پهلو گرفتن دو ناو آمریکا در سواحل ترکیه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

پهلو گرفتن دو ناو آمریکا در سواحل ترکیه

منابع رسانه‌ای روز شنبه گزارش کردند که 2 فروند ناو نیروی دریایی آمریکا در بندر استانبول در ترکیه پهلو گرفتند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 20
کد خبر: ۲۰۰۳۵۵

به گزارش راهبرد معاصر، همزمان با بحران در دریای سیاه منابع رسانه‌ای روز شنبه گزارش کردند که ۲ فروند ناو نیروی دریایی آمریکا در ترکیه پهلو گرفتند.

 

وبگاه «دوار» گزارش کرد که ۲ فروند ناو «یو‌اس‌اس مونت ویتنی» و «جرالد آرفورد» متعلق به ناوگان ششم نیروی دریایی ایالات متحده، در استانبول پهلو گرفتند. این دومین سفر متوالی ناوهای آمریکایی به ترکیه در پرتنش‌ترین دوره در دریای سیاه است.

 

«جفری ال فلیک» سفیر آمریکا در ترکیه پس از لنگر انداختن کشتی یواس‌اس مونت ویتنی به خبرنگاران اظهار داشت: «به نظر من این سفر نمونه بسیار خوبی از همکاری و هماهنگی بین ترکیه و ایالات متحده است.»

 

این در حالی است که بحران در دریای سیاه پس از حملات روسیه شتاب گرفته است. چند روز قبل وزارت دفاع روسیه اعلام کرد یک کشتی روسی در حال گشت‌زنی در دریای سیاه به سمت کشتی باری ترکیه با پرچم پالائو تیر اخطار شلیک کرده و کشتی را متوقف کرده است. کشتی ترکیه‌ای در حال حرکت به سمت بندر «ازمیل» در اوکراین بود.

 

اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در روزهای گذشته تایید کرد که این بازرسی در آب‌های بین‌المللی انجام شد.

 

به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان ملل متحد و ترکیه، توافق غلات که سال گذشته میان روسیه و اوکراین برای صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه به بازارهای جهانی امضا شده بود ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) به پایان رسید و خبری از تمدید آن نیست. کشورهای غربی روسیه را به ایجاد بحران و ناامنی غذایی در بحبوحه جنگ متهم می‌کنند. روسیه با رد این اتهامات می‌گوید بلافاصله پس از برآورده شدن خواسته‌هایش ذیل این توافقنامه، به آن باز خواهد گشت.

 

وزیر دفاع بلغارستان نیز در واکنش به تنش‌ها در دریای سیاه اظهار داشت پس از حادثه کشتی باری ترکیه، ممکن است درگیری بین روسیه و ناتو در دریای سیاه رخ دهد.

 

«تودور تاگارف» وزیر دفاع بلغارستان در مورد حادثه اخیر کشتی باری ترکیه به نام «سوکرو اوکان: که در دریای سیاه توسط ارتش روسیه توقیف شده بود، گفت: «احتمالاً این کشتی حامل سلاح برای اوکراین بوده است.»/ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده