به گزارش راهبرد معاصر فصل چهارم مجموعه تلویزیونی «نونخ» همزمان با ایام نوروز 1402 بهروی آنتن شبکه یک سیما رفت. فصل اول این مجموعه همزمان با ایام نوروز سال 1398 از شبکه یک پخش شده بود و پس از استقبال مخاطبان، فصول دیگر آن نیز بهسفارش گروه فیلم و سریال شبکه یک ساخته شدند.
برای مدتها و از ابتدای دهه نود سریال «پایتخت» (سیروس مقدم) بهعنوان گزینه بیرقیب در باکسهای طلایی چون نوروز و یک بار هم ماه رمضان پخش میشد، مجموعهای که مخاطبان بسیاری داشت و طی این مدت زمزمههایی مبنی بر اتمام همیشگی با شش فصل به گوش میرسد، اما در اینسالها، ویژگیهای جذاب «نونخ» باعث شده مدیران تلویزیون مشتاق تولید فصول تازه این سریال باشند.
سعید آقاخانی در بیش از یک دهه اخیر مجموعههای مختلفی را برای تلویزیون روی آنتن برد و سال گذشته نیز با ساخت سریال «راز بقا» برای اولین بار حضور در شبکه نمایش خانگی را تجربه کرد. وجود چنین سابقهای باعث شده است او بهخوبی با رگ خواب مخاطبان آشنایی پیدا کند و در اوج پختگی سراغ کارگردانی فصل چهارم این مجموعه پرمخاطب برود.
«نونخ» در این فصل تغییرات زیادی داشت؛ از قصه گرفته تا بازگرداندن هومن حاجیعبداللهی که در فصل اول حضور داشت و دوباره به فصل چهارم آمده است و حمیدرضا آذرنگ که در فصل قبلی غیبت داشت، بیژن بنفشهخواه هم برای اولین بار پا به قصه نورالدین خانزاده گذاشته است،
قصهای که در یک روستای فرضی در اقلیم کردستان میگذرد، اقلیمی که وجود جنبههای چشمنواز و همچنین لهجه شیرین مردمانش یکی از نقاط قوت این اثر در فصول مختلف آن بهشمار میرفته است. آقاخانی برای نقشهای پرتعداد این مجموعه به افراد بومی این استان اعتماد کرده و البته نتیجه بسیار مثبت آن را نیز دریافت کرده است، بازیگرانی که البته پیش از این در تئاتر و مجموعههای استانی سابقه فعالیت داشتهاند.
بسیاری از منتقدین در صفحات خودشان این فصل سریال «نونخ» را نسبت به فصول قبلی چند پله جلوتر دانستند؛ در حالی که همواره سریالهای چندفصله تلویزیون دچار بحرانِ دور شدن از هویت اصلی خودشان میشدند. آقاخانی و همکارانشان با همان هویت و پیرنگهای جدید داستانی، فصل چهارم را راهی آنتن 1402 تلویزیون کردند، در واقع آقاخانی خودش را گرفتار سریالهای چندفصله شکستخورده نکرد و سریال را با داستانهای جدید و اتکا به همان هویت همدلی و اتحاد پیش میبرد.
بدون شک «نونخ» یک الگو برای تولید فیلمها و سریالها در آینده نیز خواهد بود تا با رفتن دوربین فیلمسازان به مناطق مختلف کشور، جلوههای مختلفی از ایران پیش چشم مخاطب آید، نکتهای که میتواند با همذاتپنداری مخاطبان استانها و دیگر شهرها به نقطه قوتی برای جذب مخاطب نیز تبدیل شود.
بعد از مدتی غیبت، حالا دوباره با آمار بالای بازدیدکنندگان و صدرنشینی این سریال نام نورالدین خانزاده دوباره سرزبانها افتاده است، نقشی که خود سعید آقاخانی آن را ایفا میکند، علاوه بر او، سایر بازیگران، حتی افرادی که نقشهای کوتاه این سریال را ایفا میکنند حضوری درخشان مقابل دوربین این سریال را به ثبت رساندهاند. ادامهدار شدن «نونخ» طی سالیان باعث شده است آقاخانی بهتدریج به توانایی بازیگرانش پی ببرد و برای برخی فضای بیشتری را در نظر بگیرد.
مردم او و بازیگران بومی این سریال را خیلی دوست دارند، همچنان که چندی پیش آمار بازدید دومیلیونی این سریال در فضای تلوبیون مطرح میشد و مهدی فرجی تهیهکننده این سریال در صفحه اینستاگرام خودش منتشر کرد، حالا در حالی که هنوز مرکز تحقیقات صداوسیما آمار بازدید مخاطبان تلویزیون از برنامهها و سریالهای نوروزی و رمضانی را اعلام نکرده است، با نگاهی به صفحات سریالها و برنامهها در تلوبیون میتوان به حقیقتِ پربیننده شدنِ «نونخ4» و در برنامهها «زندگی پس از زندگی» دست پیدا کرد.
آنطور که صفحه تلوبیون نشان میدهد فصل چهارم این سریال از ابتدای نوروز تاکنون بیش از 4 میلیون و 650 هزار بار در تلوبیون دیده شده است، در رتبه بعدی و یک فاصله بیشتری «آتش و باد» قرار دارد که بیش از یک میلیون بار در تلوبیون دیده شده است و همچنین بیش از 81 هزار بار هم سریال بازپخش شبکه پنج سیما (مجموعه نمایشی ماهچراغ) آمار بازدیدکننده داشته است.
میان ویژهبرنامههای افطار تلویزیون هم برنامه «زندگی پس از زندگی» بیش از یک میلیون و 635 هزار بار دیده شده است و فاصله بسیاری با دیگر برنامهها دارد.
اگر بخواهیم از زاویهای دیگر به سریال «نونخ» و بازدیدکنندگانش نگاه کنیم؛ این آمار تلوبیون، غیر از مخاطبینی است که هرشب از شبکه یک سیما و شبکه تماشا فصل چهارم «نونخ» را دنبال میکنند. آمار مشخصی از تماشاگران تلویزیون نمیتوان استخراج کرد اما کنداکتور پر از آگهی قبل از پخش و در میانه پخش این سریال نشان میدهد مخاطبان بهقدری بالا بودهاند که صاحبان آگهی این چنین سفارش تبلیغات دادهاند./تسنیم