بحران بیخ گوش دبی-راهبرد معاصر
پزشکیان: مصمم به عملیاتی کردن طرح جامع راهبردی ایران و روسیه هستیم بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل در اعتراض به توافق تبادل اسرا استعفا کرد رأی دادگاه عالی آمریکا به ممنوعیت تیک‌تاک متن معاهده راهبردی ایران و روسیه منتشر شد/ جزئیات توافق تهران و مسکو نخست‌وزیر گرینلند: نمی‌خواهیم بخشی از ایالات متحده باشیم پزشکیان: زمان استاندارد دوگانه به پایان رسیده است / پوتین: ایران و روسیه همکاری‌های اطلاعاتی دارند ببینید | لحظه امضای اسناد همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه توسط پوتین و پزشکیان معاهده مشترک جامع راهبردی ایران و روسیه امضاء شد پوتین: مطمئنم توافق جدید تهران-مسکو به آینده همکاری طرفین کمک می‌کند کابینه امنیتی اسرائیل با توافق تبادل اسرا و آتش‌بس موافقت کرد پوتین در دیدار با پزشکیان: لازم است همکاری‌های ایران و روسیه در سطح منطقه و بین الملل گسترش یابد پزشکیان در دیدار با پوتین: با امضای طرح جامع راهبردی ارتباطات‌مان را تقویت می‌کنیم دیدار پزشکیان با نخست وزیر روسیه هیئت قضایی حکومت طالبان عازم ایران شد دیدار پزشکیان با پوتین

بحران بیخ گوش دبی

دبی، ساخت بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا را که در این امارت در حال ساخت است، به دلیل بحران مالی متوقف کرد تا افتتاح آن پنج سال دیگر به تعویق بیفتد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 31
کد خبر: ۲۰۷۹۴

به گزارش راهبرد معاصر، دولت در امارت «دبی»، ساخت فرودگاه بین‌المللی «آل مکتوم» را که قرار است بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا باشد، متوقف کرده است.

 

خبرگزاری بلومبرگ از منابع آمریکایی گزارش کرد که تزریق پول و حمایت مالی از پروژه تا اطلاع ثانوی متوقف شده و علت آن مشکلات در اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

 

بخش نهایی و توسعه‌یافته فرودگاه آل مکتوم که قرار بود ۲۰۲۵ افتتاح شود و در صورت تکمیل شدن ظرفیت پذیرش سالانه ۲۵۰ میلیون مسافر را خواهد داشت، پنج سال دیگر یعنی تا سال ۲۰۳۰ به تعویق افتاده است. 

 

هدف از این پروژه که هزینه آن بالغ بر ۳۶ میلیارد دلار اعلام شده، ساخت فرودگاهی محوری برای شرکت «هواپیمایی امارات» است که در تملک امارت دبی قرار دارد.

 

پروژه اولیه فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم یا «دبی وُرلد سنترال» در سال ۲۰۱۳ افتتاح شده که فقط به یازده شرکت هواپیمایی تا الان خدمات داده است. 

 

گفته می‌شود پس از اتمام کار ساخت در ساختمان مسافران تمام شده و با آنکه ظرفیت این پروژه تا کنون پنج برابر شده تا به ۲۶.۵ میلیون مسافر تا سال گذشته برسد، اما فقط به ۹۰۰ هزار مسافر سالانه خدمات داده می‌شود. 


موقعیت فرودگاه آل مکتوم در امارات

 

عملکرد اقتصادی امارت دبی در سال گذشته، میانگین رشدی کمتر از نُه سال گذشته را نشان می‌دهد و این نتیجه تنش‌های ژئوسیاسی و کاهش قیمت نفت و کاهش ترددهای گردشگری اعلام شده است. میانگین رشد امارت دبی در سال ۲۰۱۸، ۱.۹۴ اعلام شده حال آنکه این میانگین در سال قبل از آن (۲۰۱۷) ۲.۸ اعلام شده بود. 

 

شرکت فرودگاه‌های دبی اعلام کرده که «جدول زمانی دقیق و جزئیات گام‌های بعدی، هنوز به طور کامل تهیه نشده است». این شرکت مدعی شده که علت این امر تضمین استفاده کامل از فناوری روز و بیشترین بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌هاست. 

 

نخستین بار نیست که این پروژه در دبی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. پیشتر نیز توسعه فرودگاه آل مکتوم در اکتبر سال گذشته با تأخیر مواجه شده بود. 

 

شبکه الجزیره نیز گزارش کرد، اقتصاد دبی که تکیه بر گردشگری و ارائه خدمات متنوع بین‌المللی دارد، روزهای سختی را در سایه کاهش ارزش بازار املاک و احتمال رکود بیشتر در این بخش، پشت سر می‌گذارد. 

 

منبع: فارس

ارسال نظر