پشت پرده اقدام آمریکا در ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

پشت پرده اقدام آمریکا در ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

در حالی که حدود یک سال پیش کاخ سفید اعلام کرده بود، هرگونه استفاده از بمب‌های خوشه‌ای به‌وسیله هر کشوری بایستی به‌مثابه جنایت علیه بشریت قلمداد و با آن برخورد جدی شود، حال دولت آمریکا اقدام به ارائه تسلیحات خوشه‌ای به اوکراین برای استفاده در میدان‌های جنگ علیه روسیه و اقدام خود را توجیه می‌کند.
سامان سفالگر؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 July 24
کد خبر: ۱۹۵۸۶۶

پشت پرده اقدام آمریکا در ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دولت آمریکا در روزهای اخیر در اقدامی قابل تأمل بمب های خوشه ای را در قالب گلوله‌های توپ 155 میلی متری در اختیار اوکراین قرار داد. اقدامی که با واکنش های گسترده بین‌المللی مواجه شده و انتقادات زیادی را از واشنگتن برانگیخته است.


جالب اینکه دولت بایدن با این ادعا اقدام به ارائه تسلیحات خوشه ای به اوکراینی ها کرده که روس ها ابتدا از بمب های خوشه ای استفاده کرده اند؛ ادعایی که حتی کارشناسان و تحلیلگران دفاعی و نظامی آمریکایی نیز آن را به شدت رد کرده اند. با وجود این، اقدام دولت آمریکا حامل پالس های معناداری است که واکاوی آنها اهمیت زیادی دارد.

آمریکا بار دیگر با ارسال مهمات خوشه ای به جنگ اوکراین فاجعه ای بین المللی خلق کرد که تبعات آن نه فقط در شرایط کنونی، بلکه تا سال ها گریبانگیر اوکراینی ها خواهد بود


نخست، اینکه اقدام آمریکا بار دیگر شکاف جدی میان سیاست های اعلام و اعمال شده دولت آمریکا را آشکارتر از هر زمان دیگری پیش چشم افکار عمومی بین المللی قرار داد. دولت های مختلف آمریکا  در دهه های گذشته هرکدام سعی کرده اند کشورشان را اصلی‌ترین مدعی و مدافع ارزش هایی نظیر حقوق بشر و حقوق بین الملل به جامعه بین المللی معرفی کنند.

 


دستورکاری که البته در دولت بایدن به نحو جدی تری دنبال شده است و حتی بایدن در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مدعی شده بود قصد دارد چهره به اصطلاح قانونمدار آمریکا را در عرصه بین المللی که به واسطه دوره حضور ترامپ در قدرت مخدوش شده بود، اعاده کند.


با وجود این، اقدام دولت بایدن در ارسال مهمات خوشه ای به اوکراین، به مثابه تسلیحاتی که به واسطه کنوانسیون‌های مختلف بین المللی در زمره سلاح های ممنوعه قرار گرفته، چهره منافقانه سیاست های واشنگتن را پیش چشم افکار عمومی جهان قرار داد. جالب اینکه حدود یک سال پیش کاخ سفید در موضع گیری ای رسمی اعلام کرده بود هرگونه استفاده از بمب های خوشه ای به وسیله هر کشوری بایستی به مثابه جنایت علیه بشریت قلمداد و با آن برخورد جدی شود.


حال در فاصله 12 ماه، همین دولت اقدام به ارائه تسلیحات خوشه ای به اوکراین برای استفاده در میدان های جنگ علیه روسیه کرد  البته که این اقدام خود را نیز توجیه می کند.


دوم، اینکه آمریکا بار دیگر با ارسال مهمات خوشه ای به جنگ اوکراین فاجعه ای بین المللی خلق کرد که تبعات آن نه فقط در شرایط کنونی، بلکه تا سال ها گریبانگیر اوکراینی ها خواهد بود. کافی است در این رابطه به عملکرد فاجعه بار آمریکا در استفاده از مهمات خوشه ای علیه کشورهای ویتنام، لائوس و عراق توجه کنیم. طبق آمارها، با وجود گذشت چندین دهه از استفاده آمریکا از بمب های خوشه ای در ویتنام، لائوس و عراق، همچنان برخی مهمات خوشه ای عمل نکرده در این کشورها جان غیرنظامیان را می گیرد. در لائوس چیزی حدود 20 هزار غیرنظامی بر اثر انفجار مهمات خوشه ای عمل نکرده جان خود را از دست داده اند.


موضوعی که با آمارهای متفاوت درباره ویتنام و عراق نیز صدق می کند، حاکی از آن است که زخم و جراحت های ناشی از بهره گیری از بمب های خوشه ای تا سال ها با کشورها و ملت هایی که علیه آنها این تسلیحات استفاده می شود، باقی می ماند. مهم تر از همه اینکه استفاده از بمب های خوشه ای در زمینه توسعه کشورهایی که در خاک آنها از این تسلیحات استفاده شده نیز اختلالات جدی ایجاد می کند.


به عنوان نمونه در لائوس بسیاری از پروژه های زیرساختی در این کشور با هزینه های قابل توجهی برای پاکسازی مناطقی که به عنوان نمونه جاده ها و خطوط ریلی از آن می گذرند (از بمب های خوشه ای عمل نکرده) همراه هستند. در این چارچوب، دولت اوکراین نیز که عمدتاً از بمب های خوشه ای در داخل خاک خود و علیه نیروهای روسی استفاده خواهد کرد، شرایط فاجعه بار مشابهی را در سال های آتی برای کشورش ابه وجود خواهد آورد.


سوم، اینکه اقدام دولت آمریکا در ارسال بمب های خوشه ای برای اوکراینی ها دست های خالی جهان غرب و اوکراین را در مواجهه با روسیه بیش از هر زمان دیگری آشکارتر کرد. البته که رئیس جمهور آمریکا نیز در موضع گیری ای به صراحت اعلام کرد، دولتش به این دلیل اقدام به ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین می کند، زیرا اوکراینی ها تسلیحات کافی برای مقابله با روسیه ندارند.

اقدام دولت آمریکا در ارسال بمب های خوشه ای برای اوکراینی ها دست های خالی جهان غرب و اوکراین را در مواجهه با روسیه بیش از هر زمان دیگری آشکارتر کرد


در این راستا باید توجه کرد، زرادخانه های تسلیحاتی دولت های غربی نیز برای تسلیح اوکراین و البته میزان حمایت های عمومی در جهان غرب برای حمایت تسلیحاتی از اوکراین به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. در این فضا، واشنگتن ارسال تسلیحات خوشه ای به اوکراین را به مثابه آخرین مهره خود برای تقابل و نبرد نیابتی اش با روسیه ارزیابی می کند و بدون تردید اگر گزینه های دیگری روی میز داشت، دست به ارسال مهمات خوشه ای برای اوکراین نمی زد.


آمریکا از تبعات به شدت مخرب و منفی ارسال مهمات خوشه ای برای اوکراین برای وجهه و اعتبار ادعای خود در عرصه بین المللی آگاه است و می داند این اقدام، تا حد زیادی جلوه عینی و حقیقی سیاست های واشنگتن را پیش چشم افکار عمومی جهان قرار و آگاهی آنها در این زمینه را افزایش می دهد و باعث افشای استانداردهای دوگانه آمریکا می شود. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده