به گزارش راهبرد معاصر، حدود 13 سال از زمینگیر شدن هواپیماهای توپولف روسی در زمان ریاست نخجوانی بر سازمان هواپیمایی کشوری میگذرد. سال 89 و پس از وقوع چند سانحه هوایی برای هواپیمای توپولف به ویژه سانحه سقوط دلخراش توپولف هواپیمایی کاسپین در قزوین این نوع هواپیما در ناوگان 4 ایرلاین تابان، کاسپین، کیشایر و ایرتور زمینگیر شدند.
در آن زمان دلیل از رده خارج شدن این هواپیما عدم پشتیبانی شرکت سازنده و بروز سوانح متعدد اعلام شد. سالها از این اتفاق میگذرد و امروز یک نوع هواپیمای دیگر به کابوس حملونقل هوایی کشور تبدیل شده است؛ صحبت از هواپیماهای فوکر است، هواپیمایی که کارخانه سازنده تولید آنرا از سال 97 میلادی متوقف کرده است.
در زمان حاضر شرکتهای هواپیمایی ایرانایر، قشمایر، کارون و آسمان مجموعا 10 فروند هواپیمای فوکر فعال در ناوگان خود دارند که حداقل 28 سال از عمر آنها میگذرد. در واقع تاریخ تولید این هواپیماها برای 5 سال اول دهه 90 میلادی است.
این نوع هواپیما یک ایراد اساسی دارد که تا امروز باعث بروز سوانح متعددی شده و آن ارابههای فرود است. بهعنوان مثال دیماه سال 99 هواپیمای فوکر پرواز تهران-خارک هواپیمایی کارون به دلیل بروز نقص فنی در ارابه فرود و ترکیدگی دو چرخ اصلی از باند خارج شد.
طی سالهای اخیر نبود یا کمبود قطعات نیز باعث بروز نقص فنی و در برخی موارد آتشسوزی در هواپیماهای فوکر شده است. در جدیدترین نمونه یک فروند هواپیمای فوکر هواپیمایی آسمان پنجشنبه گذشته در فرودگاه مهرآباد به دلیل خرابی یک قطعه دچار آتشسوزی در یکی از موتورها شد.
دشواریهای تامین قطعات برای هواپیماهای فوکر باعث زمینگیر شدن بخش زیادی از ناوگان شرکتهای داخلی شده است. موضوعی که باید بهطور جدی به آن توجه شود تا از بروز احتمالی سوانح هوایی جلوگیری بهعمل آید.
به گفته سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ایرلاین ملی 2 فروند فوکر در ناوگان خود دارد که از آنها برای انجام پروازهای داخلی استفاده میشود.
از سوی دیگر مطابق آمار آسمان چند فروند فوکر فعال در ناوگان خود دارد که یکی از آنها پنجشنبه گذشته دچار آتشسوزی شد. دلیل بروز این آتشسوزی خرابی یک قطعه و "پسماند" سوخت بوده که گویا با تعویض قطعه مشکل برطرف شده است.
یزدی مدیر روابط عمومی این ایرلان درباره سانحه پنجشنبه گذشته برای هواپیمای فوکر این شرکت، گفت: این هواپیما در اصطلاح «بک فایر» شده و بلافاصله همکاران آتش سوزی را خاموش میکنند. آتش نشانی فرودگاه نیز به محل وقوع حادثه می آید، اما بر می گردد.
اتکای بیش از حد برخی شرکتهای هواپیمایی به هواپیماهای فوکر 100 باعث فشار بر این هواپیما و بروز نقصهای فنی پیاپی و بهدنبال آن تاخیر و ابطال بسیاری از پروازها شده است.
به نظر می رسد سازمان هواپیمایی کشوری لازم است در آستانه اربعین حسینی، با دقت بسیار بیشتری مجوزهای پروازی را برای شرکتهای هواپیمایی صادر کند. برخی از شرکتهای هواپیمایی از برنامهریزی برای برقراری پروازهای نجف از شهرهای مرزی کشور خبر دادهاند که باید حساسیتها به هواپیماهای فوکر افزایش یابد. شاید زمان بازنشسته شدن این نوع هواپیما رسیده است، مانند اتفاقی که حدود 13 سال قبل برای توپولفهای روسی افتاد./تسنیم