به گزارش راهبرد معاصر، مهرداد بذرپاش در فضای مجازی نوشت: «ایران به عنوان سرزمین فرصتهای ترانزیتی و لجستیکی، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه اقتصادی، سرزمینی برای رقابت سازنده و مشارکت بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد. در زبان فارسی این ابتکار ایران-راه (IRAN-RAH) نامیده میشود؛ راه (RAH) در زبان فارسی همزمان هم به معنای راه و هم راهحل است و تمامی کشورهای منطقه میتوانند با استفاده از راهها و ظرفیتهای ایران، بخش عمدهای از مسایل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.»
وی همچنین در نشست ویژه راهگذر بین قارهای شمال-جنوب اظهار کرد: موقعیتِ جغرفیاییِ منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران، همچنین داشتن زیرساختهای حملونقل و لجستیکی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب و دانش فنی و مهندسی و تجربیات ارزشمند در طراحی و احداث پروژههای زیرساختی، فرصتهای برجسته و بی بدیل برای جذب سرمایهگذاری در طرحهای تکمیل و توسعه زیرساختها اعم از جادهای، ریلی، دریایی و هوایی، محسوب می شوند به نحوی که همه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و حملونقل در منطقه و در سطح بینالمللی نیز، از این مزیتهای پرشمار، بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: فعالسازی مزیتهای جغرافیایی-سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حملونقل با روانسازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساختهای لازم، به عنوان یکی از سیاستهای اصلی و مهم محسوب می شود.
وی تأکید کرد: در زمان حاضر، سیاست همسایگی، به عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی کشورم محسوب میشود. البته در مقوله حملونقل و لجستیک، تعریف همسایگی، لزوما به دارا بودن مرزهای مشترک با کشورها محدود نمیشود و ایران به گواه تاریخ، تمامی کشورهایی که در شبکه های ترانزیتی مشترک با خود هستند را همسایه ترانزیتی خود میداند. البته پیشبرد این برنامههای همگرایی، صرفاً با توسعه زیرساختها صورت نمیگیرد؛ به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همگام با توسعه زیرساخت های حمل و نقل، تسهیل قوانین و مقررات تجاری خود را در دستور کار دارد.
بذرپاش یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به عنوان 2 رکن اساسی کریدور شمال-جنوب؛ همکاری های دوجانبه و چندجانبه را در دستور کار قرار داده اند. این نوع همکاری ها و تعاملات، به ویژه طی 2 سال اخیر با اراده طرفین شتاب بیشتری گرفته است، که تبلور این تعاملات سازنده و هدفمند اخیر، امضای موافقت نامه مشارکت در پروژه رشت-آستارا، به عنوان حلقه تکمیل کننده حملونقل تمامریلی از بنادر جنوبی ایران تا شمال روسیه، در تاریخ 17 می سال جاری در تهران بود. تا بدین ترتیب، فصل نوینی در کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال- جنوب گشوده شود.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ایران از رسیدن به گفتمان و تصویری مشترک در حوزه حمل و نقل و لجستیک بین دو کشور و تعمیم این گفتمان مشترک به سایر کشورهای ثالث استقبال می کند؛ بدیهی است؛ افزایش مطلوبیت مسیرهای شرقی، مرکزی و غربی دریای خزر و در ادامه آن، تا خلیج فارس و دریای عمان و جنوب، جنوب شرق و شرق آسیا از دستاوردهای این گفتمان و تصویر مشترک است.
بذرپاش اضافه کرد:کشورهای دیگری نیز، تمایل خود را برای پیوستن به کریدور شمال-جنوب و دیگر برنامههای مشترک ایران و روسیه اعلام کردهاند که این درخواستها، مورد استقبال و حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده و در اولویت بررسی قرار گرفته اند.
وی همچنین پیشنهاد مشارکت سرمایهگذاران طرف روسیه از جمله صاحبان بار، شرکتهای حملونقلی و لجستیکی در پروژههای تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را مطرح و تصریح کرد: تشکیل شرکتهای مشترک لجستیکی و بنگاههای کوچک و متوسط، توسعه فناوریهای هوشمند و دیجیتال در مناسبات حمل ونقلی و ترانزیتی، ایجاد سامانه های رصد بار، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل و نقل بین المللی از دیگر پیشنهادها است.
وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد با توجه حاضرین در این نشست از کشورهای مختلف و با استفاده از ابتکار ایران راه (IRAN-RAH)، در آینده نزدیک شاهد تحول در مناسبات حملونقلی و ترانزیتی کشورهایمان در تقویت و توسعه پیوندهای امن، ایمن، مقرون به صرفه و پر رونق منطقه باشیم.
تسهیل در حضور شرکتهای لجستیکی بین المللی روسیه در ایران، مشارکت طرفها در احداث و فعالیت مراکز لجستیک با تأکید بر ظرفیتهای مناطق آزاد تجاری-اقتصادی و صنعتی و تشویق و حمایت از سرمایهگذاری مشترک در این زیرساختها، با تأکید بر ایجاد امکانات نگهداری و بسته بندی و فرآوری کالاها به ویژه محصولات کشاورزی و غذایی در این مراکز و اقدام مشترک در توسعه کشتیرانی در دریای خزر با اولویت مشارکت در ساخت مشترک شناورها و ایجاد خطوط منظم و ارزان کشتیرانی بین بنادر از دیگر پیشنهادهای مطرح شده توسط نماینده جمهوری اسلامی بود.
جرئیات 6 پیشنهاد ایران در نشست اقتصادی روسیه
1- مشارکت سرمایهگذاران طرف روسی از جمله صاحبان بار، شرکتهای حملونقلی و لجستیکی در پروژههای تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان.
2- تشکیل شرکتهای مشترک لجستیکی و بنگاههای کوچک و متوسط یا همان SME های فناورانه و کسب و کارهای نوپای دانش بنیان در این حوزه.
3- توسعه فناوریهای هوشمند و دیجیتال در مناسبات حملونقلی و ترانزیتی بین دو کشور با تأکید بر سامانه های رصد بار، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل و نقل بین المللی از جمله تیر الکترونیک.
4- مشارکت طرفها در احداث و فعالیت مراکز لجستیک در دو کشور با تأکید بر ظرفیتهای مناطق آزاد تجاری-اقتصادی و صنعتی و تشویق و حمایت از سرمایهگذاری مشترک دو کشور در این زیرساختها، با تأکید بر ایجاد امکانات نگهداری و بسته بندی و فرآوری کالاها به ویژه محصولات کشاورزی و غذایی در این مراکز.
5- تسهیل در حضور شرکتهای لجستیکی بین المللی روسیه در ایران. در این خصوص، ایران از فعالیت شرکتهای لجستیکی روسی که در کشورهای دیگر منطقه و کشورهای فرامنطقهای فعال هستند، استقبال کرده و چارچوبهای حقوقی لازم را در این خصوص، از سوی طرف ایرانی فراهم میشود. همچنین، شرکتهای توانمند ایرانی آمادگی ایجاد کنسرسیوم با شرکتهای لجستیکی روسی را دارند.
6- اقدام مشترک در توسعه کشتیرانی در دریای خزر با اولویت مشارکت در ساخت مشترک شناورها و ایجاد خطوط منظم و ارزان کشتیرانی بین بنادر دو کشور./ تسنیم