پیشنهاد بذرپاش به روس‌ها برای ساخت مشترک کشتی-راهبرد معاصر

پیشنهاد بذرپاش به روس‌ها برای ساخت مشترک کشتی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابتکار "ایران‌راه" گفت:ایران و روسیه به‌عنوان ۲ رکن اساسی کریدور شمال-جنوب همکاری‌های ۲جانبه را در دستور کار قرار داده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 16
کد خبر: ۱۸۹۵۵۳

به گزارش راهبرد معاصر، مهرداد بذرپاش در فضای مجازی نوشت: «ایران به عنوان سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه­ اقتصادی، سرزمینی برای رقابت سازنده و مشارکت بازیگران ذی‌نفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد. در زبان فارسی این ابتکار ایران-راه (IRAN-RAH) نامیده می‌شود؛ راه (RAH) در زبان فارسی همزمان هم به معنای راه و هم راه‌حل است و تمامی کشورهای منطقه می‌توانند با استفاده از راه‌ها و ظرفیت‌های ایران، بخش عمده‌ای از مسایل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.»

 

وی همچنین در نشست ویژه راهگذر بین قاره‌ای شمال-جنوب اظهار کرد: موقعیتِ جغرفیاییِ منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران، همچنین داشتن زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیکی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب و دانش فنی و مهندسی و تجربیات ارزشمند در طراحی و احداث پروژه‌های زیرساختی، فرصت‌های برجسته و بی بدیل برای جذب سرمایه‌گذاری در طرح‌های تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها اعم از جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی، محسوب می شوند به نحوی که همه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و حمل‌ونقل در منطقه و در سطح بین‌المللی نیز، از این مزیت‌های پرشمار، بهره‌مند شوند.

 

وی ادامه داد:‌ فعال‌سازی مزیت‌های جغرافیایی-سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل‌ونقل با روان‌سازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم، به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی و مهم محسوب می شود.

 

وی تأکید کرد: در زمان حاضر، سیاست همسایگی، به عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی کشورم محسوب می‌شود. البته در مقوله حمل‌ونقل و لجستیک، تعریف همسایگی، لزوما به دارا بودن مرزهای مشترک با کشورها محدود نمی‌شود و ایران به گواه تاریخ، تمامی کشورهایی که در شبکه های ترانزیتی مشترک با خود هستند را همسایه­ ترانزیتی خود می‌­داند. البته پیشبرد این برنامه‌های همگرایی، صرفاً با توسعه زیرساخت‌ها صورت نمی‌گیرد؛ به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همگام با توسعه زیرساخت های حمل و نقل، تسهیل قوانین و مقررات تجاری خود را در دستور کار دارد.

 

بذرپاش یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به عنوان 2 رکن اساسی کریدور شمال-جنوب؛ همکاری های دوجانبه و چندجانبه را در دستور کار قرار داده اند. این نوع همکاری ها و تعاملات، به ویژه طی 2 سال اخیر با اراده طرفین شتاب بیشتری گرفته است، که تبلور این تعاملات سازنده و هدفمند اخیر، امضای موافقت نامه مشارکت در پروژه رشت-آستارا، به عنوان حلقه تکمیل کننده حمل‌ونقل تمام­ریلی از بنادر جنوبی ایران تا شمال روسیه، در تاریخ 17 می سال جاری در تهران بود. تا بدین ترتیب، فصل نوینی در کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب گشوده شود.

 

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:‌ ایران از رسیدن به گفتمان و تصویری مشترک در حوزه حمل و نقل و لجستیک بین دو کشور و تعمیم این گفتمان مشترک به سایر کشورهای ثالث استقبال می کند؛ بدیهی است؛ افزایش مطلوبیت مسیرهای شرقی، مرکزی و غربی دریای خزر و در ادامه آن، تا خلیج فارس و دریای عمان و جنوب، جنوب شرق و شرق آسیا از دستاوردهای این گفتمان و تصویر مشترک است.

 

بذرپاش اضافه کرد:‌کشورهای دیگری نیز، تمایل خود را برای پیوستن به کریدور شمال-جنوب و دیگر برنامه‌های مشترک ایران و روسیه اعلام کرده‌اند که این درخواست‌ها، مورد استقبال و حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده و در اولویت بررسی قرار گرفته اند.

 

وی همچنین پیشنهاد مشارکت سرمایه‌گذاران طرف روسیه از جمله صاحبان بار، شرکت‌های حمل‌ونقلی و لجستیکی در پروژه‌های تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را مطرح و تصریح کرد: تشکیل شرکت‌های مشترک لجستیکی و بنگاه‌های کوچک و متوسط، توسعه فناوری‌های هوشمند و دیجیتال در مناسبات حمل ونقلی و ترانزیتی، ایجاد سامانه های رصد بار، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل و نقل بین المللی از دیگر پیشنهادها است.

 

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد با توجه حاضرین در این نشست از کشورهای مختلف و با استفاده از ابتکار ایران راه (IRAN-RAH)، در آینده­ نزدیک شاهد تحول در مناسبات حمل­ونقلی و ترانزیتی کشورهایمان در تقویت و توسعه پیوندهای امن، ایمن، مقرون به صرفه و پر رونق منطقه باشیم.

 

تسهیل در حضور شرکت‌های لجستیکی بین المللی روسیه در ایران، مشارکت طرف‌ها در احداث و فعالیت مراکز لجستیک با تأکید بر ظرفیت‌های مناطق آزاد تجاری-اقتصادی و صنعتی و تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک در این زیرساخت‌ها، با تأکید بر ایجاد امکانات نگهداری و بسته بندی و فرآوری کالاها به ویژه محصولات کشاورزی و غذایی در این مراکز و اقدام مشترک در توسعه کشتیرانی در دریای خزر با اولویت مشارکت در ساخت مشترک شناورها و ایجاد خطوط منظم و ارزان کشتیرانی بین بنادر از دیگر پیشنهادهای مطرح شده توسط نماینده جمهوری اسلامی بود.

 

جرئیات 6 پیشنهاد ایران در نشست اقتصادی روسیه

1- مشارکت سرمایه‌گذاران طرف روسی از جمله صاحبان بار، شرکت‌های حمل‌ونقلی و لجستیکی در پروژه‌های تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان.

2- تشکیل شرکت‌های مشترک لجستیکی و بنگاه‌های کوچک و متوسط یا همان SME های فناورانه و کسب و کارهای نوپای دانش بنیان در این حوزه.

3- توسعه فناوری‌های هوشمند و دیجیتال در مناسبات حمل‌ونقلی و ترانزیتی بین دو کشور با تأکید بر سامانه های رصد بار، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل و نقل بین المللی از جمله تیر الکترونیک.

4- مشارکت طرف‌ها در احداث و فعالیت مراکز لجستیک در دو کشور با تأکید بر ظرفیت‌های مناطق آزاد تجاری-اقتصادی و صنعتی و تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در این زیرساخت‌ها، با تأکید بر ایجاد امکانات نگهداری و بسته بندی و فرآوری کالاها به ویژه محصولات کشاورزی و غذایی در این مراکز.

5- تسهیل در حضور شرکت‌های لجستیکی بین المللی روسیه در ایران. در این خصوص، ایران از فعالیت شرکت‌های لجستیکی روسی که در کشورهای دیگر منطقه و کشورهای فرامنطقه‌ای فعال هستند، استقبال کرده و چارچوب‌های حقوقی لازم را در این خصوص، از سوی طرف ایرانی فراهم می‌شود. همچنین، شرکت‌های توانمند ایرانی آمادگی ایجاد کنسرسیوم با شرکت‌های لجستیکی روسی را دارند.

6- اقدام مشترک در توسعه کشتیرانی در دریای خزر با اولویت مشارکت در ساخت مشترک شناورها و ایجاد خطوط منظم و ارزان کشتیرانی بین بنادر دو کشور./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار