به گزارش راهبرد معاصر؛ حمود امانی طهرانی؛ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره عدالت آموزشی اظهار کرد: نظامهای آموزشی در تمام جهان با دو چالش عدالت و کیفیت مواجه است و اخیرا در دنیا چالش سوم به نام مشروعیت اضافه شده یعنی دانشآموزان میگویند چرا این درسها و چرا این محتوا ارائه شده است.
وی افزود: در عدالت آموزشی، یک تعریف عملیاتی روشن میخواهیم، عدالت آموزشی یعنی اگر دو دانشآموز را به صورت تصادفی بر اساس کد ملی انتخاب کرده و مقایسه کنیم فارغ از جنسیت و محل زندگی، بهره آنها از آموزش برابر باشد.
امانی طهرانی با بیان اینکه در مدارس دونوبته عدالت زیر سؤال میرود، گفت: دانشآموزی که به نوبت دوم یک مدرسه میرود ناعدالتی است و این وضعیت بر اساس افزایش جمعیت دانشآموزی به وجود میآید. موضوع دیگر تراکم دانشآموزی است، مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ۲۶ دانشآموز در یک کلاس ابتدایی است، اما اکنون کلاسهای ۴۰ نفره داریم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، ۶۷ درصد دانشآموزان ایرانی در کلاس درس بالای حد مجاز دانشآموز درس خواندند البته مدارس تکنفره و زیر ۱۰ دانشآموز هم زیاد داریم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: برای عدالت باید مصادیق و سرچشمهها را بشناسیم و نیازمند برنامهریزی است، جداسازیها در مجموع، جریانهای ضد عدالت محسوب میشوند. مثلاً کشور کره جنوبی مشهور به آموزش نخبگانی است که همیشه برای من سؤال بود که منظور چیست؛ با هزینه شخصی به کره جنوبی رفتم و دیدم در این کشور پرورش نخبگی انجام میشود و جداسازی نخبگان نیست.
وی با بیان اینکه باید جریان عمومی قوی در مدارس دولتی، ارائه شود، البته بعضی جداسازیها مبنای علمی دارد، اظهار کرد: برای اجرای عدالت آموزشی باید قدمهایی همراه با عزم ملی با منابع مکفی و سیاستهای اجرایی مناسب به صورت تدریجی اجرا شود.
امانی طهرانی تصریح کرد: اگر قرار است بهسازی نظام آموزشی و عدالت آموزشی صورت گیرد باید یک تیم از افراد حقیقی که در سطح ملی مقبولیت جدی دارند به عنوان هسته مرکزی مدیریت راهبردی انتخاب شوند و این جمع بگوید برای عدالت چه برنامهای دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که شورای عالی آموزش و پرورش درباره برخورد با بی عدالتی آموزشی چه کرده است، گفت: شورای عالی آموزش و پرورش، مدیر نظام آموزشی نیست و مدیر آن، وزارت آموزش و پرورش است. شورای عالی آموزش و پرورش یک سند به نام سند تحول بنیادین و ۴۵۰ برنامه پیشنهاد کرده همچنین شاخصهایی برای سنجش نظام آموزشی دارد به عبارت دیگر شورای عالی اقدامات زیرساختی انجام داده است، ولی این زیرساختها با برنامههای باثبات اجرا میشود. / تسنیم