درخواست مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب-راهبرد معاصر

درخواست مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب

وزیر راه و شهرسازی از درخواست مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب خبر داد و گفت:‌ کریدور شمال-جنوب تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۳ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 04
کد خبر: ۱۹۲۷۱۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ مهرداد بذرپاش در نشست سه‌جانبه ایران-هند و روسیه اظهار کرد: با توجه به ارائه‌ها و نظرات مطروحه و با نگاه ویژه به مهمانان بخش خصوصی، همه متفق‌القول بر تقویت بخش خصوصی تأکید جدی داشتند که این تأکید بجا و درست است. تمامی اقدامات انجام شده و رایزنی‌ها، همچنین ایجاد زیرساخت ها و موافقت نامه‌های مربوطه با هدف تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعه‌ی تجارت است.

 

وی افزود: با تقویت زیرساخت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید، 3 کشور ایران، هند و روسیه و همین‌طور 10 کشور دیگر عضو، حداکثر تسهیل و حذف مقررات زائد را برای ذی نفعان مؤثر در کریدور شمال_جنوب و بخش خصوصی به کار می‌گیرند.

 

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری مشترک در بخش زیرساخت‌ها مورد تأکید است،‌ ادامه داد: چندی پیش نیز در این خصوص نشست مشترکی با کشور روسیه انجام و موضوع راه آهن رشت_آستارا پیگیری شد، همچنین با کشور هند نیز جهت مشارکت طرح موضوع شد.

 

وزیر راه و شهرسازی خواستار تشکیل کنفرانس با حضور 13 کشور عضو شد و با بیان این‌که در وزارت خارجه ایران بستر لازم برای این موضوع فراهم است، نامه نگاری‌ها انجام می‌شود که قبل از پایان سال 2023 این نشست را برگزار کنیم، اضافه کرد: این موضوع جهت تسهیل رویه ها، بایستی در سطوح دولتی و حکومتی، همچنین بخش خصوصی آغاز شود.

 

بذرپاش با اعلام این‌که بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در دستور کار است، گفت:‌ در این راستا در بندر چابهار، برنامه‌هایی هدفمند با کشور هند داریم که ظرفیت این بندر مهم و راهبردی در تجارت و از مجرای دریا به دریا از تکیه‌گاه های اصلی است که آن‌را در برنامه بلند مدت دنبال می‌کنیم.

 

وی بیان کرد:‌ در شرایط کنونی و در مسیر این کریدور حداکثر زیرساخت های موجود را برای حمل بار فراهم می‌کنیم و افزایش آن به 30 میلیون تن نیز متصور است.

 

وی محور بعدی را داشتن سیاست واحد در این سه کشور و سایر کشورهای عضو کریدور اعلام کرد و افزود: در خلال سفرهای متعدد به کشورهای مختلف، بناست سیاست یکپارچه و وحدت رویه اتخاذ شود. همچنین از سوی همه کشورها یکسان‌سازی تعرفه‌ها و وحدت رویه سیاستی در پیش است.

 

وی همچنین با تأکید بر وحدت میان کشورهای عضو، اظهار کرد: کریدور شمال-جنوب تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در صورت وحدت و یکپارچگی به سرمنزل مقصود می‌رسد که این سه کشور نیز به این موضوع اذعان دارند و مورد تأکید است. محور بعدی فعال سازی بخش گردشگری و توجه به محیط زیست است که ظرفیت‌ها و خدمات زیربنایی این کشورها را فعال می‌کند و بر این موضوع صحه می‌گذارد که رسالت این کریدور تنها حمل بار نیست و طبیعتاً جابجایی مسافر، آسان سازی و تسهیل،در دسترس بودن و در نهایت توسعه شبکه حمل و نقل به توسعه گردشگری در کشورها کمک شایانی می‌کند.

 

وی با اشاره به مشارکت مالی برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های موجود، افزود: ایجاد زیرساخت‌های این کریدور و نوسازی ناوگان در حوزه‌های ریلی، جاده ای، هوایی و بندری ضرورت دارد و بایستی دستور کار قرار بگیرد که این موضوع کشورها را ایمن می‌کند و تاب آوری کشورها را در حوزه اقتصادی افزایش می‌دهد.

 

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که این سیاست مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران است، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی تکمیل کریدور شمال و جنوب را مؤکدأ به‌عنوان یک محور راهبردی بیان کرده اند که این امر نشان از اهمیت موضوع یادشده است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده