آغاز گشت دریایی چین در تنگه تایوان-راهبرد معاصر

آغاز گشت دریایی چین در تنگه تایوان

در آستانه دیدار رئیس جمهور تایوان با کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، چین گشت دریایی خود در تنگه تایوان را آغاز کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 05
کد خبر: ۱۷۸۴۶۵

به گزارش راهبرد معاصر. اداره امور دریایی استان فوجیان چین در بیانیه‌ای اعلام کرد در آستانه دیدار تسای اینگ ون رئیس جمهور تایوان با کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، چین گشت دریایی خود در تنگه تایوان را آغاز کرد.

 

بر اساس این بیانیه، گشت و بازرسی مخصوص مشترک دریایی چین امروز در بخش های مرکزی و شمالی تنگه تایوان آغاز شده است.

 

در همین حال تایوان وزارت دفاع تایوان نیز از مشاهده 14 فروند هواپیما و 3 کشتی ارتش چین در منطقه ای در نزدیکی این جزیره طی 24 ساعت گذشته خبر داد. بر این اساس دو هواپیما خط میانی تنگه تایوان را رد کرده و وارد منطقه دفاع هوایی تایوان شده‌اند.

 

دولت چین روز گذشته به کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد که با ملاقات با رئیس جمهور تایوان «اشتباهات مهلک گذشته» سلف خود را تکرار نکند.

 

براساس این گزارش، چین هشدار داد که ملاقات مک کارتی با سای اینگ ون، به صلح و ثبات منطقه کمکی نمی کند و تنها مردم چین را علیه یک دشمن مشترک متحد و وحدت ملی را در چین تقویت می کند.

 

این در حالی است که کوین مک کارتی به عنوان سومین مقام ارشد دولت آمریکا پس از رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور، امروز چهارشنبه در کالیفرنیا میزبان سای اینگ ون رئیس جمهور تایوان خواهد بود.

 

براساس این گزارش، قرار است خانم ون روز چهارشنبه در مسیر بازگشت از آمریکای مرکزی، توقفی کوتاه در لس آنجلس داشته باشد. مقامات آمریکا اظهار کردند که چنین توقفی یک «گذر» ساده و امری معمول در امور سیاسی است و نیازی نیست چین واکنش بیش از حد نشان دهد.

 

دولت چین همواره ادعا می کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از سه سال گذشته تاکنون با انجام عملیات‌های نظامی در نزدیکی این جزیره تلاش کرده تا تایوان را تحت سلطه خود در آورد. اما دولت تایوان همواره اعلام کرده که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

 

در اواخر اوت سال گذشته سفر نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و برخی دیگر مقامات آمریکایی به تایوان، باعث افزایش تنش در روابط چین و تایوان و تشدید تنش در روابط واشنگتن و پکن شد. از آن زمان تاکنون پکن بارها با واشنگتن درباره بهبود روابط با تایپه و ارسال کمک های نظامی به این کشور هشدار داده است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده