تکاپوی کشورهای عربی برای سرمایه‌گذاری در سوریه-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

تکاپوی کشورهای عربی برای سرمایه‌گذاری در سوریه

با تثبیت اوضاع در سوریه به دنبال شکست داعش و بسیاری از گروه‌های تروریستی، کشورهای عربی به ویژه امارات در حال عادی‌سازی روابط خود با سوریه و تدارک سرمایه‌گذاری در این کشور هستند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 03
کد خبر: ۲۱۱۲۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ شصت و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی دمشق با عنوان «از دمشق به سوی جهان» فعالیت‌های خود را از تاریخ 28 اوت تا 6 سپتامبر 2019 آغاز کرد. دمشق شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی صنایع دمشق را با مشارکت 38 کشور در فضایی به وسعت 100 هزار متر مربع و با افزایش 500 شرکت نسبت به دوره قبل افتتاح کرد. این نمایشگاه که در چند سال گذشته به علت جنگ و مشکلات داخلی سوریه کم فروغ برگزار می شد، امسال با تبلیغات گسترده دولت سوریه در دمشق برپا شده است.

 

آنچه بر اهمیت نمایشگاه امسال می‌افزاید حضور گسترده نمایندگان کشورهای عربی است. از میان 400 فعال اقتصادی خارجی امارات یکی از بزرگ ترین هیئت ها متشکل از 40 شخصیت بلندپایه و پس از آن عمان با 35 شخصیت در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

 

همچنین کمیته بازاریابی این نمایشگاه از 200 بازدیدکننده عرب و خارجی نیز دعوت کرده‌اند که تخصص اکثرشان در صنایع غذایی و پوشاک است. نکته مهم دیگر آن است که شرکت های عربی و خارجی به صورت مستقیم و نه در قالب واسطه‌ها و نمایندگی ها در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

 

هیئت های عربی شرکت کننده در نمایشگاه به توصیه ها درباره خودداری از اظهار نظر مطبوعاتی نیز عمل کرده اند. اما «محمد مطر»، مدیر کل یک شرکت اماراتی تولیدکننده روغن موتور تأکید کرد که امارات به سمت بهبود روابط با سوریه رفته است چون سوریه بازار بسیار خوبی در پیش خواهد داشت و فضای مناسبی برای شرکت های ساختمان سازی و صنعتی خواهد بود.

 

چند روز پیش از افتتاح این نمایشگاه، آمریکا با صدور بیانیه‌ای به فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی درباره مشارکت در این نمایشگاه هشدار داد و تأکید کرد که هر شرکتی یا شخصی که با دولت بشار اسد فعالیت بازرگانی کند در معرض تحریم های آمریکا خواهد بود.

 

محمد مطر درباره هشدارهای آمریکا درباره همکاری با دولت سوریه گفت که امارات هم منافع خودش را دارد و از این هشدارها نمی ترسد و افزود که «هیئت اماراتی از تسهیلات ویژه ای برخوردار شده و پیش از رسیدن هیئت اماراتی، مقامات رسمی دو کشور با هم مذاکرات مستقیم برای همکاری درازمدت داشته اند.»

 

هیأت بازرگانان اماراتی که برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی اقتصادی دمشق به سوریه سفر کرده است، از توافق با طرف سوری درباره سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف خبر داد. «عبدالله سلطان العویس» رئیس اتاق بازرگان و صنایع شارجه در این باره دو طرف اماراتی و سوری درباره سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی و صنایع زراعی توافق کردند.

 

طبق گزارش وبگاه عربی ۲۱، العویس که با هیأت اماراتی به دمشق سفر کرده است، افزود که بخش خصوصی به دنبال فرصت‌های دائمی برای سرمایه‌گذاری است و نمایشگاه بین‌المللی دمشق به خاطر اهمیت و مساحت بزرگ آن، بخش خصوصی را برای مشارکت در این نمایشگاه و بررسی امکان سرمایه‌گذاری ترغیب کرد.

 

به نوشته روزنامه الوطن سوریه، «سرور حمد» نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع فجیره نیز گفت: «زمینه‌های سرمایه‌گذاری در سوریه که مورد توجه شرکت‌های اماراتی است، متنوع است از جمله زمینه‌های گردشگری، املاک، بخش صنایع، کشاورزی و به خصوص صنایع پنبه، منسوجات، روغن زیتون و تولید برق.»

 

با تثبیت اوضاع در سوریه پس از شکست داعش و بسیاری از گروه‌های تروریستی، کشورهای عربی در حال عادی سازی روابط خود با سوریه هستند. در حال حاضر دولت مرکزی بشار اسد با پیشروی در مناطق شمالی سوریه در حال تکمیل و تثبیت کنترل و قدرت خود در تمام نقاط سوریه است. گفته شده بیش از 90 درصد از خاک سوریه در حال حاضر در کنترل ارتش و نیروهای دولتی قرار دارد و ثبات به این مناطق بازگشته است.

 

دولت آمریکا پیشتر در مورد هر نوع همکاری با دولت سوریه و شرکای بشار اسد، رئیس جمهور، هشدار داده بود و شرکت این افراد در نمایشگاه دمشق در عمل به معنی نادیده گرفتن هشدارهای آمریکا درباره معامله با دولت بشار اسد و وابستگان به آن است. امارات متحده عربی یکی از متحدان آمریکا در منطقه است که با نزدیکی به سوریه در تلاش است نفوذ خود را در این کشور افزایش دهد؛ حدود هشت ماه پیش (دسامبر ۲۰۱۸) این کشور سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد که این اقدام با واکنش آمریکا همراه بود.

 

طی روزهای گذشته نیز مجتهد وبلاگ‌نویس مشهور سعودی از تلاش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای برقراری مجدد روابط با سوریه خبر داده است. مجتهد در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی توئیتر نوشت: «محمد بن سلمان به وزارت امور خارجه درباره فراهم نمودن زمینه‌های لازم برای بازگشت سفیر سعودی به دمشق در مدت چند هفته آینده دستور داده است. همچنین وی به دیگر وزارتخانه‌های ذی‌ربط در زمینه ایجاد طرحی برای بازگرداندن روابط تجاری و اقتصادی با سوریه دستور داده است.» مجتهد افزود: «درست برعکس آنچه بسیاری تصور می‌کنند اختلافی بین عربستان و امارات در زمینه سوریه نیز وجود ندارد.»

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده