استمرار گشت‌زنی هواپیماهای جنگی چین در اطراف تایوان-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

استمرار گشت‌زنی هواپیماهای جنگی چین در اطراف تایوان

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد با وجود پایان رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان، هواپیماها و کشتی‌های جنگی پکن همچنان در آب‌های اطراف این جزیره در حال گشت زنی هستند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 11
کد خبر: ۱۷۹۳۶۰

به گزارش راهبرد معاصر، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد با وجود پایان رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان، 26 فروند هواپیمای نظامی و 9 کشتی چینی همچنان در آب های اطراف این جزیره در حال گشت زنی هستند.

 

براساس اعلام این وزارتخانه، 26 فروند هواپیمای جنگی چین شامل جنگنده های J-16 و SU-30 در صبح روز سه شنبه و با وجود پایان رزمایش خود، همچنان به گشت های آمادگی جنگی در اطراف جزیره ادامه می دهند.

 

این وزارتخانه افزود: نیروی هوایی، دریایی و خدمه موشک های ساحلی، به دقت اوضاع را ارزیابی کرده و به آن پاسخ می دهند.

 

دولت چین در واکنش به دیدار سای اینگ ون رئیس جمهور تایوان با کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در لس آنجلس، رزمایش نظامی سه‌روزه‌ای را در نزدیکی مرز تایوان برگزار کرد.

 

در این رزمایش که روز گذشته به پایان رسید، ارتش چین عملیات حمله همه جانبه به تایوان و محاصره دریایی و هوایی این جزیره را شبیه سازی کرد.

 

ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد این رزمایش با موفقیت به پایان رسید و ظرفیت واحدهای مختلف در شرایط جنگی به شکلی گسترده مورد آزمایش قرار گرفت.

 

ارتش آزادی‌بخش خلق چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: این رزمایش هشداری جدی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان و توطئه و فتنه نیروهای خارجی است و اقدامی لازم برای دفاع از حاکمیت ملی و وحدت منطقه‌ای چین است.

 

در همین حال سای اینگ ون در صفحه شخصی خود در فیسبوک، نوشت: من کشورم را به تمام دنیا معرفی می کنم و سفرهای من به خارج از کشور از جمله توقف در لس آنجلس و دیدار با رئیس کنگره آمریکا، موضوعی مربوط به امروز نیست و مردم تایوان از من چنین انتظاری دارند.

 

وی ضمن متهم کردن پکن به انجام رفتارهای غیرمسئولانه، افزود: با این حال پکن از این موضوع برای برگزاری رزمایش استفاده کرده و باعث بی ثباتی در تایوان و منطقه می شود. این دیدگاهی مسئولانه برای یک کشور بزرگ منطقه نیست.

 

در همین حال روز گذشته یک فروند کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی یکی از مهم ترین جزایر مصنوعی تحت کنترل چین در دریای چین جنوبی حرکت کرد.

 

ارتش آزادی بخش خلق چین اعلام کرد کشتی آمریکایی به صورت غیرقانونی و بدون اجازه چین، وارد آب های نزدیک به این جزیره شده و نیروهای چین پس از مشاهده این کشتی، هشدار لازم را صادر کرده‌اند.

 

کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه گذشته (5 آوریل) با استقبال از رئیس دولت تایوان در خاک ایالات متحده بر افزایش حمایت قانونگذاران آمریکایی از تایپه تأکید کرد.

 

پیشتر چین به کوین مک‌کارتی هشدار داده بود که با ملاقات با رئیس جمهور تایوان «اشتباهات مهلک گذشته» سلف خود را تکرار نکند.

 

چین هرگونه تعامل بین مقام‌های آمریکا و تایوان را به‌عنوان یک چالش برای حاکمیت خود بر این جزیره می‌داند و به دیدارهای قبلی مقامات طرفین واکنش تندی نشان داده است.

 

پکن در واکنش به سفر نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اوت سال گذشته میلادی چندین رزمایش بزرگ از جمله شلیک موشک بر فراز حریم هوایی تایوان، انجام داد.

 

دولت چین همواره ادعا می‌کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از سه سال گذشته تاکنون با انجام عملیات‌های نظامی در نزدیکی این جزیره تلاش کرده است تایوان را تحت سلطه خود درآورد، اما دولت تایوان همواره اعلام کرده است که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

 

آمریکا در سال 1979 درحالی که رسماً روابط دیپلماتیک با دولت چین برقرار کرد، روابط با تایوان را کنار گذاشت. درحالی که آمریکا بر سیاست "چین واحد" تأکید دارد، ادعای حاکمیت چین بر تایوان را تأیید نمی‌کند و حامی نظامی کلیدی تایپه باقی مانده است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده