به گزارش راهبرد معاصر؛ برخی گزارشها از سوی مخاطبان حاکی از آن است کسانی که از طرح اول سامانه یکپارچه خودرو قبل تاریخ ۲۰ اردیبهشت انصراف از طرح را ثبت کرده بودند، اجازه ثبت نام خودرو سامانه یکپارچه مرحله را پیدا نکردهاند.
در صورتی که طبق گفته مجریان طرح یکپارچه خودرو باید پس از انصراف از طرح اول، اجازه ثبتنام در طرح دوم به متقاضیان داده میشد. هنوز هیچ واکنش و پاسخ مناسبی از سمت مسئولان به مسئله داده نشده است.
البته در چهار روز اخیر اختلالات سایت سامانه یکپارچه محدود به انصرافدهندگان مرحله اول نیست، در ساعاتی از روز هیچ ییک از متقاضیان امکان ثبتنام در این سایت را ندارند. در همین زمینه مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو اعلام کرد: متقاضیان خودرو اگر در ساعات غیرپیک به سامانه مراجعه کنند، میتوانند بدون مشکل ثبتنام خود را انجام دهند.
در همین زمینه صداوسیما گزارش داد از وقتی سامانه یکپارچه خودرو باز شده، بارها با مشکل قطعی مواجه بوده است. با این حال مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، معتقد است متقاضیان نباید نگران تکمیل فرآیند ثبت نام خودرو باشند.
او با اشاره به اختلال در سایت سامانه در برخی ساعات میگوید: تاکنون ۸۹۵ هزار نفر (۶ خرداد ۱۴۰۲) توانستند در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبتنام خود را نهایی کنند.
تقدسی میافزاید: به دلیل اینکه ترافیک در برخی ساعات بالاست ممکن است در گزینه جزئیات سفارش، ثبتنام متقاضیان نشان داده نشود، اما در اصل با بهروزرسانی سایت، ثبتنام انجام شده است.
از سوم خرداد ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو آغاز شده و متقاضیان فقط سه روز دیگر برای ثبت نام فرصت دارند. اما هنوز قیمت برخی از خودروها مشخص نیست.
قرار بود همه خودروهای سامانه یکپارچه با قیمت شورای رقابت عرضه شود، اما در حال حاضر از ۱۳ خودروی مونتاژی سه خودرو در شورای رقابت کشف قیمت نشدهاند.
لاماری ایما، جک J7 و سوبا M4 قیمت مشخصی ندارند و خریداران نمیدانند در صورت انتخاب یکی از این خودروها چه مبلغی باید پرداخت کنند.
اما این تنها مشکل متقاضیان نیست. قیمت اعلامی شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی با قیمت کارخانه آنها متفاوت است. شورای رقابت میگوید خریداران باید خودرو را با قیمت این شورا بخرند اما خودروسازان میگویند خودروهای خود را با قیمتی کمتر از قیمت اعلامی خود به متقاضیان واگذار نمیکنند. برای همین است که اکنون بسیاری از متقاضیان نمیدانند قیمت قطعی خودروهای سامانه یکپارچه چقدر است.
برای نمونه قیمت X22 پرو دندهای بر اساس اعلام شورای رقابت 484 میلیون تومان است اما قیمت کارخانه این خودرو 706 میلیون تومان اعلام شده است. قیمت کارخانه و شورای رقابت این خودرو 222 میلیون تومان با هم اختلاف دارد و این اختلاف سبب سردرگمی خریداران شده است.
قیمت شورای رقابت جک J4 حدود 522 میلیون تومان است اما قیمت کارخانه این خودرو 785 میلیون تومان است که این اختلاف هم محسومس است. این قیمتهای متفاوت و دارای اختلاف زیاد با همدیگر باعث سردرگمی مردم شده است. البته شورای رقابت اعلام کرده که هیچ خودروسازی اجازه ندارد خودروها را با قیمت بالاتری از مصوبه این شورا بفروشد. اما مشخص نیست که ضمانت اجرایی این ماجرا چیست و متقاضیان این نگرانی را دارند که دعوای میان خودروسازان و شورا به این زودی به نتیجه نرسد.
آنچه در ادامه میآید پیامهای برخی از مخاطبان تجارتنیوز درباره قیمتهای متفاوت شورای رقابت و کارخانه است. آنها میخواهند بدانند تحویل خودرو با قیمت کارخانه است یا شورای رقابت؟
«الان برای ما ثبت نامی ها چگونه است میخواهیم برنامهریزی کنیم. رو کدوم قیمت برنامه ریزی کنیم قیمت شورای رقابت یا کارخانه؟»
« ما که نفهمیدیم کدام جدول قیمت درسته آخه ملت باید بدونند قیمت چقدر است تا بر اساس پولی که دارند انتخاب کنند.»
«اگه به قیمت کارخانه دادن همه انصراف بدهند مجبور میشن نرخ و بیارن پایین تا کی به ساز خودروسازهای برقصیم»
«الان چرا خودرو سه نرخی شده ؟ زمان تحویل قیمت کارخانه رو باید پرداخت کنیم یا قیمت شورای رقابت؟ لطفا این رو مشخص کنید بدونیم چه خودرویی انتخاب کنیم.»
«این ازسایت که اختلال داره اینم ازبلاتکلیفی قیمتها ..من که تماس گرفتم بامدیران خودرو گفتن شورای رقابت ابلاغ نکرده به ماچیزی»
«چرا قیمت x22 pro توی سایت 484 زدین ولی تو سایت دیگه زده 646؟ کدوم قیمت صحیح است؟»
«۳ روز مونده به اتمام ثبت نام و هنوز قیمت خودروها تعیین تکلیف نشده شورای رقابت یه قیمت میده کارخانه یه قیمت!!و قیمت بعضی خودروها مثل شاهین اتومات هم که معلوم نیست چنده اعلام نکردن چقدر بی نظمی؟»
«دولتی که نتونه چهار تا خودرو قیمتگذاری مناسب انجام بده چطور کشور را اداره میکنه؟»