به گزارش راهبرد معاصر رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مراسم سپاس معلم، اظهار کرد: اگر میخواهیم کشور به راحتی از گردنههای مشکلات عبور کند، راه حل این است که منزلت معلمان بر صدر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه انتقاد کردن کار سختی نیست و باید به دنبال راهکار باشیم و اجرا کنیم، افزود: آموزش و پرورش باید تحول را در درون و از فرایندهای خودش شروع کند.
صحرایی اضافه کرد: کارمندان شامل رتبهبندی نمیشوند؛ خب میتوانیم ادارات موازی را جمع کنیم. آیا در مقطع ابتدایی به این همه کتاب نیاز داریم؟ آیا هنوز مدارس باید دالان دانشگاه باشد؟ این همه مدارس را چه کسی ایجاد کرده است؟تنوع مدارس باید کاهش پیدا کند و به دغدغه «فرزندم را به کدام مدرسه بفرستم» پایان دهیم.
وی افزود: بسیاری از مشکلات ما از درون ما قابل حل است و کلید کار دست خود ما هست؛ چرا معلمان فقط یکبار در ورود گزینش شوند معلمان باید مدام در حال گزارش شوند. آن هم گزینش صلاحیتهای حرفهای است. باید معلمان فرصتهای مطالعاتی داشته باشند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه گرانبهاترین عنصر جامعه در دست ما هست، اظهار کرد: رتبهبندی را خودمان خراب کردیم و درستش میکنیم.
وی اضافه کرد: مشکلات را با اولویتبندی و به تدریج میتوانیم حل کنیم.
صحرایی افزود:
۱۰۰۰ پیامک از معلمان در پایان زمان بارگذاری مستندات رتبهبندی در سامانه به تلفن بنده ارسال شده بود که یک شب دیگر بارگذاری مستندات را تمدید کنید؛ با خودم فکر کردم اولین کار این است که تمدید را ممنوع کنیم.
وی ادامه داد: صحرایی کجای دنیا با تغییر مدیران، رویکردهای اساسی تغییر میکنند؟ یک مرتبه میگویند همه معلمان، مربیان تربیتی هستند و معاونت پرورشی را تعطیل میکنند. باید گفتمانها تغییر کنند. باید اولویت بندی کنیم. اولویت اولم، معلمان ابتدایی هستند. سن اثرگذاری، سن تغییر و سن تحول، دوره ابتدایی است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید کارشناس محور باشد نه وزیر محور، گفت: در آموزش و پرورش دچار روزمرگی شدهایم. یقین دارم که اگر برنامهریزی صحیح داشته باشیم بسیاری از مشکلات حل خواهند شد. باید از خودمان شروع کنیم./فارس