احیای روابط عربستان با ایران با هدف نجات از باتلاق یمن-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
حمید عبدالقادر عنتر، تحلیلگر امور راهبردی یمن در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

احیای روابط عربستان با ایران با هدف نجات از باتلاق یمن

حمید عبدالقادر عنتر، تحلیلگر امور راهبردی یمن با بیان اینکه توافق سه‌جانبه راهبردی ایران، عربستان و چین همچون سیلی کوبنده‌ای بر صورت شیطان بزرگ، آمریکا و رژیم صهیونیستی نشست، گفت: رژیم سعودی در حال دراز کردن دست خود به نشانه تعامل و گسترش پل‌های ارتباطی با ایران است تا خود را از باتلاقی که دولت آمریکا به‌وسیله جنگ در یمن به راه انداخته است، نجات دهد.
حمید عبدالقادر عنتر؛ تحلیلگر امور راهبردی یمن
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 17
کد خبر: ۱۷۶۳۶۸

احیای روابط عربستان با ایران با هدف نجات از باتلاق یمن

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ روز جمعه جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی سعودی پس از پنج دور مذاکرات امنیتی عراق و عمان، سرانجام پیشنهاد مبانجی‌گری چین را پذیرفتند و به صورت رسمی خبر ازسرگیری روابط دیپلماتیک را از پکن به جهان مخابره کردند. در مذاکرات پکن که از 15 الی 19 اسفند میان علی شمخانی و مساعد بن محمد العیبان، مسئولان عالی رتبه نهادهای امنیتی ایران و عربستان برگزار شد، توافق کردند وزیران امور خارجه دو کشور با یکدیگر دیدار کنند و در مدت دو ماه روند تبادل سفیران و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها انجام شود.


همچنین در بیانیه مشترک سه کشور آمده است، تهران و ریاض با تأکید بر اصول احترام به حاکمیت و مداخله نکردن در امور داخلی یکدیگر، بر اجرای موافقت‌نامه همکاری امنیتی امضا شده در 28 فروردین 1380 و نیز موافقت‌نامه‌های عمومی برای همکاری در حوزه‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان (5 تیرماه 1377) توافق کردند.


بی‌شک ذوب شدن یخ روابط میان ایران و سعودی می‌تواند تأثیری چشمگیر بر معادلات منطقه‌ای و حتی بین‌المللی برجای بگذارد. تبعات این خبر علاوه بر دیگر ابعاد منطقه ای، می‌تواند سبب گشایش‌های جدی در حوزه سیاست خارجی همچون کمک به پایان جنگ هشت ساله یمن شود.

مبارزان یمنی درس سختی به سعودی ها دادند و شکست نظامی آنها را رقم زدند و این، عامل مهمی بود که عربستان با میانجی گری چین، زیر توافق نامه با ایران را امضا کند


حمید عبدالقادر عنتر، تحلیلگر امور راهبردی یمن درباره توافق ایران و عربستان به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: پادشاهی سعودی پس از ناتوانی در تحقق اهدافش در یمن، مداخله بیهوده دولت آمریکا در جنگ یمن، ناتوانی آمریکا در حفظ امنیت سعودی و شکست توطئه هایش در کشورهای منطقه، درک استواری ملت یمن در برابر تجاوزات نیروهای ائتلاف بین المللی و نیز پیروزی های نظامی ارتش و کمیته های مردمی در محورهای مختلف فهمید چاره ای جز توافق با ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای برتر ندارد.

 
وی افزود: امروز رژیم سعودی در حال دراز کردن دست خود به نشانه تعامل و گسترش پل های ارتباطی با ایران است تا خود را از باتلاقی که دولت آمریکا به وسیله جنگ در یمن به راه انداخته است، نجات دهد. مبارزان یمنی درس سختی به سعودی ها دادند و شکست نظامی آنها را رقم زدند و این، عامل مهمی بود که عربستان با میانجی گری چین، زیر توافق نامه با ایران را امضا کند تا روابط دیپلماتیک میان دو کشور به حالت عادی بازگردد.


تحلیلگر امور راهبردی یمن با بیان اینکه توافق ایران و عربستان در چین، ضربه سختی به هژمونی آمریکا وارد کرده است، عنوان کرد: این توافق تاریخی برای ثبات منطقه است. ایران دارای منشور ملی، دولتی، نظامی و صنعتی است و در خط مقدم مبارزه با نیروهای استکبار جهانی قرار دارد. بی تردید حفظ پل های ارتباطی با ایران برای حفافظت از دولت های حاشیه جنوبی خلیج فارس در مقابل آمریکا و نیز مقابل باج گیری صهیونیست ها ضروری است.

 
عبدالقادر عنتر گفت: توافق سه جانبه راهبردی ایران، عربستان و چین همچون سیلی کوبنده ای بر صورت شیطان بزرگ (آمریکا) و رژیم صهیونیستی نشست و بی تردید کشورهای محور مقاومت به ویژه در زمینه پرونده های یمن و لبنان از آن منتفع خواهند شد.

 
وی افزود: از بیانیه وزیر امور خارجه عربستان می توان درک کرد پیشرفت های زیادی در مذاکرات با ایران بر سر پرونده یمن برای توقف تجاوزات و رفع محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن شکل گرفته است؛ مذاکراتی که با هدف پایان بیش از هشت سال درگیری و رفع رنج مردم یمن انجام شد. هشت سال بود می گفتیم یمن کشری مستقل است و ارتباطی با ایران ندارد، اما سعودی ها در کشورمان جنگ نیابتی به راه انداخته بودند.

 
تحلیلگر امور راهبردی یمن تصریح کرد: اکنون پادشاهی سعودی پس از ناتوانی در تحقق اهداف مدنظرش در تجاوز هشت ساله به یمن، ارتقای توان نیروهای بازدارندگی ارتش و کمیته های مردمی یمن و پیروزی در محورهای مختلف نبرد و نیز اطلاع دولت آمریکا به عربستان و امارات مبنی بر اینکه واشنگتن نمی‌تواند از این دو کشور در برابر حملات موشکی یمن محافظت کند، به سرعت راه نزدیکی به ایران را در پیش گرفت تا دیگر در سیطره آمریکا و رژیم صهیونیستی نباشد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار