به گزارش راهبرد معاصر، علی محمودیان، رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به طور میانگین مصرف بنزین در کشور بین شش تا هفت درصد رشد سالانه دارد و اکنون متوسط مصرف روزانه بنزین به بیش از 100 میلیون لیتر رسیده است.
وی افزود: از ابتدای سال 1382 پروژهای در کشور کلید خورد که به واسطه آن بحث دوگانهسوز کردن خودروهای بنزینی مطرح شد، پروژه بینظیر و موثری که موجب شد تا سال 1390، روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز CNG در بخش حملو نقل کشور جایگزین مصرف روزانه 20 میلیون لیتر بنزین شود.
محمودیان با بیان اینکه "مصرف بنزین که در سال 83 بالغ بر 61 میلیون لیتر در روز بود با اجرای این طرح، در سال 90 به 60 میلیون لیتر در روز رسید"، گفت: با رشد 8 برابری نرخ CNG در سال 90 و کاهش فاصله قیمتی بنزین و CNG، جذابیت رشد مصرف CNG برای مصرفکننده کاهش پیدا کرد و شاهد بودیم که از سال 90 به بعد، دوباره رشد مصرف بنزین ادامه یافت.
وی ادامه داد: درحال حاضر نگرانی برای تأمین منابع مالی برای تأمین بنزین کشور وجود دارد به طوری که پیشبینی شده امسال 2 میلیارد دلار نیاز در این بخش وجود داشته باشد.
رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته با اشاره به مصوبه شورای عالی اقتصاد مبنی بر تبدیل یک میلیون و 206 هزار خودروی دوگانهسوز در سال 98 گفت: متأسفانه این مصوبه آنطور که باید اجرایی نشد و اگر این اتفاق میافتاد، میتوانستیم امروز 10 میلیون لیتر مصرف بنزین را صرفهجویی کنیم.
محمودیان خاطرنشان کرد: با وجود آنکه متقاضیان متعددی در صف تبدیل خودروهای خود هستند، کار به کندی صورت میگیرد و از آبان سال گذشته، مطالبات پیمانکاران این طرح پرداخت نشده است.
وی افزود: از پایان سال 1398 هیچ کالایی را در حوزه توسعه صنعت CNG از خارج از کشور وارد نکردهایم و اکنون توانایی بالایی در تولید تجهیزات داریم به طوری که به کشورهای عراق، ارمنستان، روسیه و آفریقا این تجهیزات را صادر میکنیم.
محمودیان از احتمال واردات بنزین از روسیه و مطرح بودن این گزینه برای کشور خبر داد و گفت: روسیه اولین دارنده ذخایر گاز در دنیا بوده و در این حوزه نیز گامهایی را به منظور توسعه گاز طبیعی در سبد سوخت بخش حمل و نقل خود برداشته است و اکنون توانسته با جابگزینی CNG با مصارف بنزین و گازوئیل در بخش حملو نقل خود، به عنوان صادر کننده بنزین مطرح شود.
وی با اشاره به مصوبهای که در 25 اسفندماه سال 1397 به تصویب دولت رسید، تصریح کرد: مطابق این مصوبه 1500 میلیارد تومان اکنون در صندوقی برای بحث ارتقای ایمنی مخازن CNG ذخیره سازی شده اما هیچ استفاده از این منابع مالی نشده و بهنظر میرسد برنامهای هم برای استفاده از آن وجود ندارد.
در ادامه این نشست، محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن CNG با بیان اینکه ما از لحاظ منابع گاز در جهان بعد از روسیه رتبه دوم را داریم، گفت: گستردهترین شبکه گاز در کشور وجود دارد و شرکتهای تولیدی در زمینه تامین تجهیزات، مخزنسازها زیرساختهای مناسبی برای توسعه این صنعت در اختیار دارند.
وی افزود: سهم CNG در سبد سوخت کشور رو به کاهش است، به طوری که در سال گذشته سهم CNG در سبد سوخت 20 درصد بود که امسال این سهم به 17 درصد رسیده است.
رئیس هیات مدیره انجمن CNG با بیان اینکه "به طور میانگین 50 درصد ظرفیت جایگاههای CNG و حتی در برخی از شهرها 70 درصد این ظرفیت خالی است"، گفت: 15 هزار جایگاه CNG در روسیه وجود دارد در حالی که این عدد در ایران تنها 2500 جایگاه است که 50 درصد آن نیز بلااستفاده مانده است.
جوهری مهمترین مشکل در این حوزه را موضوع قیمت گذاریها دانست و افزود: متاسفانه طی سالهای اخیر برنامه دولتها برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانهسوز به نتیجه نرسیده است و این در حالی است که اگر CNG را نداشتیم روزانه حدود 17 میلیون دلار ارز باید از کشور بابت واردات بنزین خارج میشد که این رقم سالانه 6 میلیارد دلار میشود.
وی اضافه کرد: به عبارتی با نبود سی ان جی سالانه شش میلیارد دلار را از دست میدادیم و این موضوع بیانگر اهمیت نقش CNG در کشور است؛ اگر مصرف روزانه CNG را با استفاده از زیرساختهای موجود از 23 میلیون مترمکعب به 40 میلیون مترمکعب برسانیم، 10 میلیارد دلار سالانه صرفهجویی ارزی برای کشور به ارمغان میآوریم.
رئیس هیئت مدیره انجمن CNG کشور تصریح کرد: پیشنهادی به دولت ارائه کردهایم که به مدت 3 سال، توزیع رایگان CNG صورت بگیرد تا مردم به تبدیل خودرهای خود به دوگانهسوز رغبت نشان دهند و با این روش، می توانیم از ظرفیتهای خالی جایگاههای عرضه CNG استفاده کرده و بخش قابل توجهی از ناترازی بنزین را رفع کنیم.
وی افزود: این پیشنهاد هماکنون در سازمان برنامهوبودجه درحال بررسی است و احتمال تأیید و تصویب آن هم وجود دارد./تسنیم