وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: اجرای سند تحول بنیادین در اولویت برنامه‌هایم قرار دارد-راهبرد معاصر
بارش برف و باران از روز یکشنبه آغاز می‌شود راز خشک شدن ۷۰ درصدی دریای مدیترانه! انتقاد پلیس از خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی: قرار بود برق چراغ‌های ۳۰ تقاطع قطع نشود، اما خبری نشد وضعیت آب و هوا، امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ / آغاز بارش‌ها از دوشنبه با ورود سامانه جدید تاریخ برگزاری کنکور مشخص شد: نوبت اول؛ ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت، نوبت دوم؛ ۵ و ۶ تیر وزیر علوم: در این چند سال اخیر، ۲۵ درصد از اساتید مهاجرت کرده‌اند؛ این عدد نگران کننده‌ای است کشف محموله‌های بزرگ موادمخدر صنعتی در مرز‌های ایران و افغانستان پرونده سهمیه‌های کنکور در مسیر اصلاح/ اختصاص سهمیه به مدارس دولتی و دهک‌های پایین پلیس راه: آزادراه تهران - شمال بازگشایی شد | جاده چالوس همچنان بسته است هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد متلاشی شدن باند ۶ نفره گروگان‌گیر / رهایی گروگان اتفاق هولناک در بیمارستان؛ به جای پای راست، پای چپ را قطع کردند سرپرست پلیس راه مازندران: مسدودیت کندوان تا روز شنبه ادامه دارد انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه انفجار پیجرهای لبنان در ایران صدور کیفرخواست برای مدیر عامل معدن زمستان یورت

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: اجرای سند تحول بنیادین در اولویت برنامه‌هایم قرار دارد

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میثاق ملی ما برای ساختن انسانهای مستقل است گفت: اجرای این سند در اولویت‌های بنده قرار دارد و آن را اجرا خواهم کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 03
کد خبر: ۲۱۲۱۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ محسن حاجی‌میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 12 شهریور) در سخنانی با بیان اینکه ما آینده را می‌سازیم و اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران برای ما بسازند گفت: تجهیزات گرانقیمت و فناوریهای نو بسیار مهم هستند اما انسانها برای توسعه و پیشرفت مهمتر هستند و انسانها هستند که آینده را می‌سازند.

 

وی افزود:‌سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میثاق ملی ما برای ساختن انسانهایی مستقل است که به درد و رنج مردم اعتنا می‌کنند و برای توسعه کشور دغدغه دارند که اجرای این سند در اولویت‌های ما قرار دارد.

 

حاجی میرزایی تأکید کرد: معلمان و دانش‌آموزان آینده ایران را می‌سازند و هزینه کردن در آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی گام دوم را در جهت پیشرفت و تعالی بیشتر و میدان دادن به نیروهای جوان و با انگیزه را آغاز کرده است، اظهار داشت: توجه به رهنمودهای رهبر انقلاب و قانون برنامه مبنای عمل ما در این دوره مسئولیت خواهد بود.

 

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با طرح این سوال آیا آموزش و پرورش تاکنون توانسته شهروندی مستقل و مسئولیت پذیر تربیت کند، گفت: آنچنان که شایسته فرهنگ غنی دینی ماست، زمینه‌های رشد را برای دانش آموزان فراهم نکرده‌ایم.

 

حاجی میرزایی تصریح کرد: آموزش‌های حافظه محور، تربیت انسان مهارت محور را به حاشیه برده است، معتقدم کتب درسی باید در جهت دستیابی به اهداف متعالی نظام آموزشی حرکت کرده و بازنگری و بازتولید شود.

 

وی اضافه کرد: روش‌های آموزشی نباید موجب تشویش و اضطراب دانش‌آموزان باشد، اضطراب در مدرسه علاقه‌مندی به تحصیل و بروز خلاقیت را کاهش می‌دهد؛ ما نیازمند محیطی آرام و امن برای معلم و دانش‌آموز در مدرسه هستیم. به طوری که آموزش مهارت‌های زندگی نیز از برنامه‌های بنده خواهد بود.

 

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش استمرار در توجه با نشاط به مسائل دینی و اخلاقی و نهادینه کردن عمل به احکام و مسائل دینی به خصوص نماز و نیایش را در صدر برنامه‌هایش اعلام کرد و گفت: می‌بایست از ظرفیت فنی و حرفه‌ای در کنار آموزش و پرورش استفاده کنیم که این نیز در برنامه‌های بنده قرار دارد.

 

حاجی میرزایی تأکید کرد: توانایی‌های عدالت محور نیازمند توسعه مهارتهاست که این نیز جزو اولویت‌های بنده است، برنامه‌های جذابی برای تقویت تربیت بدنی و توسعه ورزش دانش‌آموزان بخصوص دختران طراحی کرده‌ایم که پیاده سازی خواهد شد.

 

وی با تأکید براینکه خانواده‌ها سالانه هزاران میلیارد تومان برای تقویت بنیه بدنی و آموزشی دانش‌آموزان هزینه می‌کنند، گفت: توسعه فعالیت‌های آموزشی رکن مهمی برای توجه به آموزش‌های اجتماعی و مهارتی در آموزش و پرورش است که ما به آن توجه کرده‌ایم.

 

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: دسترسی به فرصت‌های برابر و باکیفیت حق همه فرزندان است، توسعه مدارس دولتی جزو سیاست‌های بنده خواهد بود؛ البته بنده مخالفتی با مدارس غیردولتی ندارم اما معتقدم که باید در مسیر صحیحی از ظرفیت آنها استفاده شود و آنها نیز می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

 

حاجی میرزایی با تأکید براینکه باید کیفیت مدارس دولتی را ارتقا ببخشیم، اظهار داشت: باید جبر جغرافیایی در آموزش و پرورش را بشکنیم فرضا مشاهده شده که یک دانش‌آموز نمی‌تواند در سمت دیگر خیابان در مدرسه مورد علاقه‌اش ثبت‌نام کند و این جبر جغرافیایی است، والدین باید امکان انتخاب برای تعیین مدرسه فرزندشان را داشته باشند و روش‌های فعلی باید اصلاح شود که این جزو برنامه‌های ماست.

 

وی با تأکید براینکه باید بپذیریم که دانش‌آموزان حق دارند که از سرانه 3.5 تومانی آموزش استفاده کنند، گفت: برنامه‌هایی تدارک دیدیم که تعاونی‌های معلمان با محوریت تقویت اقتصاد آموزش و پرورش را طراحی کنیم.

 

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش افزود: مجموعه مناسبات در آموزش و پرورش به سمت آموزش مهارت پیش نمی رود که باید از ظرفیت ابزارهای آموزشی و فناوری‌های نو که عرصه‌های جدیدی را باز کرده استفاده کنیم؛ باید از فناوری‌های نوین آموزشی و دسترسی این امکانات برای همه دانش‌آموزان در همه مناطق کشور استفاده کرده و این ظرفیت را فراهم کنیم.

 

حاجی میرزایی ادامه داد: می‌توانیم به مدد فضای مجازی دانش‌آموزان محروم را از معلمان باکیفیت برخوردار کنیم.

 

وی همچنین معلمان را کارمند تلقی نکرد و گفت: معلمان مهمترین رکن تعلیم و تربیت هستند، معلم می‌تواند همه نقص‌ها را جبران کند. اگر معلم منزلت نداشته باشد امکانات و تجهیزات نیز به کار نمی‌آید به طوری که با دولت در همین راستا هماهنگ کردیم که لایحه‌ای را خاص معلمان طراحی و به مجلس تقدیم کنیم.

 

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش همچنین ارتقای کیفیت در دوره‌های دبستان و پیش دبستانی را جزو اولویت برنامه‌اش دانست و گفت: باید دیوار حائل بین مدرسه و خانواده از بین برود، باید والدین در جریان تحولات آموزشی قرار گیرند نباید طوری باشد که فقط زمانی که مدارس پول می‌خواهند والدین از اوضاع مطلع شوند و آنها را باخبر کنند.

 

حاجی میرزایی با تأکید براینکه مدرسه باید کانون یادگیری باشد، گفت: باید مدرسه کانون تعاملات روانشناختی و تربیتی نیز باشد، بنده درک می‌کنم که والدین نگران سوء مصرف مواد مخدر و بلوغ زودرس و ناهنجاری هایی در مدارس که متوجه فرزندانشان هست، باشند. باید به سمت شکل گیری یک مدرسه بدون دیوار و حضور پررنگ‌تر والدین در مدارس حرکت کنیم.

 

وی با بیان اینکه قطعا زنان توانمندی در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند که می‌توانند در ارتقای سطح آموزش بخصوص برای دختران موثر باشند، گفت: باید از ظرفیت این زنان برای تربیت ظرافت‌های دخترانه مادرانه در آموزش و پرورش تلاش کنیم زیرا آنها این ظرافت‌ها را بیشتر درک می‌کنند.

 

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: باید به سمتی برویم که ضمن توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و بومی هر منطقه اقلیت‌ها تسلط کافی به زبان فارسی نیز داشته باشند و توجه به زبان‌های بومی نیز در اولویت بنده قرار دارد.

 

حاجی میرزایی اقتصاد آموزش و پرورش را نوعی اقتصاد بیمار عنوان کرد و گفت: باید برای اصلاح بودجه آموزش و پرورش اقدام کنیم. بودجه آموزش و پرورش همیشه با یک سوم کسری بسته می‌شود و این بودجه باید بر مبنای عملکرد باشد.

 

وی همچنین یکی دیگر از اولویت‌هایش را توجه به پرداخت معوقات فرهنگیان دانست و گفت: البته باید مشکل بودجه آموزش و پرورش را به صورت ریشه‌ای حل کنیم، نیازمند این هستیم که از ابتدا بودجه آموزش و پرورش واقع بینانه بسته شود که بنده این امر را در اولویت قرار داده‌ام.

 

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با تأکید براینکه باید حقوق معلمان به طور منظم پرداخت شود، گفت: تلاش می‌کنیم برای افزایش برخورداری فرهنگیان از مسکن، از ظرفیت صندوق ذخیره فرهنگیان نیز استفاده کنیم.

 

حاجی میرزایی در پایان با بیان اینکه بیش از 15 هزار میلیارد تومان برای کتاب‌های کمک‌آموزشی و کلاس‌های متفرقه هزینه می‌شود، خاطرنشان کرد: این میزان هزینه کمکی به ارتقای سطح آموزشی نکرده است، بنده برای خدمت به آموزش و پرورش به میدان آمدم و ظرفیت‌های دولت را در اختیار نظام تعلیم و تربیت قرار خواهم داد.

 

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر