بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته بخشی از گام سوم کاهش تعهدات برجام باشد-راهبرد معاصر

بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته بخشی از گام سوم کاهش تعهدات برجام باشد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اجرای قاطع گام سوم کاهش تعهدات ایران در برجام گفت: این کار باید ناظر بر توسعه بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته،‌ افزایش درصد غنی‌سازی، فعال کردن بخش‌های مختلف آب سنگین اراک باشد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 14
کد خبر: ۱۹۲۲۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  درباره اجرای گام سوم کاهش تعهدات ایران در برجام در واکنش به بدعهدی اروپا، گفت: با توجه به نوع رفتار غربی‌ها و اینکه آنها هنوز وارد اقدام عملی برای انجام تعهدات برجامی نشده‌اند، گام سوم بدون شک و تردید در دستورکار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

 

وی افزود: حتماً دولت باید اجرای گام سوم را در دستورکار خود قرار دهد و این اقدام صورت خواهد گرفت.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه اجرای گام اول و دوم از سوی جمهوری اسلامی ایران نسبت به کاهش تعهدات برجامی صورت گرفته است، باید بدانیم که قانون پیشران‌ها و بهره‌گیری از این تکنولوژی هسته‌ای، در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و دولت هم موظف است برای پیشران‌ها و توسعه آن سوخت هسته‌ای تأمین کند، این در حالی است که برخی از این پیشران‌ها نیازمند درصد غنی‌سازی بیش از 60 درصد هستند.

 

نقوی‌حسینی گفت:‌ مرکز تحقیقات سازمان انرژی اتمی بر روی برخی سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته کارهای علمی زیادی را انجام داده است که می‌توان به سانتریفیوژهای IR6 و IR8 اشاره کرد و در حقیقت این تکنولوژی و دانش دراختیار جمهوری اسلامی است.

 

وی گفت: با توجه به اینکه توسعه و به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته می‌تواند در توسعه و به کارگیری فناوری صلح‌آمیز هسته‌‌ای مؤثر باشد، باید از این مهم در اجرای گام سوم بهره بگیریم.

 

نقوی حسینی گفت: گام سوم تعهدات برجام، ناظر بر توسعه بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته،‌ افزایش درصد غنی‌سازی، فعال کردن آب سنگین و تغییر در نگهداری و ذخایر آب سنگین خواهد بود.

 

منبع: فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده