کشتن شدن ۲ پناهجوی افغان بر اثر تیراندازی مرزبانان ترکیه-راهبرد معاصر

کشتن شدن ۲ پناهجوی افغان بر اثر تیراندازی مرزبانان ترکیه

دو نفر از پناهجویان افغان که تلاش داشتند با عبور از دیوار مرزی وارد خاک ترکیه شوند، بر اثر تیراندازی نیرو‌های مرزی این کشور کشته شدند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۰۹ تير ۱۴۰۲ - 2023 June 30
کد خبر: ۱۹۱۹۱۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ گروهی از پناهجویان افغان با وعده دروغ قاچاقبران که گفته بودند در شب و روز‌های عید قربان محافظت از مرز‌ها کاهش می‌یابد، تلاش داشتند وارد خاک ترکیه شوند که هنگام تلاش برای عبور از دیوار مرزی با تیراندازی مرزبانان ترکیه مواجه شدند.

به گفته منابع محلی، این گروه شامل حدود ۲۵۰ نفر از پناهجویان افغان بود و بر اثر تیراندازی دو نفر آن‌ها کشته شده و چند تن دیگر نیز زخمی شدند.

یکی از این پناهجویان که اخیراً وارد ترکیه شده، اما یک هفته بعد از این کشور اخراج شده بود، دراین‌باره گفت: قاچاقبران پناهجویان را در گروه‌های بزرگ ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفری به نقطه صفر مرزی می‌برند و با بریدن سیم‌های خاردار و گذاشتن پله، راه را برای عبور از مرز فراهم می‌کنند، اما نظارت زمینی و هوایی مرزبانان ترکیه و تیراندازی آنان باعث می‌شود که هر بار چندین مهاجر کشته یا مجروح شوند.

وی افزود پس از پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، قاچاقبران در میان مردم شایعه‌ای مبنی بر اینکه کنترل مرزی کاهش می‌یابد و راه برای عبور پناهجویان آسان‌تر می‌شود پخش کردند. به‌دنبال پخش این شایعات، شمار زیادی از پناهجویان افغان که در ایران زندگی می‌کنند با پرداخت پول به قاچاقبران، خودشان را به مرز رساندند، اما با مرز به‌شدت محافظت‌شده و تیراندازی مرزبانان ترکیه مواجه شدند. / تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده