وزارت آموزش و پرورش: بیش از ۴۰ درصد دانش آموزان در برخی استان‌ها دچار چاقی هستند-راهبرد معاصر

وزارت آموزش و پرورش: بیش از ۴۰ درصد دانش آموزان در برخی استان‌ها دچار چاقی هستند

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با ابراز نگرانی نسبت به اضافه وزن دانش آموزان گفت: در برخی استان‌ها بیش از ۴۰ درصد دانش‌آموزان با معضل چاقی و اضافه وزن روبرو هستند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 09
کد خبر: ۲۰۷۷۲۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ صادق ستاری فرد در ویژه برنامه گفتگو که از شبکه شاد پخش شد، اظهار کرد: نگرانی جدی داریم چراکه متاسفانه سبک زندگی و تعذیه‌ای دانش آموزان به سمتی رفته است که چاقی و اضافه وزن آنان بسیار نگران کننده شده است. ۱۰ سال پیش این نرخ ۲۰ درصد بود، اما الان در برخی استان‌ها از این عدد رد شده و در بعضی استان‌ها نرخ چاقی حتی دو برابر شده است.

وی با بیان اینکه پنج سال قبل نرخ چاقی ۳۰ درصد بود، اما اکنون در برخی استان‌ها از مرز ۳۰ درصد عبور کرده است، ادامه داد: در برخی استان‌ها بیش از ۴۰ درصد دانش‌آموزان با معضل چاقی و اضافه وزن روبرو هستند و این موضوع از نظر رشدی و تربیتی بسیار نگران کننده است. لازم است اولیا با آموزش و پرورش این مشکل را رفع کنند؛ لذا هم سبک زندگی فعال و با تحرک بالا و هم انجام ورزش در مدرسه با گروه همسالان و نیز ورزش با خانواده می‌تواند به این امر کمک کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: به همان میزان که چاقی افزایش می‌یابد، حافظه ضعیف‌تر می‌شود و دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی نیز دچار مخاطره می‌شوند. بحث بلوغ زودرس هم مطرح است. افسردگی و نارضایتی از بدن نیز از جمله چالش‌هایی است که اضافه وزن می‌تواند برای دانش‌آموز به همراه داشته باشد، لذا اگر اولیا همکاری نکنند برنامه‌های آموزش و پرورش در این خصوص شکست می‌خورند.

ستاری فرد با تاکید بر اینکه مصرف روزانه شیر و صبحانه کامل را برای فرزندان باید به طور جدی دنبال کنیم، افزود: بیش از ۶۰ درصد فرزندان مصرف صبحانه کامل ندارند یا مصرف ناقص دارند. مصرف کیک و... به عنوان صبحانه همان صبحانه ناقص است که می‌تواند فرزند را دچار چالش کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حلقه مفقوده بین آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت، ارتباط بین نهاد خانواده و نهاد مدرسه است، اظهار کرد: ارتباط اولیاء با مدرسه می‌تواند به رشد و تعالی دانش آموز در ابعاد تربیتی و آموزشی کمک کند.

وی با اشاره به نقش بازی و تاثیر آن بر تربیت گفت: مادامی که بازی بین والد و فرزند وجود دارد، ارتباط بین آن‌ها مستحکم می‌شود و این ارتباط از طریق بازی به ویژه در دوره طفولیت که تنها ابزار ارتباطی کودک و والدین بازی هست پررنگ می‌شود.

ستاری فرد خطاب به والدین تصریح کرد: سعی کنید با بازی فرزند خود را تربیت کنید و حتی برخی موضوعات نیز از این طریق آموزش دهید چراکه نقش بازی در رشد، آموزش، آگاهی بخشی و تربیت فرزندان به ویژه در دوران طفولیت پر اهمیت و جدی است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: مادامی که بازی به عنوان ابزار تربیتی بین والدین و فرزندان هست، ما نگران موضوع تربیت فرزند نیستیم، اما با بزرگتر شدن فرزند این ابزار کمرنگ‌تر می‌شود و با این ادبیات که «تو بزرگ شدی» و ... احساس می‌کنیم باید با بزرگ شدن فرزند، بازی را به عنوان یک ابزار ارتباطی حذف کنیم. از اینجاست که ارتباط کمتر، قطع و چالش ایجاد می‌شود؛ لذا فرزند از والدین فاصله می‌گیرد. از این رو فرزند باید سراغ سرگرمی‌های دیگر مثل گوشی و ... برود.

وی خطاب به والدین ادامه داد: بعضا در دوره نوجوانی که دوره شکل گیری هویت فرزند است، چون ابزار بازی حذف شده است، ارتباط ما هم با فرزند کمرنگ‌تر می‌شود؛ لذا مادامی که با بچه‌ها در حال بازی هستیم، ارتباط بین فرزند و خانواده مستحکم و اعتماد متقابل و دوستی و رفاقت خانوادگی بیشتر شکل می‌گیرد، اما از یک سنی به بعد با فرض بزرگ شدن فرزند این ابزار کنار می‌رود و فاصله بیشتر می‌شود. اینجاست که چالش‌های اجتماعی و عدم فهم مشترک بین اعضای خانواده پیش می‌آید؛ لذا بازی را هیچوقت از فرزندان نگیرید چرا که با بازی و نشاط درون خانوادگی می‌توان به استحکام روابط خانوادگی رسید. از سوی دیگر تشویق فرزند نسبت به توانایی‌هایش و ترغیب و انگیزه دادن به او بسیار مهم است.

ستاری‌فرد با بیان اینکه والدین شاید از دوره متوسطه دوم دیگر نتوانند با فرزند بازی کنند، اما می‌توانند تماشاگر بازی او باشند، افزود: آموزش و پرورش باید زمینه انجام فعالیت‌های ورزشی و گروهی بین والد و فرزند را در محیط مدرسه و اماکن ورزشی آموزش و پرورش فراهم کند. در این راستا طرحی را دنبال کردیم که بر اساس آن در روز‌های پنج شنبه و جمعه بتوانیم شاهد حضور خانواده‌ها در اماکن ورزشی آموزش و پرورش باشیم. پنجشنبه‌ها دختران و مادران و و جمعه‌ها پدران و پسران می‌توانند از این امکان استفاده کنند. واقعیت تلخ این است که امروزه به علت درگیری‌های شغلی و معیشتی خانواده‌ها، کمتر شاهد در کنار هم بودن والدین و فرزندان هستیم و این طرح نیز به همین منظور اجرا شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: ورزش باعث شکوفایی استعداد‌های فطری، خون رسانی به اعصاب حرکتی و تقویت ذهن و هوشیاری دانش‌آموز می‌شود، لذا می‌تواند فرزند را در موقعیت مناسب یادگیری قرار دهد.

ستاری فرد افزود: ورزش به جامعه پذیری فرزند و دوری از آسیب‌های اجتماعی و سلامت جسم او کمک می‌کند؛ لذا زنگ ورزش یک بهانه و فرصت حداقلی است برای انجام فعالیت‌های ورزشی و گاهی آموزش‌های حداقلی برای دانش آموزان است که بتوانند زیست ورزشی مناسبی داشته باشند. جذاب‌ترین زنگ و درس و محبوبترین درس برای دانش آموزان زنگ ورزش است.

وی خطاب به والدین تاکید کرد: فرزندان را برای شرکت در مسابقات ورزشی درون مدرسه‌ای تشویق کنید و خودتان برای تماشا بیایید و تشویقشان کنید.

ستاری‌فرد در پایان توضیح داد: ممکن است در برخی مدارس معلم ورزش وجود نداشته باشد، اما همانطور معلم ابتدایی در زنگ ریاضی کنار دانش آموز هست، حق دارد در زنگ ورزش نیز کنار دانش آموزش باشد تا همه ابعاد وجودی دانش آموزش را بیشتر درک کند؛ لذا فقدان معلم ورزش دردوره ابتدایی می‌توان نقطه ضعف ندانست بلکه این امر می‌تواند یک نقطه قوت باشد تا معلم با این کار ضعف دانش آموزش را جبران کند. / ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده