به گزارش راهبرد معاصر؛ امروز در پی دومین سفر از سفرهای استانی به استان کردستان، سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور کشورمان صبح امروز پروژه راهآهن همدان-سنندج را به بهرهبرداری رساند تا گوشهای از نگاه مثبت نظام مقدس جمهوری اسلامی برای اتصال کردستان به خط ریلی کشور در عمل ثابت شود.
راهآهن همدان ـ سنندج یکی از قدیمیترین و تاریخیترین پروژههای حملونقل کشور بوده که احداث آن از اوایل دهه 70 مطرح و سال 83 مصوب و کلنگزنی و عملیات اجرایی آن از سال 84 آغاز شد. طول این پروژه ریلی حدود 150 کیلومتر بوده که دارای 7 ایستگاه شامل 3 ایستگاه ترافیکی و 4 ایستگاه مسافری است.
راه آهن همدان - سنندج در سه قطعه و توسط شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور انجام شد که قطعه اول آن به طول 64.5 کیلومتر، قطعه دوم به طول 56 کیلومتر و قطعه سوم هم 29 کیلومتر است.
بخش ریلی تهران - همدان در سال 1396 به بهرهبرداری رسید اما مسیر همدان ـ سنندج پس از گذشت 19 سال به اتمام رسید. این طرح که از سال 84 آغاز شده تا سال 1401 تنها 63 درصد پیشرفت داشت و یک هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود که در مقاطع مختلف به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکار و کاراگران، کار تعطیل شده بود اما سال گذشته از محل سفر دور نخست رئیسجمهور 1400 میلیارد تومان و در شش ماهه نخست سال جاری نیز 500 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت.
این خط راهآهن برای نخستین بار استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل کرده و قرار است که در فازهای بعدی تا مرز باشماق و خاک عراق و سوریه امتداد یابد.
با افتتاح این پروژه معایب تبدیل به محاسن میشوند؛ امنیت بالای سفر و سرعت بالا و هزینه پایین از جمله مزایای این هدیه دولت به کردستانیها است. امکان تصادف و دیگر سوانح معمول در سطح جاده، در صورت استفاده از شبکه ریلی، به حداقل میرسد و بازرگانان و تاجران زیادی شرکت حمل و نقل ریلی بینالمللی یا داخلی را برای انتقال کالاهای خود انتخاب میکنند.
اتصال بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی
خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور نیز با بیان اینکه این شرکت مجری پروژههای ریلی است، یادآور شد: در دولت سیزدهم پروژههای ریلی در حال ساخت اولویت بندی شد و پروژههای با پیشرفت فیزیکی و هزینه بالاتر در اولویت تکمیل و بهرهبرداری قرار گرفت؛ بر همین مبنا سال گذشته پروژه زاهدان ـ خاش به عنوان بخشی از کریدور ریلی شرق کشور به بهرهبرداری رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بهرهبرداری از 4 پروژه دیگر به طول 407 کیلومتر مسیر ریلی جدید برای امسال هدفگذاری شده که از میان آنها، راهآهن بستان آباد به تبریز به بهرهبرداری رسید و به این ترتیب اتصال به مرکز استان آذربایجان شرقی ممکن شد.
به گفته خادمی دومین پروژه، اتصال کردستان به شبکه ریلی و احداث مسیر ریلی همدان به سنندج بود که این راهآهن بخشی از کریدور شرق به غرب به شمار میرود.با اجرای این پروژه بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور هدف این مسیر ریلی را تمرکز بر جابهجایی بار دانست و افزود: تلاش میکنیم کارخانجات هم با متصل شدن به این شبکه ریلی بتوانند از امکانات استفاده کنند. تا کنون 3 هزار و 400 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و ارزش روز آن 15 هزار میلیارد تومان است که یکی از کاملترین مسیرهای ریلی با زیباترین ایستگاه راهآهن در سنندج به شمار میآید.
چشمانتظاری 19 ساله کردستانیها برای شنیدن سوت قطار
استاندار کردستان در حاشیه این مراسم ضمن قدردانی از نگاه مثبت دولت گفت: امروز چشمانتظاری 19 ساله کردستانیها برای شنیدن سوت قطار به ایستگاه آخر رسید. امیدوارم مبارک مردم باشد.
اسماعیل زارعیکوشا، با بیان اینکه رایزنی و کارهای مقدماتی برای تصویب تداوم این پروژه تا مرز باشماق در حال انجام است، عنوان کرد: ارزش فعلی راه آهن سنندج بیش از 20 هزار میلیارد تومان است. در این دولت حدود 2 هزار و 200 میلیارد تومان برای این خط ریلی هزینه شد.
در فاز نخست این پروژه امکان جابجایی 300 هزار نفر مسافر و 600 هزار تن بار در سال، پیشبینی شده است که این ظرفیت مهم در خط ریلی کردستان در افق بلند مدت تا 600 هزار نفر مسافر و جابجایی 3 میلیون تن بار در سال مطالعه و برنامهریزی شده است.
با بهرهبرداری از پروژه راهآهن همدان-سنندج بهعنوان یکی از بزرگترین و مهمترین طرحهای ملی توسط رئیس جمهور انتظار 19 ساله مردم استان کردستان به پایان رسید./ تسنیم