سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر از تولید برق ایران چقدر است؟-راهبرد معاصر

سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر از تولید برق ایران چقدر است؟

ظرفیت نصب شده تولید برق تجدیدپذیر در کشور در پایان تیرماه سال جاری به ۱۰۸۱ مگاوات رسید که سهمی ۱.۲ درصدی در ظرفیت اسمی تولید برق کشور دارد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 11
کد خبر: ۲۰۳۶۱۴

به گزارش راهبرد معاصر؛  طبق اعلام وزارت نیرو، در ایران میزان تابش خورشید نسبت به کشورهای اروپایی 40درصد بیشتر بوده و نسبت به کشورهای همجوار به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل دمای خنک‌تر و وزش باد مطلوب، شرایط مناسب‌تری برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و بادی دارد؛ واقعیتی که برخی کارشناسان عقیده دارند ظرفیتی بالقوه تا 100 هزار مگاوات برق به صورت نظری برای کشور فراهم کرده است.

 

با وجود این ظرفیت عظیم در بخش تولید برق از منابع بادی و خورشیدی، همواره در ایران توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با کندی و وقفه مواجه بوده و درحالی که قرار بود در طی دو سال گذشته، حداقل 1300 مگاوات ظرفیت جدید در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر وارد مدار شود و روند کند گذشته، با ریل‌گذاری جدید در دولت سیزدهم ادامه نیابد، بررسی آمار رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد که از پایان تیرماه 1400 تا پایان تیرماه 1402، تنها 178 مگاوات به ظرفیت اسمی تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزوده شده است.

 

در پایان تیرماه 1402، ظرفیت اسمی تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر (به‌علاوه نیروگاه‌های برق‌آبی کمتر از 10 مگاوات) به 1081 مگاوات رسید و سهم تجدیدپذیرها از ظرفیت اسمی تولید برق کشور را به 1.2 درصد رساند.

 

ظرفیت اسمی تولید برق ایران در پایان تیرماه 91 هزار و 245 مگاوات بوده که 1.2 درصد از این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های تجدیدپذیر است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده