پیش بینی قیمت طلای جهانی-راهبرد معاصر

پیش بینی قیمت طلای جهانی

همزمان با آغاز جریان دادوستد‌های انس طلای جهانی در هفته جاری، رالی نزولی دیگری استارت خورد. قیمت هر انس طلا در ابتدای هفته در حالی که حوالی 1849 دلار قرار داشت تا سطح 1815 دلار نیز در روز گذشته پایین آمد. آیا گزارش مشاغل ADP ایالات متحده می‌تواند آغازگر موج فروش جدیدی در معاملات انس باشد؟
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 04
کد خبر: ۲۰۷۰۴۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی که معاملات انس طلای جهانی و جفت‌ارزها به میانه هفته رسیده‌اند، دلار آمریکا همچنان بهتر از رقبا عمل می‌کند. در واقع، افزایش پیوسته بازدهی اوراق خزانه آمریکا بستر قدرت‌نمایی اسکناس آمریکایی را فراهم می‌سازد. شاخص دلار آمریکا (DXY) بالاتر از پیک چندماه اخیر خود قرار دارد (سطح 107 واحدی) و بازدهی اوراق خزانه 10 ساله در سطح 4.9 درصدی قرار گرفته است.

سنتیمنت محافظه‌کارانه بازار در ابتدای هفته به دلار کمک کرد تا قدرت خود را حفظ کند. این اتفاق باعث شد تا فضای حرکتی برای نوسانات مثبت انس طلای جهانی محدود شود. شرکت توسعه‌دهنده املاک و مستغلات “اورگرند” که به شدت بدهکار و مقروض است، روز یکشنبه اعلام کرد که به دلیل ادامه تحقیقات در مورد زیرمجموعه اصلی داخلی خود یعنی شرکت گروه املاک و مستغلات “هنگدا”، قادر به پرداخت بدهی جدید نیست. این رخداد باعث شد این شرکت برنامه بازسازی بدهی خود را به تعویق بیندازد و باعث افت شاخص‌های سهام جهانی شود.

داده‌های ایالات متحده در روز سه‌شنبه نشان دادند که احساسات مصرف‌کننده در ماه آگوست به وخامت خود ادامه داده و شاخص اعتماد مصرف‌کننده هیئت کنفرانس از 108.7 در ماه اوت به 103 در سپتامبر کاهش یافت. شاخص انتظارات مصرف‌کننده این نظرسنجی نیز از 83.3 به 73.7 کاهش یافت. در همین حال، عدم پیشرفت در مذاکرات بودجه ایالات متحده، نگرانی‌ها در مورد تعطیلی دولت ایالات متحده و تأثیر منفی احتمالی آن بر رتبه اعتباری ایالات متحده را افزایش داد.

پس از اینکه سنا لایحه‌ای را برای جلوگیری از تعطیلی در روز سه‌شنبه ارائه کرد، کوین مک‌کارتی، سخنگوی حزب جمهوری‌خواه گفت: اگر لایحه شامل محدودیت‌های مرزی و مهاجرت نباشد، از این لایحه حمایت نخواهد شد. فروش اوراق قرضه در حالی ادامه یافت که طرفین از هم جدا بودند و بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده به بالاترین سطح خود از سال 2007 به بالای 4.6 درصد رسید.

در نتیجه، قیمت طلا در اواسط هفته گذشته به کاهش ادامه داد. هنگامی که انس طلای جهانی به زیر 1900 دلار رسید، فروشندگان فنی وارد عمل شدند و طلا به ضعیف‌ترین سطح خود از ماه مارس یعنی زیر 1870 دلار سقوط کرد.

همبستگی میان شاخص‎‌ها، چیزی نیست که معامله‌گران آن را نادیده بگیرند. گزارش مشاغل بخش خصوصی (ADP) یک اشاره متزلزل به انتشار رسمی حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) ارائه می‌دهد. با این وجود، این شاخص اهمیت بالایی دارد و می‌توان عنوان پیش‌نمایشی برای NFP را برای این دست از داده‌ها در نظر گرفت. در این بخش از گزارش دو دلیل که سورپرایز صعودی در آمار و ارقام شاخص ADP، از دید کارشناسان محتمل است، ارائه می‌شود.


پس از چندین ماه افزایش شغلی قوی، آمار بزرگترین ارائه‌دهنده حقوق و دستمزد آمریکا در ماه آگوست، تنها 177 هزار شغل افزایش نشان داده است. با این حال، وجود چنین دست‌اندازهایی در سال برای چنین ابعاد اقتصاد بزرگی چون ایالات متحده طبیعی است. بنابراین می‌توان انتظار داشت آمار ضعیف ماه آگوست با جهش ADP در سپتامبر به تعادل رسد.

آن‌طور که در گزارش مشاغل ADP در 12 ماه گذشته مشاهده می‌شود، بیش از دو سوم موارد، با شگفتی‌های قابل توجهی در آوریل، مه، ژوئن و جولای همراه بوده و آمار مشاغل فراتر از تخمین کارشناسان رفته است. از این رو به نظر نمی‌رسد از دست دادن 18 هزار شغل در آگوست آغازگر روندی کاهشی در آمار مشاغل ADP ایالات متحده باشد.

گزارش ADP درست مانند داده‌های مربوط به حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) در هفته منتهی به 12 هر ماه تنظیم می‌شود. در این مورد، داده منتشر شده در هفته منتهی به 15 سپتامبر حاکی است که تا کنون تنها با 202 هزار ادعای بیکاری، پایین‌ترین حد چرخه جاری بوده است.

گزارش مشاغل ADP در ماه سپتامیر، با انتظارات پایینی همراه بوده است. از سوی دیگر ارقام خوش‌بینامه حاکی از شانس بالای جهش صعودی این داده‌هاست. این موضوع باعث شده داده همه احتمالات به نفع اسکناس آمریکایی رقم بخورد.

اما پرسش در ذهن معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این است که رالی نزولی انس طلای جهانی در برابر دلار چه مدت طول خواهد کشید؟ ایستگاه چرخش بازار، داده‌های مربوط به PMI خدمات ISM است که پیش از داده‌های ADP منتشر خواهد شد. بازارها ممکن است تا حدی، هر حرکت کوتاه‌مدت را معکوس کنند و خود را برای انتشار نسخه بعدی داده‌ها آماده سازند./تجارت نیوز

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده