نتیجه برد-برد همکاری تهران و آنکارا در کریدورهای حمل‌ونقل-راهبرد معاصر
آخرین جزئیات از افزایش حقوق بازنشستگان در 1403 مقایسه حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگان کمک ناخواسته کاپیتان استقلال به پرسپولیس ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم اراک رونمایی از گزینه جذاب تراکتور؛ اسطوره فوتبال آلمان به تبریز می‌آید؟ جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی کراچی مقصد بعدی رئیس جمهور در پاکستان دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی خبر بد برای درویش؛ توافق بازیکنان پرسپولیس در مکانی غیرمنتظره! واریز ۳۰ میلیون تومانی برای این بازنشستگان آیت الله رئیسی: هدفم از سفر به لاهور تقویت روابط فرهنگی دو کشور است کاهش ۱۷۰هزارمیلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس آخرین قیمت طلا، دلار، سکه و ارز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ وضعیت بورس امروز 4 اردیبهشت 1403 شوک بزرگ درباره حقوق ۱۴۰۳/ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می‌یابد؟ محکومیت جدید برای سپاهان و تراکتور توسط کمیته انضباطی مورد جالب ستاره پرسپولیسی/ اوسمار مخالف جدایی بود! پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال/ ستاره‌ آبی‌ها برگشت سخنگوی دولت: از هر روشی برای تسهیل واردات خودرو استفاده می‌کنیم+ جزئیات رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲ بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد قالیباف: قانون مالیات بر سوداگری از قوانین افتخارآمیز مجلس یازدهم است بانکی‌پور: همه دستگاه‌ها باید به پلیس در اجرای قانون حجاب کمک کنند سرلشکر باقری: نیروهای مسلح همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیق بررسی می‌کند بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس سرمربی پرسپولیس به دنبال این ۴ ستاره خریدار جدید پرسپولیس دست به جیب شد! وزرای نفت ایران و پاکستان دوطرف میز مذاکره تجارت گازی متن کامل سروده رهبر انقلاب که در آستانه وعده صادق قرائت شد قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال ۱۴۰۲ به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود قیمت جهانی نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ افزایش قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۴ ادریبهشت ۱۴۰۳ دستور کار مجلس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ آیت الله رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان می‌تواند صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد رئیس جمهور اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد ماجرای بازوبند کاپیتانی استقلال پس از محرومیت حسین حسینی بیانیه شماره یک مالک جدید استقلال امضای ۸ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و پاکستان آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

نتیجه برد-برد همکاری تهران و آنکارا در کریدورهای حمل‌ونقل

شرایط منطقه‌ای و افزایش فشارهای اقتصادی غرب، ایران و ترکیه را به همکاری در کریدورهای حمل‌ونقل سوق می‌دهد. دو کشور به دلیل زیرساخت‌های فنی پیشرفته، شریک مهمی در پروژه‌های حمل‌ونقل شرق به غرب و شمال به جنوب هستند.
توحید ورستان؛ کارشناس اقتصاد بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 11
کد خبر: ۱۶۲۴۷۸

نتیجه برد-برد همکاری تهران و آنکارا در کریدورهای حمل‌ونقل

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ایران و ترکیه به دلیل اهمیت موقعیت سرزمینی تقریباً یکسان خود، در تاریخ میزبان کریدورهای تاریخی مانند جاده ابریشم بوده و شبکه همکاری بزرگی را توسعه داده‌اند. با وجود این، یافتن مسیرهای دریایی و زمینی جدید موجب کاهش اهمیت شبکه‌های حمل و نقل قدیمی در دوره مدرن شده و البته وجود خطرات و تهدیدات جدید ناشی از تحولات چرخه‌ای باعث شد دو کشور شرکای تجاری خود را متنوع کنند و به منابع جایگزین روی آورند.

 

ظرفیت کریدور شمال-جنوب

ترکیه در جست و جوی راه‌های جایگزین برای رسیدن به بازار جهانی، دسترسی به آسیای مرکزی از مسیر دریای خزر و اقیانوس هند از جنوب ایران را برای توسعه اقتصادی خود در اولویت قرار داده است. به این ترتیب ترکیه با انتخاب ایران و دریای خزر به جای کانال طولانی و پرهزینه سوئز از نظر دسترسی به شرق، به مزیت قابل توجهی دست خواهد یافت.


ایران نیز بر کریدورهای جایگزین برای رسیدن به دریای سیاه و مدیترانه که کمربندهای اقتصادی نزدیک ترکیه هستند، تمرکز کرده است. در این زمینه ایران قصد دارد با کریدور حمل و نقل شمال-جنوب، از مسیر دریای خزر و بنادر جنوبی خود روسیه و هند را به هم متصل کند. در پروژه مذکور ایران قصد دارد خط ریلی را از جمهوری آذربایجان و گرجستان به مسکو ایجاد کند.

ایران بر کریدورهای جایگزین برای رسیدن به دریای سیاه و مدیترانه که کمربندهای اقتصادی نزدیک ترکیه هستند، تمرکز کرده است


در جلساتی که وزیران امور خارجه ایران، ترکیه، آذربایجان و گرجستان در مارس 2018 در باکو برگزار کردند، توافق شد این پروژه از راه آهن باکو- تفلیس- قارص به دریای سیاه متصل شود. در این دیدار وزیر امور خارجه وقت کشورمان اعلام کرد، اتصال خلیج فارس به دریای سیاه و مدیترانه اکنون به واقعیت تبدیل شده است؛ بنابراین انتقال محموله از اقیانوس هند به مدیترانه و دریای سیاه و از آنجا به اروپا زمان کوتاهتری نیاز دارد.


 روسیه در چارچوب پروژه کریدور شمال-جنوب، قصد دارد مسیر جایگزین برای کانال سوئز ایجاد کند. به همین ترتیب، ایران کریدور حمل و نقل شمال-جنوب را به عنوان جایگزینی برای کریدور ترکیه در تجارت اروپا و آسیا می‌داند و به دنبال پیوستن آنکارا از مسیر قفقاز به این پروژه است.


علاوه بر این، ایران در حال برنامه ریزی برای اتصال به ترکمنستان، قزاقستان و آسیای مرکزی از کریدور بندرعباس-آلماتی به لطف پروژه شمال-جنوب است. همچنین در نظر دارد این کریدور را  به بندر گوادر پاکستان که در چارچوب پروژه جاده و کمربندی چین توسعه می‌یابد، متصل کند. برای این منظور تهران می‌تواند بندر عباس را به بندر چابهار و سپس به بندر گوادر پاکستان متصل کند. 

 

ایران پیش تر اعلام کرده بود مایل به اتصال خط قطار ترکیه به پاکستان است که البته در دو سال گذشته چندین محموله به صورت آزمایشی در قالب قطار استانبول-تهران-اسلام آباد (ITI) منتقل شد. این مسیر اروپا را به آسیا و چین متصل می‌کند. در هشتمین نشست کمیسیون مشترک حمل و نقل ایران و ترکیه نیز که ۳۰ آوریل ۲۰۱۹ برگزار شد، دو طرف بر سر راه اندازی مجدد خطوط قطار تهران - آنکارا و تهران - تبریز - وان به توافق دست یافتند.

 

رقابت در آسیای مرکزی

 به باور کارشناسان، هدف تهران این است در پروژه کمربند و جاده چین (BRI)  و در کریدور حمل و نقل شمال-جنوب، کشور محوری باشد. در این راستا کشورمان از کشورهای آسیای میانه می‌خواهد برای توسعه کریدور مذکور در بندرعباس سرمایه‌گذاری کنند.

ایران پیش تر اعلام کرده بود مایل به اتصال خط قطار ترکیه به پاکستان است که البته در دو سال گذشته چندین محموله به صورت آزمایشی در قالب قطار استانبول-تهران-اسلام آباد (ITI) منتقل شد


کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی به دلایلی تمایل زیادی برای دسترسی به بنادر جنوبی ایران دارند؛ نخست، اینکه همیشه در آرزوی رسیدن به آبهای گرم بوده‌اند که بنادر ایران و پاکستان می تواند این هدف را محقق و کشورهای آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی متصل کند. دوم، اینکه کشورهای آسیای مرکزی به دنبال کاهش وابستگی اقتصادی خود هستند و بنادر جنوبی ایران امکان وصل آنها به دو منطقه خلیج فارس و جنوب آسیا را برایشان فراهم می‌کنند.


ایران همچنین با گنجاندن کشورهای آسیای مرکزی در کریدور حمل و نقل شمال جنوب، جایگاه چین را در پروژه «یک کمربند، یک جاده» تقویت می‌کند. در این زمینه، برنامه‌های ایران برای دسترسی به دریای مدیترانه از مسیر عراق و سوریه احتمالاً به این معنا باشد کشورهای آسیای مرکزی که در پروژه مذکور از اهمیت حیاتی برخوردار هستند، راه‌های جایگزینی برای رسیدن به اروپا بیابند.


البته این وضعیت مانع از برنامه‌های ترکیه برای اتصال آسیای مرکزی از مسیر دریای خزر می‌شود. بههمین دلیل آنکارا سرمایه‌گذاری بالایی در کریدور میانی پروژه یک کمربند، یک جاده کرده است تا کشورهای آسیای مرکزی را از قفقاز و ترکیه به اروپا متصل کند و این موضوع باعث رقابت تهران و آنکارا شده است.


این رقابت می تواند به همسویی نیز تبدیل شود؛ یعنی تهران و آنکارا به همکاری یکدیگر آسیای مرکزی را به غرب آسیا به وسیله سازمان اکو نزدیک کنند؛ به گونه ای که در نشست‌های اخیر اکو تأکید زیادی بر فعال سازی حمل و نقل و ارتباطات ترانزیتی در امتداد خطوط شرق – غرب و شمال – جنوب، به ویژه بر ایجاد کریدورهای حمل و نقل ازبکستان – ترکمنستان – ایران – عمان و همچنین افغانستان – ترکمنستان – آذربایجان – گرجستان – ترکیه شده است. در این زمینه برقراری گفت‌وگوی هدف‌محور میان اکو و انجمن‌های بین‌دولتی مانند سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای مشترک المنافع ضروری است.

 

بهره سخن

با توجه به این تحولات، در کریدورهای حمل‌ونقلی که در خطوط شرق-غرب و شمال-جنوب میان ترکیه و ایران کشیده شده، همکاری باید جای رقابت را بگیرد. هر دو کشور آگاهی دارند پروژه‌های حمل و نقلی تنها در بلندمدت مفید هستند. به همین دلیل، دو طرف روی پروژه‌هایی تمرکز می‌کنند که در جاده و کمربند و در کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب تکمیل شده یا نزدیک به اتمام هستند تا در کوتاه‌مدت منافع آن را کسب کنند.


 ترکیه فرصت دارد از مسیر هر دو خط راه آهن باکو-تفلیس-قارص و آنکارا-وان-تهران به بندرعباس و از آنجا به بازار جنوب آسیا دست یابد. همچنین در صورت تکمیل زیرساخت‌ها، ترکیه فرصت خواهد داشت به بندر چابهار ایران و بندر گوادر پاکستان برسد. در واقع ترکیه و ایران می توانند با همکاری کریدوری مانع از تنش‌های سیاسی شوند.


 شرایط منطقه‌ای و افزایش فشارهای اقتصادی غرب، ایران و ترکیه را به همکاری در کریدورهای حمل و نقل سوق می‌دهد. دو کشور به دلیل زیرساخت‌های فنی پیشرفته، شریک مهمی در پروژه‌های حمل و نقل شرق به غرب و شمال به جنوب هستند. ترکیه، ایران را فرصتی برای دسترسی به بازار آسیا از مسیر کوتاه و مقرون به صرفه می‌بیند. در نتیجه، ترکیه و ایران که پل‌های ارتباطی میان اروپا و آسیا هستند، برای تقویت بیشتر موقعیت محوری خود در کریدورهای حمل و نقل باید با یکدیگر همکاری کنند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده