جزئیات برنامه بهینه‌سازی مصرف سوخت در ۱۴۰۲-راهبرد معاصر
چه خودرو‌هایی شرایط فروش خارج از سامانه را دارند؟ سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عرضه اولیه سهام زاگرس دارو پارسیان در فرابورس ایران + جزییات وزیر نیرو: ۶ هزار مگاوات برق تا تابستان آتی وارد شبکه می‌شود طرح فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو دی ۱۴۰۳ + جدول و شرایط شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول ممنوعیت فروش خودرو‌های وارداتی خارج از سامانه زیان ۲.۲ میلیارد دلاری سرقت رمزارز در ۲۰۲۴  ۴۴ میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند  قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد

جزئیات برنامه بهینه‌سازی مصرف سوخت در ۱۴۰۲

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: مصوبه شورای اقتصاد برای تعویض 4.5 میلیون بخاری فرسوده با بخاری‌های پربازده اخذ شده است و به زودی سرمایه‌گذاران این طرح‌ها وارد عرصه خواهند شد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 01
کد خبر: ۱۷۸۰۰۵

به گزارش راهبرد معاصر، هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت، با اشاره به آخرین اقدامات این وزارتخانه برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور عنوان کرد: بعد از سال‌ها تلاش و تجربه در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت، ابتدا در دولت سیزدهم آسیب‌شناسی در این باره صورت گرفت که چرا طرح‌های بهینه‌سازی پیشرفت قابل توجهی ندارند. یکی از دلایل اصلی پیشرفت نکردن پروژه‌های بهینه‌سازی، یارانه 100 میلیارد دلاری انرژی و قیمت بسیار پایین آن در کشور است.

 

وی افزود: در حال که مجموع ارزش طرح های بهینه‌سازی مصرف سوخت دارای مصوبه شورای اقتصاد حدود 36 میلیارد دلار است، اما عملکرد آنها به 3 میلیارد دلار هم نمی‌رسد.

 

به گفته وی، سرمایه‌گذاران در این طرح‌ها ابتدا باید سرمایه را وارد پروژه کنند و سپس از محل سوخت صرفه‌جویی شده، بتوانند سرمایه و سود خود را دریافت کنند که این بازگشت سرمایه با قیمت پایین انرژی در کشور بسیار طول می‌کشد. همچنین سرمایه‌گذاران این بخش، پولی هم برای اجرای این طرح‌ها نداشتند.

 

*به زودی طرح تعویض 4.5 میلیون بخاری فرسوده آغاز می‌شود

فلاحتیان گفت: بدین ترتیب ما پیشنهاد دادیم که یک صندوقی به نام صندوق بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم توسعه ایجاد شود. همچنین یک حسابی نیز با عنوان حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی در بند س تبصره یک قانون بودجه 1402 آورده شده است و قرار شد که وزارت نفت 30 هزار میلیارد تومان به عنوان منابع اولیه در این صندوق قرار دهد و از محل این حساب و با همکاری بانک‌ها، تسهیلات ترکیبی به سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی بدهیم.

 

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: این کار، یک کار بنیادی است که اگر در کنار آن بازار بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز شکل بگیرد، شاهد پیشرفت عمده‌ای در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور خواهیم بود. در این راستا برای تعویض 4.5 میلیون بخاری فرسوده با بخاری‌های پربازده مصوبه شورای اقتصاد اخذ شده است و به زودی سرمایه‌گذاران این طرح‌ها وارد عرصه خواهند شد.

 

وی افزود: همچنین تعویض و جایگزینی خودروهای فرسوده نیز موضوع بسیار مهمی است که باید زودتر از این‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت. برق‌رسانی به چاه‌ها کشاورزی، رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و غیره نیز از جمله پروژه‌های مهمی است که باید اجرایی شود.

 

فلاحتیان اظهار داشت: ما باید در کشور یک نهضت بهینه‌سازی مصرف انرژی را راه بیندازیم و این اتفاق، تنها کار وزارت نفت نیست بلکه باید همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها درگیر این موضوع شود.

 

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: وزارت نفت پیشنهاداتی را برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در برنامه هفتم ارائه کرده که در کمیسیون تلفیق دولت به تصویب رسیده است و ان شاالله در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم در مجلس نیز به تصویب برسد تا ما در سکویی قرار بگیریم که نسبت به گذشته موفق‌تر عمل کنیم.

 

*برای حل ناترازی بنزین، نیازمند تحول اساسی در صنعت خودروسازی هستیم

وی گفت: متاسفانه امسال با روز‌هایی در ایام تعطیلات نوروزی مواجه بودیم که مصرف بنزین به بیش از 140 میلیون لیتر رسیده بود. هیچ کشوری نمی‌تواند بدون وجود زیرساخت بر چنین مصرف بالایی غلبه کند و نمی‌توان صرفا با پروژه‌های کیفی‌سازی و افزایش تولید که در مصاحبه قبل خدمتتان عرض کردم به تقاضا پاسخ داد.

 

فلاحتیان اشاره کرد: ما حتما باید یک تحول اساسی در صنعت خودروسازی انجام دهیم و خودروهایی را تولید کنیم که به صورت استاندارد به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش حدود 5 لیتر بنزین مصرف کنند، ولی الان این عدد در ایران دو برابر است. هر سال نیز یک میلیون خودروی جدید اضافه می‌شود بدون اینکه خودروهای قبلی اسقاط شوند.

 

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: ادامه روند فعلی در مصرف بنزین ممکن نیست و کشور را دچار مشکل می‌کند. در نتیجه وزارت صمت و خودروسازان باید عزم جدی‌تری در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت داشته باشند تا بتوانیم بر این چالش اساسی غلبه کنیم./ فارس

ارسال نظر