به گزارش راهبرد معاصر؛ سایمگو (SCImago)، موسسه پژوهشی در اسپانیا است که به رتبهبندی موسسهها و پژوهشگاههای علمی میپردازد.
به تازگی، سایمگو علاوه بر موسسههای علمی، به رتبهبندی رسانههای جهان نیز پرداخته و دو دوره از آن را از سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است. این رتبهبندی با عنوان "رتبهبندی رسانههای جهان" منتشر شده است. هدف از انتشار این نقشه، کشف، شناسایی، ارزیابی و مقایسه توسعه دیجیتال، موقعیت و رهبری شرکتهای روزنامه از نظر شهرت در وب است.
به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، شاخصهای زیادی برای این رتبهبندی بهکار رفته است، اما مهمترین این شاخصها عبارتند از:
۱. امتیاز اقتدار: کیفیت کلی وب سایت و تأثیر آن بر سئو اندازهگیری میشود. این امتیاز براساس تعداد بک لینکها، دامنههای ارجاع دهنده، ترافیک جستجوی ارگانیک و بقیه دادهها محاسبه میشود.
۲. رتبهبندی دامنه (AHREFS): با قدرت و اقتدار یک وب سایت اندازهگیری میشود. این امتیاز با میزان بک لینکهای یک سایت، پستها در شبکههای اجتماعی و بقیه دادههای مرتبط محاسبه میشود.
۳. جریان استنادی (MAJESTIC): بازتابی از تعداد لینکهایی است که به یک وب سایت معین انجام شده است؛ با صرفنظر از اینکه لینکها کیفیت خوب یا ضعیفی دارند.
۴. جریان اعتماد (MAJESTIC): کیفیت پیوندهایی که به یک وب سایت شده را اندازهگیری میکند. هرچه میزان جریان اعتماد بیشتر از جریان استنادی باشد نشاندهنده کیفیت لینکهای بالاتر است.
هرکدام از این شاخصها امتیازی برابر با ۲۵ درصد دارند.
براین اساس «گاردین»، «نیویورک تایمز» و «یو اس تودی» بهترتیب از کشورهای انگلستان، آمریکا و آمریکا در رتبههای اول تا سوم قرار گرفتهاند. زبان هر پنج رسانه برتر جهان نیز انگلیسی است.
جدول ۱. برترین رسانههای جهان براساس رتبهبندی سایمگو
براساس معیارهای مطرح شده در رتبهبندی رسانههای سایمگو، ۸ رسانه از ایران در این رتبهبندی حضور دارند.
براین اساس «همشهری»، «تهران تایمز» و «جام جم» بهترتیب در رتبه اول تا سوم کشور در رتبهبندی رسانههای جهان قرار گرفتهاند.
جدول ۲، برترین رسانههای ایران براساس رتبهبندی رسانههای جهان توسط سایمگو
از این ۸ رسانه فقط «تهران تایمز» به زبان انگلیسی منتشر میشود. رسانه «شرق» نیز به زبانهای انگلیسی، عربی و فارسی منتشر میشود. «خبر ورزشی» تنها رسانه تخصصی ورزش در میان هشت رسانه برتر ایران است. / ایسنا