به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هر از چند گاهی که بازار با مشکلات غیرقابل حل مواجه می شود، ایده واردات خودرو به میان می آید و بدون برنامه و بدون واردات در حد و اندازه بازار ایران، پرونده آن بسته می شود. به باور کارشناسان، واردات خودرو باید با برنامه و پیوسته انجام شود. اینکه هر از گاهی واردات خودرو آن هم به تعداد انگشت شمار آزاد و باز ممنوعیت ازسر گرفته می شود، تأثیری بر کاهش قیمت خودرو نخواهد داشت.
در مجموع واردات خودروهای کارکرده مانند تیغ دو لبهای است که اگر خوب اجرا شود، در بازار داخل مؤثر خواهد بود و اگر درست اجرا نشود، در کوتاهمدت تأثیر منفی ایجاد میکند؛ حتی باعث میشود بعضی از مدلهای خودرو با افزایش قیمت مواجه شوند.
اجرایی شدن مصوبه واردات خودروی دست دوم به کاهش نوسانات به ویژه در بخش رشد قیمت در بازار خودرو منجر می شود
رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو درباره تصویب واردات خودروی خارجی و نفع آن در کاهش قیمت و تأمین نیاز مصرف کنندگان واقعی به «راهبرد معاصر» گفت: آزادسازی واردات و بسترسازی برای تجارت خودروی خارجی به ایجاد ثبات در بازار خودرو منجر و بخشی از کمبودهای امروز صنعت خودروی کشور با واردات برطرف می شود. این موضوع اگر به درستی مدیریت شود و خودروی خارجی به میزان مورد نیاز برای پاسخگویی به مشتریان واقعی وارد شود، در کاهش قیمت مؤثر خواهد بود.
وی افزود: نکته مهم در واردات خودروی دست دوم کاهش میزان ارزبری به نسبت واردات خودروی نوست؛ بنابراین در صورت واردات خودروی دست دوم می توان انتظار داشت حجم بیشتری خودروی ارزان و اقتصادی برای استفاده عموم مردم وارد کشور شود.
کارشناس صنعت خودرو درباره الزامات مهمی که بسترساز بهبود وضعیت بازار خودرو می شود، عنوان کرد: اجرایی شدن مصوبه واردات خودروی دست دوم به کاهش نوسانات به ویژه در بخش رشد قیمت در بازار خودرو منجر می شود. اگر این بار نیز مصوبه واردات خودروی دست دوم لابه لای بخشنامه ها و مشکلات مختلف حوزه اجرا بماند و با کسانی که بر سر راه واردات خودروی خارجی سنگ اندازی می کنند قاطعانه برخورد نشود، بی اعتمادی نسبت به امکان عملیاتی شدن مصوبات بازار به وجود می آید و باعث رشد قیمت ها می شود.
سلیمانی گفت: بازار به این دلیل دچار رکود شده که منتظر است ببیند آیا مصوبات عملی می شوند یا خیر. اجرا نشدن بخشنامه ها و قوانین به زیان بازار و مصرف کننده واقعی است، بنابراین باید منتظر عملیاتی شدن مصوبات واردات خودرو بود تا آن زمان بتوان نتیجه واقعی را مشاهده کرد.
کارشناس صنعت خودرو درباره چرایی کند شدن کاهش قیمت ها بعد از انتشار خبر تصویب آزادسازی واردات خودروی دست دوم خارجی تصریح کرد: بر مبنای تجربه بازار از سال گذشته که واردات خودروی خارجی مصوب شد، اما عملیاتی نشد؛ به نظر می آید بازار نسبت به اخبار واکنش مثبت نشان می دهد، بنابراین در دو سه ماه آینده منتظر اجرایی شدن مصوبه خواهد ماند و اگر اجرا نشود، شاهد رشد قیمت در بازار خودرو خواهیم بود.
سلیمانی معتقد است: در صورت اجرایی شدن واردات خودروی دست دوم با توجه به حباب هایی که در قیمت خودروهای وارداتی گران قیمت شکل گرفته است، شاهد ترکیدن حباب خواهیم بود، به طوری که قیمت های چند برابری در خودروهای وارداتی از بین می رود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در زمینه تأمین قطعه نگرانی وجود ندارد، گفت: موضوعاتی مانند تأمین قطعه قابل حل است و در حال حاضر چندان حاد نیست؛ زیرا خودروهای وارداتی قدیمی در کشور بسیار زیاد هستند که قطعات آنها به اشکال مختلف تأمین می شوند، بنابراین نباید چندان نگران بود. موضوع مهم در حال حاضر عملیاتی شدن مصوبه و کلید زدن واردات خودروی دست دوم به کشور است.