در حال حاضر ظرفیت روزانه عرضه CNG‌ چقدر است؟-راهبرد معاصر
چه خودرو‌هایی شرایط فروش خارج از سامانه را دارند؟ سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عرضه اولیه سهام زاگرس دارو پارسیان در فرابورس ایران + جزییات وزیر نیرو: ۶ هزار مگاوات برق تا تابستان آتی وارد شبکه می‌شود طرح فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو دی ۱۴۰۳ + جدول و شرایط شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول ممنوعیت فروش خودرو‌های وارداتی خارج از سامانه زیان ۲.۲ میلیارد دلاری سرقت رمزارز در ۲۰۲۴  ۴۴ میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند  قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد

در حال حاضر ظرفیت روزانه عرضه CNG‌ چقدر است؟

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG گفت: ظرفیت فعلی عرضه CNG‌کشور با زیرساخت‌های موجود، روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب است.
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۸ - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 10
کد خبر: ۲۰۷۹۲۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ حمیدرضا سهرابی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در جمع خبرنگاران گفت: تا چند سال پیش، اغلب قریب به اتفاق انفجار خودرو‌های دوگانه‌سوز در زمان سوخت‌گیری، مربوط به دستکاری مخازن بود که مالکان خودرو‌ها به دلایلی مثل قاچاق، دست به دستکاری مخازن می‌زدند، اما انفجار‌هایی که اخیرا صورت گرفته به دلایل دیگری مثل گذشتن تاریخ انقضای مخازن خودرو‌ها و فرسوده شدن مخازن به خاطر شرایط نامناسب نگهداری آن‌ها بوده است.

وی افزود: عمر مفید و قابل استفاده مخازن خودرو‌ها ۱۵ سال است که حدود یک میلیون خودرو که بیش از ۱۵ سال پیش اقدام به تبدیل به‌دوگانه‌سوز و نصب این مخازن کرده بودند، امروز مخازنی فرسوده و نیازمند تعویض دارند.

سهرابی خاطرنشان کرد: بسیاری از مواردی که مخزن خودرو ناشی از شرایط نامناسب نگهداری دچار فرسودگی شده، با بازدید چشمی قابل تشخیص است و می‌توان از سوخت‌گیری این خودرو‌ها جلوگیری کرد تا حادثه‌ای رخ ندهد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با اشاره به مشکل کمبود تقاضا در بخش CNG‌گفت: وزیر صمت که اقدام به پیگیری برای واردات خودرو‌ها کرده، از خودرو‌های برقی تا خودرو‌های ۱، ۲ و ۳ لیتری را در لیست خودرو‌های وارداتی قرار داده، اما خودرو‌های CNG سوز مورد توجه ایشان قرار نگرفته و هیچ سهمی به این خودرو‌ها در لوایح و طرح‌های مربوط به واردات خودرو نداده است.

وی ادامه داد: تنها یک راه حل عملیاتی و کوتاه‌مدت برای رفع ناترازی بنزین وجود دارد و آن هم استفاده از زیرساخت‌های موجود در عرضه CNG است، برای اجرای این راهکار نیز تصمیم خاص یا صرف هزینه و سرمایه‌گذاری نیازی نیست چرا که زیرساخت‌ها وجود دارد و باید فقط مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

سهرابی اذعان داشت: متأسفانه سوخت CNG را فقط سوخت خودرو‌های قشر مستضعف یا با درآمد پایین معرفی شده درحالی که در کشور‌های اطراف، خودرو‌های لوکسی، چون انواع بنزین، بی‌ام‌و و مازراتی CNG‌سوز در حال تردد هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه "زیرساخت‌های عرضه CNG در ایران با هیچ جای دنیا قابل مقایسه نیست"، گفت: در دهه ۸۰ شمسی برای ایجاد این زیرساخت ۵ میلیارد دلار هزینه شد، اما تا اواخر دهه ۸۰، ۳۰ میلیارد دلار آورد برای کشور به‌همراه داشت که هیچ سرمایه‌گذاری به‌این میزان سودآور برای کشور نبوده است.

وی افزود: متأسفانه با کاهش تقاضا در بخش CNG، مصرف ۲۴ میلیون مترمکعبی CNG در سال گذشته، در سال جاری به ۲۱ میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته است.

سهرابی با انتقاد از عدم توجه دستگاه‌های دولتی مربوطه به مسائل ایمنی خودرو‌های گازسوز گفت: ۵ سال از تاریخ صدور مصوبه مربوط به ایمنی خودرو‌ها می‌گذرد، اما نه‌تن‌ها این مصوبه اجرایی نشده، بلکه شنیده‌ها حاکی است که به‌زودی این مصوبه مهم از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ملغی خواهد شد.

رضا نیکزاد، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG اظهار داشت: ظرفیت فعلی عرضه CNG‌کشور با زیرساخت‌های موجود، روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب است که اگر از این ظرفیت استفاده کاملی صورت بگیرد، معادل روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین، با مصرف CNG جایگزین می‌شود و نه‌تنها مشکل ناترازی بنزین حل می‌شود بلکه می‌توانیم صادرکننده بنزین باشیم.

نیکزاد با بیان اینکه مصوبه شورای عالی اقتصاد ظرفیت بسیار خوبی برای جایگزینی مخازن فرسوده خودرو‌ها هست، گفت: می‌توان از ظرفیت این مصوبه برای جایگزینی مخازن ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار خودرویی استفاده کرد که مخازن آن‌ها فرسوده شده و با هزینه دولت این مخازن تعویض شود و به‌شدت این‌کار به افزایش ایمنی سوخت‌گیری CNG خواهد انجامید.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG تصریح کرد: اینکه مدیر جدید طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حکمی که به ایشان ابلاغ شده، مسئول توسعه LPG هم هست، از اتفاقات خنده‌دار و عجیبی است که رخ داده و معلوم نیست چطور مسئول توسعه CNG می‌تواند به توسعه LPG در خودرو‌ها اقدام کند. این مسئله از شواهدی است که می‌گوییم CNG متولی درستی ندارد.

نیکزاد در خصوص هزینه‌های جایگاه‌ها گفت: برآورد‌های صورت گرفته حاکی از افزایش ۱۶۰ درصدی هزینه‌ها است، اما کارمزد‌ها افزایش ۶۰ درصدی داشته؛ با این حال با رسیدن به هفتمین ماه سال هنوز افزایش کارمزد‌ها اعمال نشده که امیدواریم زودتر این مصوبه دولت که ابلاغ هم شده است، اجرایی شود./باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر