عراق به دنبال بازسازی خط لوله به سمت سوریه-راهبرد معاصر

عراق به دنبال بازسازی خط لوله به سمت سوریه

یک مقام عراقی امروز اعلام کرد که این کشور می‌خواهد، خط لوله انتقال نفت عبوری از سوریه به ساحل بانیاس دریای مدیترانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بازسازی کند تا از این طریق بتواند نفت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اروپا و دیگر کشورها صادر کند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۲۷ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 18
کد خبر: ۱۹۵۱۵۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ خط لوله مذکور در سال 1952 ساخته شد و میادین نفتی کرکوک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بندر بانیاس در شمال غربی سوریه متصل می‌کرد. این خط لوله بعد از 51 سال فعالیت در حمله سال 2003 آمریکا به عراق به شدت آسیب دید و از مدار خارج شد.

باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق، می‌گوید که این کشور به دنبال احیای خط لوله صادرات نفت عبوری از سوریه به بندر بانیاس است.

وی تأکید کرد: عراق به دنبال یافتن دروازه‌های صادراتی جدید برای نفت خود است و ما معتقدیم که این کشور هم‌اکنون آماده مذاکره با مقامات سوری برای بازسازی خط لوله نفت کرکوک ـ بانیاس است.

در سال 2007 عراق و سوریه توافق کردند تا این خط لوله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بازسازی کنند و قرارداد آن با یک شرکت روسی زیر مجموعه گازپروم بسته شد، اما در سال 2009 این شرکت به خاطر هزینه‌های بالا و دلایل دیگر از بازسازی خط لوله مذکور انصراف داد./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده