شیوه جدید کلاهبرداری از مالکان تلفن همراه با پیشنهاد تحویل سیم کارت ۵G-راهبرد معاصر
قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است بریز و بپاش میلیاردی متهمان پرونده رضا‌یت خودرو با پول مردم کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ یازدهمین دادگاه چای دبش برگزار شد / تفهیم اتهام به یک متهم دیگر پرونده ساعت آغاز فعالیت مدارس چهارمحال و بختیاری اعلام شد مدارس ۱‌۱ شهرستان کرمانشاه فردا تعطیل شد کدام شغل‌ها در آینده با افزایش تقاضا روبه رو می‌شوند؟ فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۴ / ثبت‌نام ۵۶۰ هزار نفر بلاتکلیفی ۱۶ میلیون دانش آموز برای روز شنبه یکم دی ماه ۱۴۰۳ توضیح دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص حواشی برگزاری جشن یلدا  امکان تعطیلی کلاس درس بعد از امتحانات نوبت اول  هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۹/۳۰؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور ورود سامانه بارشی به کشور از امروز / یلدای برفی در استان‌های غربی تردد روان در محور‌های چالوس و هراز/ محدودیت تردد وجود ندارد هوای پایتخت در وضعیت «نارنجی»

شیوه جدید کلاهبرداری از مالکان تلفن همراه با پیشنهاد تحویل سیم کارت ۵G

تماس‌هایی که اخیرا با برخی مشترکین اپراتورهای تلفن همراه گرفته می شود و پیشنهاد تحویل سیم کارت ۵G بابت افزایش تعرفه آنتن دهی به همراه طلب وجه می کنند، شیوه جدید کلاهبرداری است و لازم است مردم در این باره هوشیار باشند.
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۴ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 23
کد خبر: ۱۷۴۲۶۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی که سودجویان از راه‌های مختلف برای کلاهبرداری و فریب مردم استفاده می‌کنند، کلاهبرداری‌های تلفنی نیز این روزها بیش از گذشته شایع شده‌ و به‌همین دلیل، از سوی کارشناسان همواره توصیه می‌شود که کاربران در مواجهه با موارد مشکوک هوشیار باشند.

 

احتمالا دفعات متعددی اتفاق افتاده که با شما تماس تلفنی گرفته می‌شود و پیشنهادهایی ارائه می‌شود که تا حدودی می‌تواند برای کاربران تلفن همراه شک برانگیز باشد، باید دقت کنید که علی‌رغم عجیب بودن این پیشنهادها، احتمال این‌که کاربران در آستانه‌ی فریب خوردن توسط کلاهبرداران باشند، بسیار زیاد است.

 

از سال‌های 92 و 93 بود که تماس‌های کلاهبرداری مبنی بر ارائه سیم‌کارت‌های ماهواره‌ای و یا پیشنهاد شماره‌های مشابه خط فعلی مشترکین و ... در اپراتورهای مختلف گزارش شد. درخواست پول برای یکسان سازی تعرفه های اپراتور از دیگر انواع کلاهبرداری‌هاست. در حالی که یکسان‌سازی تعرفه‌ها و تک‌نرخی شدن تماس‌های درون‌شبکه یا برون‌شبکه برای اپراتورها هزینه‌ای برای مشترکان ندارد و جزو خدماتی است که توسط اپراتورها ارائه شده، اما برخی اقدام به سودجویی از این موضوع کرده و تماس‌هایی با آن‌ها گرفته و بابت یکسان‌سازی تعرفه‌ها درخواست هزینه کرده‌اند؛ البته اپراتورها اعلام کردند که این درخواست‌ها کلاهبرداری بوده و نباید هزینه‌ای بابت این خدمات پرداخت شود.

 

اما حالا یک رویه جدید دیگر برای کلاهبرداری پیش گرفته شد. طبق گزارشاتی که به خبرنگار تسنیم رسیده، یکی از انواع کلاهبرداری‌های تلفنی جدید به این گونه است که ابتدا تماس‌هایی با مشترکین تلفن‌همراه از طرف کلاهبرداران گرفته می‌شود که آنها خود را به عنوان دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها معرفی کرده و در مکالمات خود به این موارد اشاره می‌کنند که آنها برای مشترکین پیامکی ارسال کرده‌اند و بابت افزایش تعرفه آنتن‌دهی، به آنها پیشنهاد سیم‌کارت‌های 5G را دادند و به همین منظور از مشترکین طلب پرداخت وجه کرده‌اند و همچنین ادعایی مبنی بر اینکه بسته سیم‌کارت مورد نظر از سوی دفاتر خدمات برای مشترکین ارسال شده اما به دلایل مختلفی برگشت خورده است، به همین دلیل از مشترکین درخواست آدرس جدید برای ارسال مجدد می‌کنند و بابت آن پرداخت وجه دیگری را طلب می‌کنند.

 

کلاهبرداران درکنار این توضیحات تاکید بر این دارند که در صورت پرداخت نکردن هزینه‌های گفته شده، پس از مدت کوتاهی سیم‌کارت‌های فعلی مشترکین دیگر قابلیت آنتن‌دهی ندارد و غیرفعال می‌شود.

 

نکته مهم این است کاربران حق دارند درباره هر شخصی که تلفنی با آنها تماس می‌گیرند و به آنها پیشنهاد می‌دهند، بررسی‌های لازم را انجام دهند، با نامه‌نگاری از آن‌ها اطلاعات کاری بخواهند، تماس بگیرند، مرجع‌های آن‌ها را استعلام کنند و زمانی برای فکر کردن و تصمیم‌گیری در مورد پیشنهاد آن‌ها داشته باشند.

 

در همین زمینه، «محمدرضا قنادان»، مدیرکل فروش سیمکارت‌ها در اپراتور همراه‌اول، در خصوص اقدامات لازم علیه این کلاهبرداری‌ها اظهار داشت: در این مواقع دو نوع اقدام از دست اپراتورها برمی‌آید که همیشه در رویه اجرایی قرار می‌گیرد، ابتدا اینکه درصورتی که شاکی خصوصی وجود داشته باشد، اپراتور مورد نظر این موضوع را پیگیری کرده و در شرایطی که آنها را شناسایی می‌کنند، خود اپراتور نیز اقامه دعوایی صورت می‌دهد. در این حالت یکی از شرایط دشوار این است که بسیاری از کلاهبردارها تماس های خود را از طریق پلتفرم‌های خارجی و یا با شماره‌ای برقرار کردند که وقتی به پیگیری آن شماره‌ها می‌پردازند، به خط و ربط دقیقی نمی‌رسند.

 

قنادان اضافه کرد: برای شکایت از کلاهبرداران، مشترکین باید اقامه دعوایی را به عنوان شاکی خصوصی صورت دهند و اعلام کنند که شماره‌ای با آنها تماس گرفته و مرتکب یک اقدام کلاهبردارانه شده است. در ادامه آن شماره توسط قوه قضائیه و پلیس فتا پیگیری شده و یا به اپراتورها منتقل می‌شود و اپراتورها نیز بر روی دعوای مشترکین، دعوای جداگانه‌ای را اضافه کرده و روی پرونده آنها اعاده ی حیثیت می‌کنند و وکلای اپراتورها از دعوای مشترکین حمایت می‌کنند.

 

وی افزود: اقدام دومی که به صورت دوره‌ای انجام می‌شود این است که اطلاع‌رسانی توسط اپراتورها به طور مکرر توسط مبادی رسمی و عمومی انجام می‌شود که برای اپراتور همراه‌اول شماره 9990، وبسایت mci.ir و اپلیکیشن MyMCI است.

 

قنادان تصریح کرد: پلیس فتا مسیر موجود دیگری است که پیامک‌هایی با عنوان Pishgiri برای مشترکین به طور مکرر ارسال می‌کند. ما کلاهبرداران را به پلیس فتا معرفی کرده و مواردی را داشتیم که این کلاهبرداران براساس شکایت‌ها به دام افتادن و باندهایی از آنها متلاشی شده است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده