.
وکیل زاده با اشاره به اینکه رمز اولیه کارتهای سوخت ۴ رقم آخر شماره ملی فرد صاحب کارت است، تصریح کرد: اگر کسی رمز کارت سوخت را فراموش کرده باشد، میتواند با مراجعه به سایت شرکت ملی پخش یا از طریق تماس با شماره ۰۹۶۲۷ راهنمایی های لازم را برای دریافت آدرس مراکز رمزگشایی کارت سوخت دریافت کند.
به گفته وی، عدهای از شهروندان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کردهاند و در فراخوان قبلی نسبت به ثبتنام از طریق سامانه دولت همراه اقدام نکردهاند، میتوانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ با در دست داشتن مدارک، برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.
این مقام مسئول در خصوص زیرساختهای لازم برای اجرای این طرح، گفت: سامانه هوشمند سوخت هیچ گاه جمع آوری نشد و نرم افزار و سخت افزار آن در جایگاه های سوخت با بازدید های انجام شده توسط کارشناسان آماده کار بوده است و هیچ مشکلی در جایگاهها وجود ندارد.
رمز اولیه کارتهای سوخت ۴ رقم آخر شماره ملی فرد صاحب کارت است. اگر کسی رمز کارت سوخت را فراموش کرده باشد، میتواند با مراجعه به سایت شرکت ملی پخش یا از طریق تماس با شماره ۰۹۶۲۷ راهنمایی های لازم را برای دریافت آدرس مراکز رمزگشایی کارت سوخت دریافت کند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در خصوص مصرف بنزین و گازوئیل، گفت: میزان متوسط روزانه مصرف بنزین در سال از ابتدای سال تا کنون ۹۵ میلیون لیتر و مصرف متوسط گازوئیل در صنعت حمل و نقل حدود ۴۷ میلیون لیتر است.
وکیل زاده با اشاره به اینکه استفاده از کارت سوخت آمار مختلفی را درباره میزان مصرف با توجه به نوع و کلاس خودروها اختیار ما قرار می دهد، افزود: جلوگیری از قاچاق سوخت خود به خود باعث کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از هدر رفت منابع ملی می شود.