توضیحات آموزش‌وپرورش درباره وضعیت نگران‌کننده توالت و آبخوری مدارس دولتی-راهبرد معاصر

توضیحات آموزش‌وپرورش درباره وضعیت نگران‌کننده توالت و آبخوری مدارس دولتی

آموزش و پرورش درباره وضعیت نگران‌کننده آب لوله‌کشی، توالت و آبخوری در مدارس دولتی کشور توضیحاتی ارائه کرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 06
کد خبر: ۱۸۷۹۲۲

به گزارش راهبرد معاصر، در گزارشی با عنوان «آمار نگران‌کننده وضعیت آب لوله‌کشی، توالت و آبخوری در مدارس دولتی کشور» به وضعیت نامناسب مدارس دولتی عادی در برخی شاخص‌ها پرداختیم.

 

در این گزارش براساس آمار ارائه شده توسط وزارت آموزش و پرورش در سال 1401، به برخی محرومیت‌های مدارس اشاره شده بود؛ براساس این آمار از مجموع 106.491 مدرسه دولتی در کل کشور 91.292 مدرسه فاقد پایگاه تغذیه سالم هستند.

 

همچنین از مجموع 106.491 مدرسه دولتی در کل کشور:

7017 مدرسه (11.19 درصد) فاقد آب آشامیدنی لوله‌کشی شهری یا روستایی.

15265 مدرسه (24.35 درصد) فاقد آبخوری مجزا از روشویی.

5268 مدرسه (8.4 درصد) فاقد چشمه توالت.

11857 مدرسه (18.91 درصد) فاقد سیستم دفع بهداشتی فاضلاب.

10361 مدرسه (17.94 درصد) فاقد دستشویی/ روشویی.

18094 مدرسه (28.86 درصد) فاقد لوله‌کشی صابون مایع.

52472 مدرسه (83.69 درصد) فاقد اتاق بهداشت مجزا شده.

 

هم‌اکنون آموزش و پرورش با ارسال مطلبی، توضیحاتی در این رابطه ارائه کرده که به این شرح است:

 

در پاسخ به مطلب مندرج در آن خبرگزاری به تاریخ 1402.3.2 با عنوان«آمار نگران‌کننده وضعیت آب لوله‌کشی، توالت و آبخوری در مدارس دولتی »پاسخدفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش را به استحضار می‌رساند: وزارت آموزش و پرورش باتوجه به برنامه‌های سالیانه درخصوص پیشگیری و کنترل اپیدمی بیماری‌ها از جمله: کرونا ویروس عملکرد مناسبی داشته و سعی شده به رسالت اصلی خود که امر اطلاع‌رسانی و آموزش‌های مناسب برای دانش‌آموزان، اولیاء و کارکنان آموزش و پرورش است، جامه عمل بپوشاند.

 

از طرفی منتقدان می‌توانند با مراجعه به سایت‌های معاونت‌های استان از فرآیند خدمات متعددی که از طرف وزارت آموزش و پرورش در جهت ارتقای سطح سلامت دانش‌آموزان و فضاهای آموزشی–بهداشتی، ایجاد و تجهیز اتاق بهداشت، رشد 8.5 درصدی که در دولت سیزدهم داشته مطلع شوند.

 

آمارهای ارائه شده مربوط به سال‌های گذشته است که در سال‌های اخیر با همکاری ستاد فرمان امام(ره)و مجمع خیرین اقداماتی جهت رفع چالش‌های مذکور صورت گرفته است.

 

اما درخصوص موضوع نیاز مدارس به نیروی متخصص سلامت معروض می‌دارد، موضوع کمبود نیروی متخصص مراقب سلامت در مداس به دلیل اتخاذ سیاست‌های انقباضی در گذشته و بازنشستگی‌های قانونی و تدریجی نیروهای موجود و عدم صدور مجوز جذب و جایگزین از واقعیات انکارناپذیر مدارس است که موجب اعتراض اولیاء دانش‌آموزان، مدیران مدارس و نمایندگان مردم در رسانه‌های عمومی است.

 

در حال حاضر مدارس کشور نسبت به شاخص حداقلی طرح ساماندهی نیروی انسانی وزارت متبوع (معیار یک به 480؛ یعنی اختصاص یک مراقب سلامت به ازای هر 480 دانش‌آموز) با کاهش قریب به 20 هزار نیروی متخصص ذیربط بهداشت و سلامت دانش‌آموزان مواجه است، لذا این دفتر تأیید می‌کند که در حال حاضر موضوع مراقبت از سلامت دانش‌آموزان و ارتقای شاخص‌های سلامت در مدارس با توجه به شرایط زیست بوم جدید و کمبود نیروی متخصص سلامت از چالش‌های جدی و اساسی مدارس است.

 

 اگرچه آموزش و پرورش در این جوابیه اعلام کرده است: در سال‌های اخیر با همکاری ستاد فرمان امام(ره)و مجمع خیرین اقداماتی جهت رفع چالش‌های مذکور صورت گرفته اما به طور مستند و با ارائه آمار مشخص نکرده است در هر یک از شاخص‌های فوق، هم‌اکنون چه وضعیتی وجود دارد.

 

به تازگی یوسف نوری؛ وزیر سابق آموزش و پرورش گفته بود: حدود 13 هزار مدرسه، سرویس بهداشتی و آبخوری نداشتند که با کمک خیّران، وضعیت 7 هزار مدرسه اصلاح شد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده