به گزارش راهبرد معاصر؛ رضامراد صحرایی با حضور در شبکه آموزش سیما اظهار کرد: سال گذشته قراردادی سه جانبه بین وزیر وقت آموزش و پرورش، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه در رابطه با خرید خدماتیها بسته شد، مبنی بر اینکه دیگر بحث خرید خدمات تمام شود. بر این مبنا قرار شد همه این نیروهای خرید خدماتی در آزمون استخدامی شرکت کنند تا استخدام شوند و در آزمون نیز به ازای سالهای سابقه کار، امتیاز خاص به آنان دادیم.
وی با بیان اینکه امسال ۴۰۰۰ نیروی خرید خدماتی از بین ۲۲ هزار نیروی خرید خدماتی وزارت آموزش و پرورش در آزمون استخدامی قبول شدند، ادامه داد: طبق قانون، استخدام این نیروها فقط از طریق آزمون ممکن است. در عین حال به عنوان وزیر آموزش و پرورش به کیفیت کار بسیاری از این نیروها اعتقاد دارم. امسال هم اجازه جذب این نیروها را جز از طریق آزمون نداشتیم، اما با دستور رئیس جمهوری تمام خرید خدماتیهای قبلی به خدمت فراخوانده شدند که تعداد آنان حدود ۱۸ هزار نفر است.
صحرایی با بیان اینکه امسال برای آزمون آموزگاری نیاز به جذب ۷۰ درصدی نیروهای مرد داشتیم، اما ۹۲.۵ درصد شرکت کنندگان زن بودند افزود: از این رو برای آزمون آموزگاری قید زن و مرد را برداشتیم. امسال ۲۰۰ هزار معلم کسری به معنی ناترازی داشتیم که این کسری دو یا سه ساله درست نشده و سنواتی است. یکی از دلایل این ناترازی افزایش سه میلیون نفری جمعیت دانش آموزان از سال ۹۴ تا الان است. ریشه این ناترازی به این برمیگردد که دانشگاه تربیت معلم در سال تاسیس با ۲۳ هزار دانشجو شروع کرد و قرار بود طوری فعالیت آن پیش رود که تمام خروجیهای آموزش و پرورش از این طریق تامین شود، اما این اتفاق نیفتاد و چهار سال بعد ورودی این دانشگاه به زیر ۴۰۰۰ نفر رسید و در نهایت ناترازی ۷۹ هزار معلمی در آموزش و پرورش ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه تشخیص دولت وقت این بود که به جای تربیت معلم تامین معلم کند، ادامه داد: درواقع بخشی از ماموریت آموزش و پرورش ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان بیکار آموزش عالی شده بود. یعنی گفتند این همه فارغ التحصیلان و بیکار داریم و شما تازه میخواهید کسی را تعلیم دهید؟ درحالی که معلمی یک حرفه و فن است و هنوز برخی این موضوع را باور نکردهاند. برخی هنوز فرق عالم و معلم را نمیدانند. ما زمانی ۵۲۱ یا ۵۲۶ دانشگاه تربیت معلم داشتیم، اما امروز این آمار زیر ۱۰۰ عدد است و دانشگاه فرهنگیان ۹۶ پردیس دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش امسال ۷۵ هزار معلم جدید جذب کرده است، توضیح داد: یکی از دلایلی که هنوز به برخی کلاسها معلم اصلی ملحق نشده این است که ظرفیت استخدامی دیر اعلام شد و هنوز نتیجه آزمون استخدامی اعلام نشده است. احتمالا یک تا دو هفته آتی نتایج تکمیل ظرفیت آزمون آموزگاری و نتایج نهایی آزمون دبیری اعلام و کلاسها پر میشود. ما قریب به ۶۵۰ هزار کلاس درس داریم و رسته شغلی همه ما در آموزش و پرورش معلم است؛ بنابراین هروقت کلاس خالی شود، یک معلم دیگر کلاس را پر میکند. اولا ما وظیفه داریم معلم تامین کنیم و میکنیم. دوما معلمان ما تا زمان الحاق معلم اصلی نمیگذارند کلاس بدون معلم بماند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه حدود ۱۰۷ هزار مدرسه دولتی و ۱۸ هزار مدرسه غیر دولتی داریم، گفت: ما ۱۵۳ میلیون جلد کتاب چاپ میکنیم. برخی میگویند کتاب به فلان منطقه نرسیده، اما کتاب به همه جا رفته و به دست همه رسیده است. هر کسی که این همه کار را نبیند، نابینا است و با چنین فردی هیچ کاری نمیتوان کرد.
صحرایی گفت: ما مدارس یک کلاسه و کلاسهای یک نفره داریم. بیش از چند هزار معلم داریم که با ایل کوچ میکنند. سال قبل بیش از ۳۰۰۰ معلم داشتیم که با ایل کوچ میکردند. در چندین استان به صورت جداگانه اداره آموزش و پرورش عشایری داریم. کشور ما حدودا ۱۵ مرز دارد و در تمام این نقاط مرزی و جاهایی که حتی پلیس و پاسگاه نیست، ما معلم داریم.
بیش از ۹۰۰ هزار معلم شامل رتبه بندی شدند
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره رتبه بندی معلمان اظهار کرد: این دولت در تنگنای شدید مالی پذیرفت که رتبه بندی را تا سقف ۳۸ هزار میلیارد تومان انجام دهد. قبلا این کار با ۸۰۰۰ میلیارد و برای ۶۰ درصد معلمان هم اجرا نشده بود. این بار، اما با ۳۸ هزار میلیارد تومان و با جمعیت قابل توجه معلمان، ساماندهی شد. در مهر یا آبان سال قبل به جمعیت مخاطبین این قانون که تا آن زمان ۶۴۰ هزار نفر بودند، ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر اضافه شد. الان بیش از ۹۰۰ هزار نفر شامل رتبه بندی شدهاند. درواقع هر معلمی که حداقل یک سال سابقه کار دارد، مشمول این قانون است.
وی یادآور شد: سال گذشته اختلاف نظری بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش ایجاد شد؛ چراکه رقم پرداختیها بیشتر شده بود و عید امسال تلخ بود. رتبه بندی دیر انجام شد و معوقات نیز دیر پرداخت شد و نهایتا منجر به تغییر در آموزش و پرورش شد و بار این مسئولیت به دوش بنده افتاد. اولین کار این بود که اعلام کردیم کسانی که اعتراض دارند اعلام کنند و ما اعتراضات را بررسی کردیم. برخی معلمان از رتبه خود راضی نبودند و اعتراض کردند. در مرحله اول قریب به ۲۰۰ هزار نفر از ۹۰۰ هزار نفری که مشمول رتبه بندی بودند، اعتراض کردند. آیین نامه رتبه بندی به ما اجازه نمیداد بازه زمانی ثبت اعتراض را باز نگه داریم، اما رئیس جمهوی اجازه دادند و ما سامانه را باز کردیم و نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر دیگر نیز اعتراض کردند.
صحرایی با اشاره به اینکه حجم اعتراضات عظیم بود، بیان کرد: در اولین گام ۶۳ هزار حکم صادر و معوقات از فرودین تا شهریور پرداخت شد. الان نیز در حال بررسی هستیم. چند فضا یکی در مدرسه البرز و دیگری در جاهای دیگر تعیین شده و ۱۰۰ نفر از همکاران به صورت دو نوبته این پروندهها را برسی میکنند تا پرونده معلمانی که رتبه آنها بالاتر میرود را در بیاروند. ما فعلا برای معلمانی که رتبه آنها پس از اعتراض بالاتر میرود، حکم میزنیم.
وی در پاسخ به اینکه حقوق معلمان چقدر است؟ توضیح داد: میانگین حقوق معلمان با احتساب رتبه بندی، ۳۰ درصد از کارمندان دولت پایینتر است. رتبه بندی به طور متوسط ۲۶ درصد حقوق معلمان را افزایش داد، اما با این حال باز هم حقوق معلمان از اصل حقوق کارمندان دولت ۳۰ درصد پایینتر است و ما باید این فاصله را جبران کنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره واریز حق التدریس معلمان تصریح کرد: حق التدریس معلمان را یک سال ندادیم، اما رئیس جمهوری دستور دادند و از این ماه به تدریج شروع به پرداخت میکنیم. قرار است از این به بعد حق التدریس را هر ماه به معلمها پرداخت کنیم. این دستور رئیس جمهوری است، اما اشکالی نیز در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد و آن این است که ساماندهی ما بعضا تا اسفند تمام نمیشود. در حال حاضر، اما در بسیاری از استانها ساماندهی کامل است و اگر در آبان این کار تمام شود از همان موقع پرداخت حق التدریس را شروع میکنیم.
صحرایی توضیح داد: در موضوع رتبه بندی حقیقتا اگر این اتفاق نمیافتاد، حالا حالاها رخ نمیداد. ما رتبه بندی را اجرا کردیم و رییس جمهوری گفتند این کف رتبه بندی بود. امروز رتبه بندی در حقوق است و امسال ۲۶ هزار میلیارد تومان (همت) حقوق دیده شده که از بین نمیرود.
وی درباره مشکلات رفاهی معلمان نیز عنوان کرد: واقعیت تلخی است که کارمندان دستگاههای دیگر برای هر مناسبتی هدیه میگیرند، اما معلمان چیزی دریافت نمیکنند. امسال در روز معلم به معلمان هدیه ناچیزی دادیم. بعد از آن شورای حقوق و دستمزد چهار تاریخ تعیین کرد که معلمان ما نیز برای آن چهار مناسبت هدیه دریافت کنند و این کار تصویب شده است. بنا بر دستور رئیس جمهوری قرار است رفاهیاتی که به صورت عمومی به بقیه کارکنان دولت داده و از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت میشود، به معلمان هم پرداخت شود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین خبر داد: سازمان رفاهی و اقتصادی معلمان را ایجاد میکنیم، اما باید مسیر را به طور طبیعی طی کند. این سازمان رفاهی را در اختیار خود معلمان قرار میدهیم تا به صورت غیر دولتی اداره شود. هیات مدیره و هیات امنای آن از خود معلمان و با ساز و کار قانونی خواهد بود تا مسائل رفاهی را یک جا جمع کنیم. امیدواریم در سال جاری و در این شش ماه باقی مانده اساسنامه و آیین نامه آن نوشته شود و تا سال آینده آن را اجرا کنیم.
صحرایی در پاسخ به معلمی درباره چرایی مشمول نشدن فوق العاده ویژه برای معلمان توضیح داد: فوق العاده ویژه معلمان با اجرای رتبه بندی همزمان شد. برای برخی مشاغل تخصصی فوق العاده ویژه در نظر گرفته شده، اما آموزش و پرورش در آن به صورت ۵۰ درصدی هم دیده نشده است و اختلاف نظری بین ما و برخی دستگاهها درباره اینکه فوق العاده ویژه برای کدام دسته از معلمان ایجاد شود، وجود دارد. تصمیم گیرنده در این مورد شورای حقوق و دستمزد است و من حداقل سه بار در این زمینه با شورای حقوق و دستمزد گفتگو کردم. این امر بودجه قابل توجهی میخواهد، اما کوتاه نخواهیم آمد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پایین بودن حقوق برخی معلمان مدارس غیر دولتی گفت: این ضعف وجود دارد، اما سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی قانون دارند. در قانون این سازمان این موضوع پیش بینی نشده است و از این رو با این معلمان بعضا اینطور برخورد میشود. اصلاحیه قانون این سازمان را به مجلس داده ایم که در آستانه ورود به صحن است. / ایسنا