موافقت ناتو با تسریع روند عضویت اوکراین-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

موافقت ناتو با تسریع روند عضویت اوکراین

وزیر خارجه اوکراین در آستانه نشست رهبران ناتو در لیتوانی مدعی شد این ائتلاف نظامی موافقت کرده به اوکراین اجازه دهد روند رسمی درخواست عضویت را که می‌تواند روندی طولانی باشد، دور بزند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۱۹ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 10
کد خبر: ۱۹۳۷۱۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین مدعی شد ناتو موافقت کرده به اوکراین اجازه دهد روند رسمی مفصل در درخواست خود برای پیوستن به این ائتلاف را دور بزند.

او امروز دوشنبه (۱۰ ژوئیه) در توییتی در آستانه اجلاس سران ناتو در لیتوانی اعلام کرد: پس از گفتگو‌های فشرده، متحدان ناتو بر سر حذف MAP (برنامه اقدام عضویت) از مسیر عضویت اوکراین به اجماع دست یافته‌اند.

برنامه اقدام برای عضویت که می‌تواند روندی طولانی باشد، در حقیقت یک‌سری اصلاحات نظامی و دموکراتیک است که عضوی که قرار است به ناتو پیوندد باید قبل از پیوستن به این ائتلاف آن‌ها را اجرا کند.

کولبا افزود: «از این تصمیم پس از مدت‌ها انتظار که راه ما را به سمت ناتو کوتاه می‌کند، استقبال می‌کنم». او در ادامه در اشاره به اجلاس سران ناتو که قرار است فردا در پایتخت لیتوانی برگزار شودد، افزود: همچنین بهترین لحظه ارائه شفافیت درباره دعوت از اوکراین برای عضویت است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفته انتظار ندارد کی‌یف قبل از پایان جنگ به ناتو ملحق شود، اما امیدوار است سیگنال روشنی درباره قصد خود برای پذیرش اوکراین نشان دهد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در آستانه نشست سران ناتو در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: اوکراین هنوز برای عضویت در ناتو آماده نیست و افزود: قبل از هرگونه آغاز روند پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، نیاز است که جنگ روسیه در اوکراین پایان یابد.

پیش‌تر، اما وزرای خارجه انگلیس و فرانسه ضمن نامناسب دانستن طرح فعلی برای روند عضویت اوکراین در ناتو، خواستار پیوستن سریع کی‌یف به این ائتلاف نظامی شدند. شامگاه چهارشنبه اول تیر انگلیس و فرانسه خواستار کنار گذاشته‌شدن شرط الزام موافقت همه اعضای ناتو برای عضویت اوکراین و تکمیل سریع فرایند پیوستن این کشور شدند.

تحلیلگران می‌گویند حذف برنامه اقدام عضویت برای اوکراین، تلاش کی‌یف برای پیوستن به ائتلاف ناتو را تسریع می‌بخشد، اما با این‌حال، جدول زمانی مشخص یا تضمینی ارائه نمی‌دهد مبنی بر این‌که کی‌یف در نهایت موفق می‌شود که حمایت تمامی اعضای ناتو برای عضویت در این ائتلاف را به دست آورد.

روسیه درباره هرگونه عضویت اوکراین در ناتو هشدار داده است. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بار‌ها از گسترش ناتو به سمت مرز‌های روسیه انتقاد کرده و گفته اعضای این ائتلاف غربی با اهدای تسلیحات به اوکراین در درگیری‌ها مشارکت دارند و هدفشان تجزیه روسیه است. / فارس

تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار