سازمان ملل بازداشت جمعی معترضان در فرانسه را محکوم کرد-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

سازمان ملل بازداشت جمعی معترضان در فرانسه را محکوم کرد

کمیته رفع تبعیض‌نژادی سازمان ملل گزارش‌ها درباره بازداشت جمعی معترضان در اعتراضات اخیر فرانسه را محکوم کرد و خواستار ممنوعیت برخوردهای نژادپرستانه از سوی مجریان قانون شد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۱۷ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 08
کد خبر: ۱۹۳۲۵۱

به گزارش راهبرد معاصر، کمیته رفع تبعیض‌نژادی سازمان ملل (CERD) متشکل از ۱۸ کارشناس مستقل جمعه (هشتم ژوئیه) در واکنش به قتل یک نوجوان الجزایری‌تبار در فرانسه به دست پلیس و اعتراضات پس از آن، درباره رفتارهای نژادپرستانه و استفاده بیش از حد از زور از سوی مجریان قانون ابراز نگرانی کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کارشناسان همچنین غارت و تخریب اموال عمومی و خصوصی و همچنین گزارش‌ها درباره دستگیری‌های گسترده و بازداشت جمعی معترضان در فرانسه را محکوم کردند.

 

از سه‌شنبه ۲۷ ژوئن (ششم تیر) که پلیس فرانسه یک نوجوان ۱۷ ساله را به دلیل عدم پیروی از فرمان ایست مورد اصابت گلوله قرار داد و کشت، شهرهای فرانسه هر شب صحنه اعتراضات خشن و درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان، غارت و آتش‌سوزی بوده که در یکی دو شب اخیر از شدت آن کاسته شده است.

 

«جرالد دارمانین» وزیر کشور فرانسه پنجشنبه در جریان یک جلسه استماع در سنا اعلام کرد پلیس فرانسه و ژاندارمری در جریان ناآرامی‌های اخیر این کشور در اعتراض به قتل نائل، چهار هزار نفر را بازداشت کرده‌اند.

 

این کمیته سازمان ملل از انجام تحقیقات درباره شرایطی که به قتل این فرد در فرانسه به دست پلیس منجر شد، استقبال کرد و افزود: فرانسه باید اطمینان حاصل کند که تحقیقات درباره شرایطی که به مرگ نائل ختم شد جامع و بی‌طرفانه است...عاملان را تحت تعقیب قرار می‌دهد و اگر محکوم شدند آن‌ها را مجازات می‌کند.

 

کمیته سازمان ملل همچنین از فرانسه خواست قانونی را تصویب کند که پیش‌داوری نژادی را تعریف و ممنوع می‌کند. این کمیته توصیه خود را مبنی بر در اولویت قرار دادن دلایل ساختاری و سیستمیک تبعیض‌نژادی از جمله در اجرای قانون تکرار کرد.

 

واکنش کمیته سازمان ملل بعد از آن اعلام شده که دادگاه اداری فرانسه علیه سازمان‌دهندگان یک راهپیمایی به یاد قربانی جدید پلیس فرانسه که توسط بنیاد «آداما ترائوره» سازماندهی شده رای داد. آن‌ها تلاش کردند ممنوعیت راهپیمایی که برای امروز شنبه برنامه‌ریزی کرده بودند را به چالش بکشند. ترائوره شهروند سیاه‌پوست در بازداشت پلیس فرانسه جان باخت که در سال ۲۰۱۶ چند شب اعتراضات خشن را در پی داشت.

 

این کمیته سازمان ملل که بر اجرای کنوانسیون بین‌المللی رفع همه اشکال تبعیض‌نژادی نظارت دارد، تحت هشدار اولیه و رویه اقدام فوری خود درباره پرونده نائل نگرانی‌های را مطرح و اعلام کرده درباره تداوم رفتارهای نژادپرستانه همراه با استفاده بیش از حد از زور از سوی مقام‌های مجری قانون بخصوص پلیس علیه اعضای گروه‌های اقلیت بویژه افراد آفریقایی و عرب‌تبار عمیقاً نگران است./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده