به گزارش راهبرد معاصر، «گنادی بسونوف» دبیرکل شورای هماهنگی بین المللی حمل و نقل فرا اوراسیا گفت:دولتهای آسیای مرکزی و روسیه در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک مسیر ریلی جدید هستند.
فرض بر این است که مسیر مورد نظر از ترکمنستان از طریق ایران در امتداد کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب» به خلیج فارس میرسد.
حجم تردد ریلی در طول این کریدور در صورت اجرای پروژه از 17 میلیون تن به 67 میلیون تن در سال برای کشورهای قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان افزایش مییابد.
بسونوف تاکید کرد که پس از احداث قطعه گمشده رشت - آستارا که راهآهن ایران و آذربایجان را به هم متصل میکند، خط ریلی غرب - شمال - جنوب در کریدور مذکور، قابلیت جابهجایی 17 میلیون تن بار در سال را دارد.
برای تحقق این طرح، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان باید 1817 کیلومتر به عنوان بخشی از حمل و نقل بین المللی« شمال-جنوب» از ترکمنستان تا ایران بسازند. عرض مسیر جدید مانند کشورهای مشترک المنافع 1.52 متر در نظر گرفته شده است و تا بندرعباس کشیده میشود و امکان عبور فوری 50 میلیون تن بار در سال را فراهم میکند./ فارس