رأی محکومیت شبنم نعمت زاده به ۲۰ سال حبس نقض شده است تغییرات در دریافتی معلمان؛ شمول کسور بازنشستگی فرهنگیان اعلام شد نحوه فعالیت مدارس خوزستان اعلام شد هشدار هواشناسی به این مناطق تهران / پیش بینی وضعیت جوی ۲۶ آبان ۱۴۰۴ ماجرای صدور کارت‌های صلیب سرخ، کهنه سربازان، معیشت و غرامت برای آزادگان چیست؟ تونل توحید ساعاتی دیگر مسدود می‌شود ۳۰۳ هزار سایت قمار مسدود شدند استانداری تهران: خروج بیش از ۴۷۰ هزار نفر از اتباع غیر مجاز از ایران، موجب آزادسازی ۳ هزار کلاس درس شده بزرگ‌ترین محموله مخدر شیشه در جنوب شرق کشور زمین گیر شد جزئیات اجرای بازنشستگی مادران شاغل با ۲۰ سال سابقه جزئیات مرحله جدید ارائه سبد غذایی به مادران باردار و دارای شیرخوار / افزایش اعتبار رفع سوء تغذیه کودکان شناسایی ۴۱ هزار مبتلا به اچ‌آی‌وی در ایران / درمان ایدز در ایران رایگان است؟ ورود سامانه بارشی به کشور؛ آغاز بارش باران و برف در ۱۹ استان/ برف ارتفاعات این مناطق را سفیدپوش کرد سلطان چک‌های بلامحل در ایران به دام افتاد جزئیات طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده خبر خوش برای بازنشستگان / جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان

بنگاه‌های اقتصادی و آموزش‌های مهارتی پیوندی با هم ندارند

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌و پرورش گفت: اگر از سوی بازار کار به ما اعلام نیاز شود آماده تربیت نیرو هستیم اما باید با تعهد به‌کارگیری همراه باشد، خلأیی که داریم پیوند بین بنگاه‌های اقتصادی و آموزش مهارتی است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 10
کد خبر: ۱۸۸۰۹

به گزارش راهبرد معاصر؛  مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های آموزش‌های مهارتی با بیان اینکه قبول ندام که در نظام آموزشی مهارتی ناکام هستیم، اظهار‌کرد: نظام‌های آموزشی مهارتی در دنیا، تقاضامحور است.

 

وی افزود: خروجی دانش‌آموزان ما باید به بازار کار وصل شود برای اشتغال به زیرساخت اقتصادی، حقوقی و قانونی نیاز داریم و دستگاه‌ها باید در جذب و به‌کارگیری افراد سهم خود را ایفا کنند زمانی که بنگاه‌های اقتصادی فعالند، پویایی اشتغال را بیشتر می‌بینیم.

وی با اشاره به تحصیل 910 هزار هنرجو در هنرستان‌ها گفت: بیش از 280 هزار خروجی دیپلم داریم که باید مشوق‌هایی برای به‌کارگیری آنها داشته باشیم. 28.42 درصد دانش‌آموزان در رشته تجربی هستند، چطور می‌شود که بیشتر از 60 درصد داوطلبان کنکور در گروه تجربی رقابت می‌کنند؟ یک علت سیگنال‌هایی است که برای اشتغال در رشته‌های پزشکی می‌رسد البته آموزش و پرورش در حال کنترل ورود به رشته تجربی است مولفه‌های تاثیرگذار دیگری هم داریم به عنوان مثال غول کنکور یکی از مشکلات بزرگ است.

 

آذرکیش با اشاره به اینکه نقش رسانه‌ها را باید در ناکامی آموزش‌های مهارتی درنظر بگیریم، عنوان‌کرد: چه میزان از تولیدات رسانه ملی مختص تقویت فرهنگ کار است؟ قانون جامع مهارت در مجلس تصویب شده و هدف آن انسجام بخشی به آموزش‌های مهارتی است، آموزش‌های مهارتی ماهیت تقاضامحور دارند و باید بنگاه‌ها بر اساس قوانینی، در فرایند آموزش وارد شوند.

 

وی افزود: اگر از سوی بازار کار به ما اعلام نیاز شود ما آماده تربیت نیرو هستیم اما باید با تعهد به کارگیری همراه باشد. پیوند بین نظام اقتصادی و آموزشی در جوامع موفق، زیاد است.

 

وی با بیان اینکه تعامل اثربخش بین‌دستگاهی ضرورتی اجتناب ناپذیر است، گفت: مشارکت دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی باید برقرار شود خلائی که داریم پیوند بین بنگاه‌های اقتصادی و آموزش مهارتی است. عملکرد هنرستان‌ها با وجود کمبودها قابل دفاع است و می‌توانند در صورت لزوم نیازهای بازار کار را پاسخگو باشند.

 

آذرکیش افزود: باید بهترین برگه و مدرک برای استخدام و تسهیلات و... گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای باشد. تضمین‌های لازم را باید برای قوانین مصوب داشته باشیم برخورداری از گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای در قانون برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است و اقتصاد موتور محرکه آموزش های مهارتی است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار