رایزنی نخست‌وزیر قطر با زلنسکی-راهبرد معاصر

رایزنی نخست‌وزیر قطر با زلنسکی

نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در دیدار رئیس‌جمهور اوکراین درباره راه‌حل مسالمت‌آمیز بحران این کشور و چند پرونده مهم رایزنی کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 July 29
کد خبر: ۱۹۶۷۸۴

به گزارش راهبرد معاصر، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، روز جمعه (۲۸ جولای)، در سفری رسمی برای دیدار با «دلودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و بررسی چندین پرونده مهم، وارد کی‌یف شد.

 

خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، با انتشار این خبر، نوشت که وزیر خارجه در این سفر حامل سلام امیر قطر بود و در دیدار با زلنسکی، درباره روابط دوجانبه و جدیدترین تحولات بحران روسیه و اوکراین و راه‌های حل مسالمت‌آمیز این بحران رایزنی کرد و بر ضرورت همکاری برای بازگشت به توافق صادرات غلات به منظور تضمین امنیت غذایی جهان تأکید کرد.

 

در ۱۷ جولای جاری، مسکو با تمدید توافقنامه صادرات غلات به اوکراین مخالفت و اعلام کرد که در صورت اجرایی شدن بخش روسی این توافق، آن را تمدید خواهد کرد. روسیه از اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه خود به دلیل جنگ اوکراین که مانع صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی به شدت ناراضی است. محصولاتی که مسکو آن را برای زنجیره غذایی جهانی نیز مهم می‌داند.

 

نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در ادامه دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین، بر حمایت قطر از همه تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز بحران از راه‌های دیپلماتیک و جلوگیری از تشدید تنش تأکید و اعلام کرد که احترام به حاکمیت و استقلال اوکراین و یکپارچگی ارضی این کشور در مرزهای مورد تأیید بین‌المللی ضروری است.

 

رئیس جمهور اوکراین نیز جمعه شب طی پستی در توییتر نوشت که «دیداری هدفمند» با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی داشته است.

 

وی تصریح کرد که در این دیدار گام‌های بیشتر برای تضمین امنیت غذایی جهانی و اقدام برای ایجاد گذرگاه امن برای غلات، طرح برای صلح، بازگشت کودکانی که از جانب مهاجمان وادار به ترک خانه‌های خود شده‌اند، بررسی شد.

 

زلنسکی ضمن تقدیر از حمایت‌های دوحه، افزود که در این دیدار طرح بازسازی اوکراین و سرمایه‌گذاری قطر نیز بررسی شد و دیدار نخست‌وزیر قطر از کی‌یف تجسم عملی حمایت‌ و هم‌بستگی قطر با اوکراین است.

 

نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، ژوئن گذشته نیز به مسکو سفر کرده بود و در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهور روسیه به بررسی تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران اوکراین و عدم اتخاذ تصمیماتی که به تشدید تنش منجر می‌شود، پرداخته بود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده