بایدن کمک نظامی به تایوان را به‌عنوان یک کشور مستقل تایید کرد-راهبرد معاصر

بایدن کمک نظامی به تایوان را به‌عنوان یک کشور مستقل تایید کرد

دولت آمریکا با ارسال اطلاعیه‌ای به کنگره، کمک نظامی به تایوان را ذیل برنامه تامین مالی نظامی خارجی که معمولاً برای کشورهای مستقل استفاده می‌شود، تایید کرد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 August 31
کد خبر: ۲۰۲۳۵۴

به گزارش راهبرد معاصر. باوجود هشدارهای مکرر چین درباره هرگونه ارتباط دیپلماتیک مستقیم کشورهای خارجی با دولت منطقه‌ای تایوان و فروش تسلیحات به این جزیره، واشنگتن بسته کمک نظامی به تایپه را تایید کرد.

 

دولت «جو بایدن‌» رئیس جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه با ارسال اطلاعیه‌ای به کنگره، کمک نظامی به تایوان را ذیل برنامه تامین مالی نظامی خارجی که معمولاً برای کشورهای مستقل استفاده می‌شود، تایید کرد.

 

به نوشته «رویترز»، این اطلاعیه که توسط این خبرگزاری مشاهده شده، کمیته‌های کنگره آمریکا را از قصد وزارت امور خارجه برای تخصیص ۸۰ میلیون دلار بودجه برای حمایت نظامی از تایوان، مطلع کرد.

 

در این اطلاعیه آمده است: «برنامه تامین مالی نظامی خارجی برای تقویت توانایی دفاع از خود تایوان از طریق قابلیت دفاع مشترک و ترکیبی و افزایش آگاهی حوزه دریایی و قابلیت امنیت دریایی استفاده خواهد شد».

 

به نوشته رویترز، «مایکل مک‌کال» قانونگذار جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به این اقدام گفت از اینکه دولت بایدن بالاخره تایوان را ذیل برنامه تأمین مالی نظامی خارجی قرار داد، خرسند است.

 

مک‌کال در بیانیه‌ای ادعا کرد: «این سلاح‌ها نه تنها به تایوان کمک و از دیگر دموکراسی‌ها در منطقه محافظت می‌کند، بلکه توان بازدارندگی آمریکا را نیز تقویت کرده و امنیت ملی ما را در برابر حزب کمونیست چین تضمین می‌کند».

 

طبق این گزارش، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا ارسال این اطلاعیه به کنگره را تایید کرد اما مدعی شد که تصمیم برای کمک نظامی به تایوان ذیل این برنامه، دلیلی بر تغییر در سیاست‌های آمریکا درخصوص تایوان و چین نیست.

 

پیش از این، «تسای اینگ ون» رئیس دولت منطقه تایوان گفته بود که تایپه باید اولین دسته از تانک‌های آبرامز «ام۱» ساخت آمریکا را در سال ۲۰۲۴ دریافت کند.

 

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده