زاکانی: بیش از ۹۰ درصد مدیران شهرداری از داخل انتخاب شدند-راهبرد معاصر

زاکانی: بیش از ۹۰ درصد مدیران شهرداری از داخل انتخاب شدند

شهردار تهران با بیان اینکه در 23 ماهگی کار و تلاش هستیم اظهار داشت: باید بگویم از 998 مدیر شهرداری 902 نفر از داخل شهرداری انتخاب شدند؛ یعنی 90.4 درصد مدیران از داخل انتخاب شدند که این افتخار بزرگی است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 22
کد خبر: ۲۰۰۸۰۷

به گزارش راهبرد معاصر، علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز با حضور در صحن شورای شهر تهران به سؤالات اعضا در خصوص انتصابات در شهرداری و جابجایی سامانه حمل و نقل معلولان پاسخ داد.

 

وی با بیان اینکه خشنود هستم امروز در شورا حاضر شده و از هیأت رئیسه به ویژه مهدی چمران رئیس شورا نهایت تشکر را دارم. همچنین عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت رقیه(س) تسلیت عرض می‌کنم.

 

شهردار تهران با تشکر از امانی عضو شورای شهر تهران گفت: آقای امانی تأکید بر قانون و قانونگرایی داشتند و بنده همین جا لازم می‌دانم که با ادله‌ها اعلام کنم صددرصد در انتخابات قانون رعایت شده و هیچ شائبه و نکته‌ای در این زمینه وجود ندارد.

 

زاکانی با بیان اینکه 23 ماه و 20 روز است که در شهرداری تهران درخدمت مردم عزیز هستیم گفت: لذا افتخار داریم در این مدت در جهت صیانت از قانون و بالا رفتن کیفیت اقدامات لازم را انجام داده‌ایم.

 

زاکانی تأکید کرد: در رابطه با موضوع انتخابات تذکراتی داده شده و ما هم پاسخ دادیم و امروز هم در سطح شورا در این زمینه صحبت می‌کنیم. نکته اول این است که در بدو حضور در شهرداری یک کارویژه بزرگ انجام شد. انتخاب عناصر با بهره‌گیری از خرد جمعی و ایجاد زمینه بهره‌مندی از کانون ارزیابی توسط اساتید مجرب برای دادن دو شناسنامه به هر فرد بود بتوانند شایستگی را احراز کنند.

 

شهردار تهران با بیان اینکه در ماه‌های اول حدود 5 هزار رزومه دریافت کردیم گفت: 820 نفر در کانون ارزیابی قرار گرفتند و بیش از 110 انتصاب در مسیر این کانون انجام شد.

 

مکانیزم ها افراد را انتخاب کردند

زاکانی تأکید کرد: بنده کمترین اثر را در دخالت از انتصابات داشتم و این مکانیزم‌ها بود که افراد را انتخاب می‌کرد و باید بگویم این اقدام برای اولین بار صورت گرفت و توسط اساتید دانشگاهی انجام شد.

 

زاکانی در ادامه گفت: در 23 ماهگی کار و تلاش هستیم و باید بگویم از 998 مدیر شهرداری 902 نفر از داخل شهرداری انتخاب شدند؛ یعنی 90.4 درصد مدیران از داخل انتخاب شدند که این افتخار بزرگی است و شاید در گذشته کمتر رخ داده است. در این مسیر تلاش کردیم که هر جا دوستان سؤالی داشتند آن را پاسخ دهیم و این را هم برای خودمان افتخاری می دانیم.

 

وی خطاب به اعضا و با تأکید بر این موضوع که مورد سؤال کامل نیست گفت: ما سه دوره اساسنامه داریم که یک دوره آن در انتهای دهه 80 که شورای شهر را در آن زمان گرفته است و مورد دوم اساسنامه‌های سال 93 است که مورد نظر آقای امانی و سومین دوره اساسنامه‌ها مربوط به سال 1400 و شورای قبل برمی‌گردد که در هر اساسنامه یک ویژگی را برای مدیران ذکر کرده است.

 

زاکانی تأکید کرد: با توجه به اختلالی که در حوزه مالی براساس اساسنامه‌های سال 1400 ایجاد شد اعلام کردیم که این اساسنامه مخل اقدامات شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری است و درخواست توقف دادیم و شورا این توقف را قبول و تحت عنوان اجازه به شهرداری اجازه داد که به اساسنامه‌های قبل برگردد.

 

وی با بیان اینکه ما دو نوع اساسنامه داشتیم،گفت: یکی مربوط به سال 93 و دیگری مربوط به انتهای دهه 80 بود و متوجه شدیم که هیچ‌یک از اساسنامه‌های سال 93 اصالت ندارند و غیرقانونی است.

 

زاکانی تأکید کرد: علت این امر هم این است که مهدی چمران رئیس وقت شورا در 15 شهریور 94 اعلام کرده بود که این موضوع غیرقانونی است و تمام موارد از دستورکار خارج شد.

 

وی ادامه داد: بعد از نامه رئیس شورا، شهرداری موظف است اساسنامه هریک از سازمان‌ها را منطبق با اساسنامه نمونه (که پیوست کرده بودند) تهیه و به شورا ارائه کنند و پس از تصویب شورا و تصویب در استانداری ملاک عمل قرار گیرد.

 

عین قانون عمل کردیم

زاکانی تأکید کرد: حال مشخص شد که چرا اساسنامه سال 93 را عملیاتی نکردیم، چون که غیرقانونی بود، در نتیجه اساسنامه‌های اواخر دهه 80 را مدنظر قرار دایم و همین جا اعلام می‌کنم که کار صددرصد قانونی بود و ما عین قانون عمل کردیم. اگر عدد بالاتری بود بالاتر می‌گفتم که قانونی عمل کردیم.

 

به گفته زاکانی، فرق اساسنامه‌های اواخر دهه هشتاد 1393 و 1400 در نوع نگارش آنهاست. در اساسنامه سال 1400 اعلام شده که به مدت پنج سال فعالیت مرتبط و یک سال فعالیت شهرداری را می‌خواهد، این در حالی است که در اساسنامه سال 89 میزان 4 سال سابقه فعالیت در امور شهرداری و تجربه در امور مرتبط را نیاز دارد می‌توان در این زمینه مثال آقای احمد صادقی را زد که در آن سال کارمند هلال احمر بودند ولی به دلیل تخصص‌شان مدیرعامل سازمان مدیریت بحران شدند.

 

زاکانی ادامه داد: ما صددرصد روی اساسنامه ایستاده و عمل کردیم. در مسیر قانونگرایی وقتی لوایح 19گانه را به شورا دادیم، وزارت کشور نامه‌ای داد و تأکید کرد چون سال گذشته موارد را مصوب کردیم تنها باید تغییرات ضروری را اعلام کنید.

 

شهردار تهران تصریح کرد: آنها اعلام کردند لازم نیست همه 19 لایحه تصویب شود و باید تغییرات ضروری را اعلام می‌کردیم. ما طبق این شرایط از همان موقع اساسنامه‌ها را به شورا دادیم.

 

زاکانی گفت: اصلا موضوعی که ناظر بر آن صحبت شد محل بحث نیست و مصوبات سال 93 مبنای قانونی ندارد و آقای چمران در همان زمان به آقای قالیباف شهردار وقت اعلام کرده بود مصوبه سال 1400 هم ملغی است و به ما این اختیار را داد که انتصابات مبتنی بر مصوبه 1400 نباشد. در نتیجه ما براساس اساسنامه 89 اقدام کردیم و باز هم تأکید دارم که کارها قانونی است.

 

ماده قانونی شرط استفاده از کارمندان سایر نهادها در شهرداری

زاکانی با تأکید بر این موضوع که قوانین بالادستی چیرگی دارد،گفت: در شورای انقلاب و هیأت دولت قانون شهرداری‌ها تصویب شده و در ماده 20 نوشته شده اگر برای تصدی پست سازمان در شهرداری مستخدم واجد شرایط نباشد، در این صورت شهرداری می‌تواند از کارمندان سایر نهادها استفاده کند.

 

زاکانی گفت: اگر اساسنامه سال 89 هم این نبود، این ماده از قانون به شهردار این اجازه را می‌داد که از دیگران استفاده کند. ما هم این موضوع را بارها به دوستان گفته‌ایم.

 

وی گفت: سؤال آقای امانی مبتنی بر واکاوی صورت گرفته و نیاز به تجدیدنظر دارد. ما صددرصد قانونی عمل کردیم و قانون این موضوعی نیست که آقای امانی می‌گوید چون اصلا قانونی نبوده و شاهد بزرگ این جلسه مهدی چمران رئیس شورای شهر است که می‌تواند در مورد موضوع سال 93 اظهارنظر کند.

 

شهردار تهران با بیان اینکه عملکرد تمام سازمانها که مدیران آنها را منصوب کردم قابل ارزیابی است،گفت: زمانی است که ما باید ناظر بر کیفیت صحبت کنیم و مشخص است چه اتفاقاتی افتاده است.

 

وی با تأکید بر این موضوع که وقتی وارد دوره ششم مدیریت شهری شدیم یادمان هست که مقابل شورا و شهرداری تجمع شکل می‌گرفت. وضعیت آتش‌نشانان چگونه بود؟ اما امروز کارها بر مدار افتاده است. مگر یادمان رفته که 69 مجموع ورزشی تعطیل شده بود اما امروز همه آنها به مدار خدمت بازگشته‌اند. 600 هزار نفر در رویداد قهرمان شهر شرکت کردند.

 

زاکانی خطاب به اعضای شورا گفت: مگر فراموش کرده‌ایم که قبل از دوره ششم یک نگاه خاص دنبال می‌شد. معتاد متجاهر در سطح شهر رها شده بود ما محل اعتراض بودیم و وقتی می‌گفتیم نمی‌شود فرزندان خود را در کوچه و پس‌کوچه رها کرد می‌گفتند باید این افراد را با این سبک زندگی رها کرد.

 

زاکانی گفت: به 5 هزار نفر خدمت‌رسانی می‌کنیم و 2500 فضای جدید هم برای این افراد در حال راه‌اندازی است.

 

وی ادامه داد: برخی مواقع آمار در این بخش جابجا می‌شود این ربطی به شهرداری ندارد و به شرایط سایر دستگاه‌ها مربوط است. امیدواریم با مصوبه هیأت دولت بتوانیم خدمتگذار مردم باشیم. من می‌توانم راجع به تک‌تک سازمانها صحبت کنم و موارد را بگویم.

 

شهردار تهران با بیان اینکه اهتمام داشتیم که خدمات بهتری در سامانه به معلولان ارائه دهیم، گفت: چهار هزار و ۳۵۰ نفر از این سامانه استفاده می کنند، در حالی که بیش از ۱۰ هزار جانباز بالای ۵۰ درصد در سطح شهر داریم و بخشی از این افراد نمی توانستند از خدمات استفاده کنند؛ لذا سامانه در مسیر درست خود نبود.

 

وی افزود: معلولان تنها در منطقه ۲ و ۵ ساکن نیستند؛ لذا سیاست ما پیش بینی نقاط مختلف در سطح شهر برای خدمات رسانی به معلولان که مورد پیشنهاد آقای چمران بود، است.

 

شهردار تهران گفت: آقای امانی سه نکته را ذکر کردند. ما همه اساسنامه را به ریز بررسی کردیم. سازمان فاوا قبلا اساسنامه نداشت و ما جایی را نداشتیم به آن استناد کنیم. همه اساسنامه‌ها برای قبل بود.

 

وی خطاب به قائمی گفت: بفرمائید سازمان فاوا در چه زمانی شکل گرفته؟ قائمی گفت: ابتدا به صورت سازمان فاوا نبود.

 

زاکانی گفت: همه اساسنامه‌های سال 89 ملاک ماست اما فاوا اساسنامه نداشت و تنها مورد قابل استناد اساسنامه سال 93 بود. سازمان فاوا اساسنامه نداشت، چرا بر چیزی که می‌دانید استناد می‌کنید ما هم می‌توانیم جور دیگر صحبت کنیم اما خلاف مصلحت کشور است.

 

وی ادامه داد: یک سازمان رسمی از ما سؤال پرسید ما هم جواب دادیم آنها هم قانع شدند. چرا این بخش را نمی‌گویید؟ ما ذکر می‌کنیم که براساس قانون عمل شده، لیست ارائه کردیم و آن سازمان نظارتی هم قانع شد.

 

زاکانی گفت: پاسخ ما درباره پست‌های سازمانی براساس آئین‌نامه استخدامی معتبر است. در سالهای قبل انحرافاتی از قانون انجام شده، ما آن را اصلاح می‌ک یم تا دوباره بر مدار قانون بیاید.

 

وی دوباره به نامه 15 شهریور چمران در سال 94 اشاره کرد و گفت: در این نامه به محمدباقر قالیباف شهردار وقت قید شده که شهرداری موظف است اساسنامه‌ها را به طور جداگانه تنظیم و در قالب لایحه به شورا ارائه دهد اما این امر رخ نداد. رئیس شورا می‌تواند قضاوت کند لذا جواب چهار سؤال آقای امانی معلوم ا ست.

 

شهردار تهران اضافه کرد: سازمان فاوا به معنای سازمان فاوا اساسنامه نداشته است. سازمان فاوا در چه سالی تشکیل شده است؟ اساسنامه آن مربوط به سال 93 است. ما از سال گذشته تا امروز اساسنامه‌های نوزدهگانه را به شورا ارائه کرده امیدواریم اساسنامه‌ها اصلاح شود. اگر قرار است کسی مدعی باشد بنده باید مدعی باشم چون اساسنامه ابزار کار ماست و دراختیار شما است.

 

ناصر امانی عضو شورای شهر که طراح سؤال از شهردار بود گفت: بنده چهار سال معاون برنامه‌ریزی شهرداری بوده و در جلسات متعدد حضور داشته است. هر سازمانی ارگانی دارد و سؤال می‌کنم که سازمان ورزش که به مدیرعامل آن هم احترام قائل است براساس اساسنامه سال 1400، 1393 و یا 1389 بوده است.

 

وی با بیان اینکه نامه‌ای از سوی شهردار تهران به رئیس شورا ارسال شده و علیرضا شاه میرزایی و رسول جلیلی برای عضویت در هیأت مدیره سازمان به فاوا براساس اساسنامه سال 93 معرفی شده بود گفت: جالب است وقتی بنده می‌گویم؛ می‌گویند اساسنامه سال 93 غیرقانونی است اما شهردار بر این موضوع اصرار می‌کند.

 

وی ادامه داد: تصمیم گرفته شده که اساسنامه‌های سال 93 ابلاغ و ملاک عمل باشد. حرفهای شهردار نشان می دهد که همه اقدامات این سازمانها غیرقانونی است و هزاران میلیارد پول جابجا شده و ای کاش این مشاوره اشتباه را به شهردار نمی‌دادند.

 

امانی گفت: می‌گویند آئین‌نامه استخدامی شهرداری به بنده اجازه داده که اگر برای پست های سازمان کسی را پیدا نکردم از بیرون بیاورم. پست‌های سازمانی ارتباط به پست‌های شهرداری ندارد و پست مدیرعامل سازمان ربطی به پست سازمان ندارد.

 

وی ادامه داد: مگر می‌شود در اساسنامه برای مدیرعامل شرایطی را بگذاریم. شما با استناد به ماده 19 آئین استخدامی نیرو وارد کنید؟

 

وی با بیان اینکه بنده از جواب‌های شهردار قانع نشدم گفت: اما بنده این موضوعات را حتما پیگیری می‌کنم و اگر درست بود حتما در جلسه‌ا ی اعلام می‌ کنم که من از پاسخ‌های قانع شده‌ام.

 

زاکانی هم گفت حتما پیگیری کنید.

 

در ادامه چمران گفت: اگر مشکل اساسنامه است که وزارت کشور درباره آن نظر می‌دهد. نمی‌دانم که آقای امانی متوجه موضوع شدند؟ همه اینها در سال 1400 و قبل آن بررسی شده و اگر بخواهند دوباره بررسی کنند چند سال طول می‌کشد. البته وزارت کشور یک خانمی را به عنوان نماینده اعلام کرده که قرار است با کمیسیون برنامه و بودجه مشکلات را برطرف کنند.

 

در ادامه امانی خواست صحبت کند که چمران رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد: وقت تمام است و چون آقای عباسی از قبل وقت گرفته است اجازه صحبت دارد.

 

عباسی هم در این رابطه گفت: من از اعضای شورا، ریاست شورا، شهردار تهران و آقای امانی که سؤال را مطرح کرده تشکر می‌ کنم. امروز جلسه خوبی بود و قضاوت با نخبگان است. جلسه به صورت حرفه‌ای به صورت پرسش و پاسخ بود. حرف آقای چمران کاملا درست است و کسی که سؤال دارد باید سؤال رابپرسد و کسی باید جواب دهد. امروز در شورای ششم صحنه‌ای به نمایش گذاشته شده و همه کارها خوب پیش رفت.

 

اساسنامه‌های سال ۹۳ فاقد وجاهت قانونی است

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا در این جلسه گفت:آنچه ملاک تشخیص برای شوراست، مصوبات خود شوراست نه آیین‌نامه‌های بیرونی؛ موارد بیرونی باید منجر به مصوبات شورا شود و همانطور که شهردار تهران دقیق اعلام کرد؛ رئیس شورا تشخیص داد و ابلاغ کرد اساسنامه‌های سال ۹۳ فاقد وجاهت قانونی است و باید به سال‌های قبل بازگردد و شهردار به خوبی به همین موارد استناد کرد.

 

مظفر گفت: آقای امانی تنها به یک بند از یک نامه اشاره می‌کند اما اگر هیأت مدیره‌ای انتخاب شده و سازمان‌ها فعالیت داشتند بر اساس اساسنامه‌های سال‌های پیشین بوده و تعیین تکلیف صورت گرفته، نمی‌توان گفت اقدامات غیرقانونی بوده است. استنادات شهردار تهران کاملا وجاهت داشت و پیش از سال ۹۳ هم اساسنامه ها وجود داشته و منافاتی شکل نگرفته است./ فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار