حمایت آژانس انرژی اتمی از طرح رهاسازی پساب فوکوشیما در اقیانوس-راهبرد معاصر

حمایت آژانس انرژی اتمی از طرح رهاسازی پساب فوکوشیما در اقیانوس

آژانس بین المللی انرژی اتمی از طرح دولت ژاپن برای تخلیه پساب رادیواکتیوی تصفیه شده نیروگاه هسته‌ای تخریب شده فوکوشیما به دریا حمایت کرد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۴ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 05
کد خبر: ۱۹۲۹۸۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دیدار فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن رفته تا گزارش نهایی مربوط به تخلیه فاضلاب نیروگاه فوکوشیما را به او تحویل دهد.

همه ارزیابی‌های موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره این طرح مثبت بوده و در گزارش نهایی تصریح شده، نمونه‌برداری از آب، آزمایش آن و برنامه‌های نظارت بر رهاسازی کافی و برآورده کننده الزامات بین المللی بودند.

گروسی در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی بعد از دیدارش با یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن گفت، این گزارش اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو سال گذشته بر سر این طرح را جمع بندی کرده و تحویل آن به کشیدا "فصلی مهم را رقم می‌زند.

هر چند بازه زمانی مشخصی برای اجرای این طرح تخلیه مطرح نشده، اما انتظار می‌رود فرآیند کامل آن حتی ۴۰ سال به طول بینجامد.

گروسی همچنین به دیدار گروهی از مردم محلی ژاپن که از بابت ایمنی این طرح رهاسازی فاضلاب فوکوشیما نگرانی داشتند رفته تا نگرانی‌های آن‌ها را در این زمینه رفع کند.

برخی اتحادیه‌های صنعت شیلات ژاپن با این طرح مخالفت و اعلام کردند، چند کشور تاکنون از بابت نگرانی نسبت به وجود آلودگی رادیواکتیو، برخی از محصولات شیلات ژاپن را ممنوع کرده‌اند و اجرای این طرح تلاش‌های آن‌ها برای ترمیم لطمه‌ای که به اعتبار کارشان وارد شد، خنثی می‌کند. / یورونیوز

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار