ضرورت برخورد با سلبریتی‌های بی‌حجاب و مروج بدحجابی در جامعه-راهبرد معاصر

ضرورت برخورد با سلبریتی‌های بی‌حجاب و مروج بدحجابی در جامعه

علاوه بر ضرورت برخورد بابا مروجان بی‌حجابی که توسط بیگانگان سازمان‌دهی و هدایت می‌شوند در بین سلبریتی های داخلی نیز افرادی هستند که عامدانه و با هدف ترویج بی‌حجابی و زیست غربی اقدام به انتشار تصاویر و ویدئوهایی از بی‌حجابی خود می‌کنند که لزوم برخورد و پیگیری آن توسط نهادهای مسئول مورد تأکید است.
مرتضی عسگری؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 15
کد خبر: ۱۹۳۵۰

به گزارش راهبرد معاصر: فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي به بخش مهمي از زندگي و محيط پيرامون ما تبديل شده‌اند. ويژگي‌ها و قوانين حاكم بر اين فضا موجب مي‌شود تا كم‌كم هويتي مجازي براي كاربران شكل بگيرد و فرد تصور كند در دنيايي خارج از دنياي واقعي قرار دارد كه مي‌تواند بدون نگراني از نگاه و قضاوت ديگران و به دور از دسترسي بازدارنده‌هاي اجتماعي و انتظامي رفتارهايي را تجربه كند كه در سطح جامعه واقعي يا امكان تجربه‌اش را ندارد يا انجام چنين اعمالي ممكن است برايش گران تمام شود.

 

امروزه در فضای مجازیِ رهاشده، بی‌حدومرز و بدون نظارت، برخی سلبریتی‌های حاشیه‌ساز توانسته‌اند به‌راحتی عرض‌اندام کنند و با راه‌اندازی کانال‌ها و صفحات مجازی در اینستاگرام، تلگرام و توییتر به انتشار تصاویر و ویدئوهایی از خود به صورت بی‌حجاب و دور از شئونات ایرانی و اسلامی بپردازند که این هنجارشکنی‌ها می‌تواند علاوه بر ترویج مظاهر غربی مانند مصرف‌گرایی و زرق‌وبرق‌های دنیای مدرن، منجر به گسست‌های اجتماعی و اختلالات روانی شوند.

 

اخیراً رفتار و تصاویر منتشر شده توسط برخی از سلبریتی ها در فضای مجازی به حدی از حریم اخلاق، عرف و قانون تجاوز کرده است که پلیس بر برخورد با سلبریتی‌های بی‌حجاب و مروج بدحجابی در فضای مجازی تاکید کرده و شهرت برخی از آنها را مانع برخورد قانونی ندانسته است. جانشین فرمانده ناجا در این خصوص گفته: «در مقابله و برخورد با جرم مشهود در جامعه -چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی که در معرض دید عموم است- برای پلیس، فرد مهم نیست؛ بلکه فعل مهم است و اینکه فرد مشهور باشد یا مسئول یا مرجع گروهی خاص یا آدمی عادی باشد هیچ فرقی نمی‌کند. پلیس نه واهمه‌ای از کسی دارد و نه ملاحظه کسی را می‌کند؛ چرا که موضوع امنیت در ابعاد اجتماعی و اخلاقی از اولویت‌های اساسی پلیس است».

 

مسئولیت اجتماعی سلبریتی‌ها

در دنیای موسوم به «عصر اطلاعات»، گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که فرصت و بستر قابل توجهی را برای ظهور و رشد فرهنگ «سلبریتی پروری» فراهم آورده است، بخشی از هنرپیشه‌ها، موسیقی‌دانان و ورزشکاران مشهور که باید جزو الگوهای فرهنگی و ورزشی کشور باشند در غفلت مسئولان فرهنگی و متصدیان فضای مجازی به مانکن تبلیغاتی و مشوق فرهنگ غربی تبدیل شده‌اند. حتی برخی از سلبریتی‌های داخلی بیشتر مواقع در مسلک و قامت کارشناس ظاهر می‌شوند و در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... اظهارنظر کرده و گاهی هم با پنجه انداختن بر صورت آموزه‌های دینی و یا زیر پا گذاشتن اصول انسانی و قانونی، پیاده‌نظام جریانات اپوزیسیون و معاندین نظام اسلامی می‌شوند.

 

بازیگران مصلح اجتماعی نیستند بلکه باید در حد یک انسان ماهر به کارشان بپردازند؛ اما زمانی که این افراد به شخصیتی تبدیل می‌شوند که دیده خواهند شد و عده‌ای دورشان جمع می‌شوند، مسئولیت اجتماعی هم پیدا می‌کنند. در این صورت یک هنرپیشه باید درد جامعه خود را داشته باشد، مشکلات مردم را بازگو کند و اظهارنظرهایش در راستای منافع مردم باشد؛ اما آنچه برخی از سلبریتی های داخلی انجام می‌دهند معمولاً در جهت نمایش خود و زیاد کردن فالوئر و جنجال‌هایی است که در حاشیه هر موضوعی به وجود می‌آید که این خود نمونه یک بی‌مسئولیتی اجتماعی است.

 

این در حالی است که با نگاهی به ادبیات و جنس کنش و واکنش‌ها و اساساً مدرک و سطح سواد سلبریتی‌های پرحاشیه سینما و تلویزیون که بعضاً نیز ترک تحصیل کرده‌اند، گواهی بر این ادعاست که موفقیت آنان صرفاً به خاطر چهره و یا توانمندی‌های آنان در حوزه تئاتر و سینما است و نه دانایی و آگاهی آنان در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی.

 

بدحجابی‌های تقليدي

يك گروه از بدحجابي‌هاي موجود در سطح جامعه به افرادي مربوط است كه به شكل ساماندهي شده و توسط شبکه‌هایی كه از خارج از كشور هدايت و برنامه‌ريزي مي‌شوند براي تابو‌شكني و عادي‌سازي بد‌حجابي به خيابان‌ها مي‌آيند. گروه ديگر از افراد بدحجاب اما جزو دسته افرادي هستند كه براي جلب‌توجه و با الگو‌برداري از الگوهاي نامناسبي كه در سطح جامعه پراكنده‌اند بدحجاب مي‌شوند. اين طيف كه اغلب جوان و نوجوان هستند به خاطر ويژگي‌هاي گروه سنی‌شان راحت‌تر تحت تأثیر محيط قرار مي‌گيرند. از این رو اهمیت و تأثیر افرادی که به عنوان سلبریتی در جامعه شناخته شده اند بر نحوه پوشش و حتی افکار علاقه‌مندان و دنبال کنندگان آن‌ها در فضای مجازی بیش از پیش مشخص می‌شود. سلبریتی هایی که با انتشار تصاویر خود در حالت بی‌حجابی مروج نوع خاصی از سبک پوشش و مد در بین جوانان می‌شوند.

 

از سوی دیگر حجم بالای تصاویر بدحجابی در شبکه‌های اجتماعی موجب می‌شود تا این تصور اشتباه در کاربران ناآگاه شکل گیرد که تمام جامعه این‌گونه اند و بدحجابی یک رفتار عمومی و عرفی است و همین امر باعث نوعی تقلید افراد از یکدیگر در موضوع بی‌حجاب شده است. این موضوع دقیقه ترفندی است که در جریان جنگ نرم علیه ارزش‌های اسلامی از جمله حجاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که در واقعيت اكثريتي را داريم كه از حجاب قابل قبول تا مناسب و خيلي خوبي برخوردارند.

 

بهره سخن

شهرت جنبه می‌خواهد و گاهی بی‌جنبگی است که برخی از افراد مشهور احساس خودبزرگ‌بینی دارند یا فکر می‌کنند هر چیزی را که از خود نشان دهند با ارزش است و به درد دیگران می‌خورد. در حالت خوش‌بینانه شاید برخی از سلبریتی ها به میزان تاثیر و نفوذپذیری پیام‌ها و تصاویر بی‌حجاب خود در بین برخی از جوانان واقف نیستند و از عمل خود به عنوان ترویج بی‌حجابی اطلاعی ندارند که می‌شود با تذکر و آگاه‌سازی آنها مانع از اقدامات خلاف قانون آنها شد. با این حال علاوه بر اینکه برخورد با افرادي كه توسط شبکه‌هایی از خارج از كشور سازماندهی، هدايت و برنامه‌ريزي مي‌شوند تا براي تابو‌شكني و عادي‌سازي بد‌حجابي به خيابان‌ها بیایند ضروری است به نظر می‌رسد در بین سلبریتی‌های داخلی نیز افرادی هستند که عامدانه و با هدف ترویج بی‌حجابی و «زیست غربی» اقدام به انتشار تصاویر و ویدئوهایی از بی‌حجابی خود می‌کنند که لزوم برخورد و پیگیری آن توسط نهادهای مسئول مورد تأکید است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار