گروسی: دوران اجماع قدرت‌های بزرگ علیه ایران به پایان رسیده و احتمالاً تا مدت‌های مدید باز نمی‌گردد اعتراض بقایی به اعتراف دبیرکل ناتو به همکاری با آمریکا و اسرائیل در جنگ با ایران / ناتو باید بابت همه پیامد‌های این جنگ تجاوزکارانه پاسخگو باشد ادعای ترامپ درباره بمباران مدرسه میناب: کار آمریکا نبوده! سنای آمریکا نظر ترامپ را جلب کرد / عقب نشینی از بررسی قطعنامه اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران هشدار جدی نیروی دریای سپاه درباره تردد شناور‌ها در تنگه هرمز / فقط عبور از این مسیر‌ها مجاز است سنتکام مدعی کشته شدن یکی از رهبران داعش در سوریه شد پایان دادگاه نتانیاهو بعد از ۹۸ جلسه سخنگوی هیئت مذاکره کننده در واکنش به ادعا‌های روبیو: صلح واقعی با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد قالیباف: کشور‌های غرب آسیا و اسلامی باید نظم جدیدی را متکی بر ظرفیت‌ها، منابع و مردم خود بنا کنند عراقچی همتای عربستانی خود را در جریان آخرین روند مذاکرات، پیشرفت‌های حاصل‌شده در اجرای تفاهمات قرار داد آمریکا فعالیت سفارت خود در کویت را از سر گرفت قالیباف با علی‌اف دیدار کرد ترامپ: ایران خبر داد که از تنگه هرمز عوارض نمی‌گیرد ادعای وزیر جنگ اسرائیل درباره ادامه حضور در لبنان: آمریکا هم بخواهد عقب‌نشینی نمی‌کنیم المیادین به نقل از مقام کاخ سفید: قطعنامه اختیارات جنگی ترامپ به رئیس‌جمهور ارائه نمی‌شوند و قدرت قانونی ندارند

اعتراف واشنگتن درباره تهران/ ایران NPT را نقض نکرده است

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه اش به کنگره این کشور ضمن تجدیدنظر درباره ارزیابی اش از پایبندی ایران به توافقنامه های بین المللی کنترل تسلیحات هسته ای، اذعان کرد، تهران توافقنامه منع اشاعه هسته ای(ان پی تی) را نقض نکرده است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 23
کد خبر: ۱۹۹۷۴

به گزارش راهبرد معاصر،  وزارت خارجه آمریکا در این گزارش سالانه که بهار امسال در اختیار کنگره گذاشت و مقامات عالیرتبه آمریکا از آن به عنوان شدیدترین کشمکش داخلی در دولت "دونالد ترامپ" یاد کردند، بر پایبندی ایران به تعهدات هسته ای اش صحه گذاشت.

 

این گزارش تحت عنوان "پایبندی به توافقنامه‌ ها و تعهدات مربوط به کنترل تسلیحات، منع اشاعه و خلع سلاح" منتشر می شود و طبق قانون، هر ساله از سوی اداره کنترل تسلیحات، راست آزمایی و پایبندی وزارت خارجه آمریکا تهیه می‌ شود که "یلیم پابلت"، از دستیاران این وزارتخانه، ریاست آن را تا پایان مناقشات ایجاد شده در رابطه با این گزارش به عهده داشت.

 

پیش‌ نویس این گزارش حاکی از آن بود که ایران بندهای II و III معاهده منع اشاعه هسته ای (ان‌ پی‌ تی) را که این کشور در سال ۱۹۷۰ امضا کرد، نقض کرده است.

 

اداره کنترل تسلیحات، راست آزمایی و پایبندی وزارت خارجه آمریکا در اوایل بهار امسال یافته های جنجالی اش درباره ایران را در میان اعضای قوه مجریه توزیع کرد که با تایید اداره اطلاعات ملی، وزارت دفاع و نیروی مواجه شد.

 

با نزدیک شدن به ضرب‌ الاجل تعیین شده برای تحویل تحویل گزارش نهایی به کنگره در ۱۵ آوریل، دستیاران ارشد "مایک پمپئو"، وزیر خارجه آمریکا وارد عمل شدند و مسوولیت این گزارش را از اداره کنترل تسلیحات، راست آزمایی و پایبندی وزارت خارجه آمریکا گرفتند و آن را به اداره امنیت بین‌ المللی و منع اشاعه به سرپرستی "کریستوفر فورد"، از دستیاران پمپئو واگذار کردند. کمی پس از این امر، پابلت از سمتش استعفا کرد.

 

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت، در واقع، پابلت اخراج شد و بخشی از اخراج او به عملکردش در رابطه با این گزارش برمی گردد.

 

به گفته مقامات آگاه، مناقشه و اختلاف داخلی در رابطه با این گزارش به قدری شدید بود که گزارش نهایی از سوی شورای امنیت ملی کاخ سفید رد شد و این شورا در بیانیه‌ ای مخالفتش را با نتایج و یافته‌ های این گزارش اعلام کرد.

 

در نسخه نهایی و طبقه بندی شده این گزارش که در اختیار کنگره آمریکا ارسال شد، به طور تلویحی، صرفا به نگرانی‌ ها درباره نقض احتمالی تعهدات از سوی ایران پرداخته شده و برای تایید این ادعاها نیز به گزارش‌ های اثبات‌ نشده‌ رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران استناد شده است.

 

شبکه "ای بی سی" در ادامه خاطر نشان کرد، خبرگزاری رویترز فروردین‌ ماه امسال در گزارشی به مناقشات داخلی در دولت ترامپ بر سر این گزارش پرداخته بود.

 

رویترز در آن زمان که مصادف با انتشار پیش نویس این گزارش بود، اعلام کرده بود، این گزارش موجب نگرانی شماری از مقام‌ های آمریکایی که معتقدند این گزارش در پی سیاسی‌ سازی و تحریف ارزیابی‌ ها درباره ایران است، شد.

 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار