«تربیت گلخانه‌ای» ؛‌یک سیاست غلط آموزشی-راهبرد معاصر
قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است بریز و بپاش میلیاردی متهمان پرونده رضا‌یت خودرو با پول مردم کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ یازدهمین دادگاه چای دبش برگزار شد / تفهیم اتهام به یک متهم دیگر پرونده ساعت آغاز فعالیت مدارس چهارمحال و بختیاری اعلام شد مدارس ۱‌۱ شهرستان کرمانشاه فردا تعطیل شد کدام شغل‌ها در آینده با افزایش تقاضا روبه رو می‌شوند؟ فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۴ / ثبت‌نام ۵۶۰ هزار نفر بلاتکلیفی ۱۶ میلیون دانش آموز برای روز شنبه یکم دی ماه ۱۴۰۳ توضیح دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص حواشی برگزاری جشن یلدا  امکان تعطیلی کلاس درس بعد از امتحانات نوبت اول  هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۹/۳۰؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور ورود سامانه بارشی به کشور از امروز / یلدای برفی در استان‌های غربی تردد روان در محور‌های چالوس و هراز/ محدودیت تردد وجود ندارد هوای پایتخت در وضعیت «نارنجی»

«تربیت گلخانه‌ای» ؛‌یک سیاست غلط آموزشی

معاون اسبق آموزش ابتدایی با تأکید بر اینکه باید اعتبار و اعتماد را به مدارس دولتی برگردانیم، گفت: تربیت گلخانه‌ای، جداسازی و سیاست‌های غلط که منجر به بی‌اعتباری مدارس دولتی شده است باید به پایان برسد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۲۱ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 12
کد خبر: ۱۹۴۱۰۱

به گزارش راهبرد معاصر، رضوان حکیم زاده معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تهران بیست در پاسخ به این پرسش که آیا اقشاری که در مدارس خاص تحصیل می‌کنند سهم بیشتری در قبولی رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر دارند؟»، اظهار کرد: روز به روز فاصله کیفیت فرصت‌های یادگیری که در اختیار فرزندان طبقات کمتر برخوردار در جامعه قرار می‌گیرد بیشتر می‌شود به دلیل سیاست‌های غلطی که در مجموع منجر به اعتماد زدایی و اعتبارزدایی از مدارس دولتی شده است.

 

وی با بیان اینکه ماحصل این سیاست‌ها را می‌توانیم در میزان قبولی‌های کنکور به عنوان یک شاخص ببینیم، افزود: تنوعی که در مدارس ما وجود دارد و سیاست های غلطی که منجر به اعتماد زدایی از مدارس دولتی شده، منجر به این نتیجه شده است که اقشار مرفه سهم بیشتری در رشته و دانشگاه‌های برتر دارند.

 

حکیم‌زاده ادامه داد: یک باور نادرست و انگاره غلط در سیاست‌گذاری آموزشی در کشور ما شکل گرفته که تصور می‌شود اگر عده‌ای از دانش‌آموزان را از سایرین جدا کنیم و آنها را به صورت گلخانه‌ای پرورش دهیم، مشکل جامعه را حل می‌کنیم؛ مثل جداسازی در مدارس سمپاد، خصوصی، شاهد و نمونه دولتی از جمله این مدارس هستند.

 

وی اضافه کرد: تصور می‌کنیم برای رسیدن به جامعه‌ای که پیشرفت همه جانبه دست پیدا می‌کند باید نسلی را به عنوان مدیران و سرآمدان تربیت کنیم و برایمان مسأله همه دانش‌آموزان مهم نباشد؛ در حالی که وقتی روندهای توسعه را در دنیا رصد می‌کنیم، متوجه می شویم امکان ندارد جامعه‌ای به پیشرفت دست پیدا کند مگر اینکه برای همه دانش‌آموزان این فرصت را فراهم کند زیرا ما جامعه جدا نداریم. درست است که قرار نیست همه در مدرسه دانشمند شوند ولی قرار است همه موفق شوند.

 

معاون اسبق آموزش ابتدایی افزود: آموزش عمومی با کیفیت تا دوره متوسطه دوم و حتی تا سال‌های آخر متوسطه دوم باید برای همه فراهم باشد و از سوی دیگر قرار نیست آموزش‌های دانشگاهی را به آموزش های عمومی بیاوریم.

 

وی با بیان اینکه جداسازی دانش آموزان هیچ معیار علمی درستی ندارد، گفت: یکی از سیاست‌های غلط ما، آموزش گلخانه‌ای و جداسازی دانش‌آموزان است زیرا از جهت روان‌شناختی، اعتبار را از مدارس دولتی می‌گیرد.

 

حکیم‌زاده افزود: آیا در پایه ششم تحصیلی برای دانش‌آموز ۱۰ تا ۱۲ ساله، استعداد شیمی مطرح است؟ پس چرا یک بخش از دانش‌آموزان را جدا می‌کنیم و به سایرین این برچسب را می‌زنیم که شما قابلیت لازم را ندارید؟؛ بذر ناامیدی و عدم اعتماد به نفس و نادیده گرفتن را با همین سیاست‌های غلط برای ورود به مدارس خاص و خصوصی در دل دانش‌آموزان می‌کاریم؛ با این شیوه به آنها می‌گوییم که شما پول زیادتری دارید و به همان نسبت می توانید از آموزش برتر استفاده کنید.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی عده‌ای از دانش‌آموزان از سایر دانش‌آموزان جدا می‌شوند، انگیزه پیشرفت از سایر دانش‌آموزان گرفته شود و از نظر روان‌شناسی این دانش‌آموزان، بازنده هستند؛ سیاست جذب نیروی انسانی یکی از عوامل مؤثر بر کیفیت‌بخشی به یادگیری است.

 

معاون اسبق آموزش ابتدایی با تأکید بر اینکه باید اعتبار و اعتماد را به مدارس دولتی برگردانیم، گفت: جداسازی و سیاست‌های غلط که منجر به بی‌اعتباری مدارس دولتی شده است باید به پایان برسد؛ اینکه نیروی خرید خدمت و نهضتی را به مناطق محروم ببریم و یا اینکه سرباز معلم و نیروی خدمت را به این مناطق بفرستیم تشدید تبعیض عدالت آموزشی است./ فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده